väsymys
Taas niin väsynyt olo että olen edelleen sängyssä. Nukkumaan menin eilen klo 22. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta (lääkitty). Jotenkin epäilen liittyvän siihen kun näitä väsymyskausia tulee ajoittain. Kesä oli hyvää aikaa. Nyt ollut taas viikon verran sellaista ettei edes kuntoilla jaksa. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (7)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 11:02"]Milloin olet käynyt viimeksi tsekkaamassa noi kilppari-arvot?
[/quote]
kävin alkukesästä ja olivat kunnossa.
Hei. Kärsin n. 4 vuotta täysin luonnottomasta väsymyksestä ja aloitekyvyttömyydestä. Saatoin nukkua 13 h vuorokaudessa ja pahimmillaan tarvin vielä päiväunet. Tuohon vielä muutama pieni lapsi hoidettavaksi niin soppa oli valmis. Kun lääkäriin menin, sain mielialalääkkeet vaikka yritin sanoa että mieli olisi kyllä "kirkas" tekemään kaikenlaista mutta kroppa on niin tajuttoman väsynyt ettei jaksa. - En alkanut koskaan syömään noita lääkkeitä.
"Onnekseni" vähän reilu vuosi takaperin mulla levis pakka muutenkin. Sairastuin vaikeaan refluksitautiin, niveliä alkoi kolottamaan, sain aknen kasvoihini ja minulla oli jatkuvat infektiotauti kierteet. - Ravasin lääkärillä kokoajan ja lääkärit vain määräsivät lääkkeitä toisten perään. Happosalpaajia refluksiin, Losec, Somac, Zolt, Antepsin, Samarin, Antibiootteja söin 3kk putkeen, särkylääkkeitä meni vaikka kuin, lisäksi kärsin jatkuvista sienitulehduksista joka puolella kehoa ja viimein sain sienitulehduksen kynteenikin jota hoidettiin myös samalla pitkällä raskaalla kuurilla. - Nuo lääkkeet tekivät minut niin sairaaksi eikä varsinaisesti edes auttanut (ainakaan refluksitautiin ja akneen) että ne oli pakko lopettaa. Olin niin sairaana että päätin googletella ja kokeilla joka niksin mitä netti vain minulle tarjoaakin.
Aloin laajan ruokavalion muutoksen jossa jätin pois sokerit, viljat, maissin, soijan, maitotuotteet, lisäaineet. Otin käyttöön muutimia luontaistuotteta kuten monivitamiinit, maitohappobakteerit ja vaikka mitä "superfoodeja". Aloin käyttää kylmäpuristettua oliiviöljyä todella reippaasti salaatin kanssa + keitoissa. Söin paljon kalaa ja omega kalanmaksaöljyä. - Ei mennyt kauan kun aloin saada täysin kivuttomia päiviä. Pari kuukautta niin tajusin refluksini, väsymykseni, akneni, migreenini ja vatsavaivani kadonneen.
Tuossa sitten kokeilin ottaa asioita takaisin ruokavalioon ja pudottelin ravintolisiä pois. Loppupeleissä minulla ongelma oli pelkästään viljoissa ja soijassa. - Nämä tekivät minut sairaaksi vaikka missään testeissä ei näkynyt mitään allergioita. Tässä olen sitten vuoden aikana vähän väliä kokeillut ja se on vain käsittämätöntä kuinka esimerkiksi vehnä menee muutamassa tunnissa minulla niveliin ja saa aikaan kovia kipuja. Soijaa pienikin määrä niin saan refluksin todella pahaksi kolmeksi viikoksi. - Väsymystä en enää takaisin saa ja uskonkin että siihen pitäisi syödä noita paljon pidempi aikaisemmin mutta niin hullu en sentään ole :D.
Mutta nopeasti googletin esimerkiksi tällaisen sivun: http://www.luontaisnetti.fi/index.php?valikko=valikko&sivu=aikuiset_masennuksen_syyna_kilpirauhashairio
Tuolla on myös mainittu soija, maissi ja viljat. (Tosin tuossa puhutaan vain gluteeniviljoista, itselläni tämä koskee kaikkia viljoja)
Suosittelen kokeilemaan myös mitä itselläsi tekee jos jätät viljat, soijan ja maissin pois. Ota tuo kylmäpuristettu oliiviöljy käyttöön ja ala syömään terveellisesti. Toivon tosiaan että saisit myös avun tästä nimittäin tuo väsymys on ihan kamalaa kun sitä pitkän aikaa kestää.
hei 4, miksi maissi on epäterveellistä? mulla myös kauhea väsymys ollut varmaan vuoden, refluksoireita (mitään syytä ei ole löydetty) ja nykyään kolottaa niveliäkin toisinaan. viime aikoina myös vatsa löysällä lähes aina, vaikka kuitua saan riittävästi. tiedän että jonkinlaista ruokaremonttia pitäisi tehdä, mutta tuntuu että jäljelle ei jää sitten enää mitään syötävää, kun nuo refluksioireetkin karsivat aika pitkän listan elintarvikkeita pois. superfoodeihin ei ole opiskelijabudjetilla varaa.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 12:08"]hei 4, miksi maissi on epäterveellistä? mulla myös kauhea väsymys ollut varmaan vuoden, refluksoireita (mitään syytä ei ole löydetty) ja nykyään kolottaa niveliäkin toisinaan. viime aikoina myös vatsa löysällä lähes aina, vaikka kuitua saan riittävästi. tiedän että jonkinlaista ruokaremonttia pitäisi tehdä, mutta tuntuu että jäljelle ei jää sitten enää mitään syötävää, kun nuo refluksioireetkin karsivat aika pitkän listan elintarvikkeita pois. superfoodeihin ei ole opiskelijabudjetilla varaa.
[/quote]
jaa tuolla sivuilla lukikin että maissi aiheuttaa kilpirauhasongelmia.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 12:08"]
hei 4, miksi maissi on epäterveellistä? mulla myös kauhea väsymys ollut varmaan vuoden, refluksoireita (mitään syytä ei ole löydetty) ja nykyään kolottaa niveliäkin toisinaan. viime aikoina myös vatsa löysällä lähes aina, vaikka kuitua saan riittävästi. tiedän että jonkinlaista ruokaremonttia pitäisi tehdä, mutta tuntuu että jäljelle ei jää sitten enää mitään syötävää, kun nuo refluksioireetkin karsivat aika pitkän listan elintarvikkeita pois. superfoodeihin ei ole opiskelijabudjetilla varaa.
[/quote]
Hei. Tarkkaa en osaa varmasti sanoa mutta olen ymmärtänyt että viljat ei sovi kaikille eikä aina vaikuttava osa olekaan viljojen gluteeni kuten ei itsellänikään. Viljoissa on myös muita proteiineja kuten esimerkiksi lektiini joka voi tehdä ihan samalla tavalla tuhoja niiden elimistössä jotka ei sitä kestä. Lektiiniä on muissakin viljoissa kuin kotimaisissa. Mm. Antti Heikkilä on kirjoittanut näistä jotain artikkeleita nettiinkin.
Ja se miksi maissi ei sovi kaikille johtuu ymmärtääkseni siitä että jotkut jotka oireilevat todella herkästi viljoille, voi oireilla myös maissille ja jotkut jopa riisille. Itselläni kuitenkaan ei ole maissin ja riisin kanssa mitään ongelmaa vaikka mitkään viljat ei sovikaan.
Sekavaa ja täytyy tunnustaa että en toimintamekanismeja näille tiedä, arvailuja vain. Olen ajatellut niin että jos esimerkiksi itselläni suolisto ei kestä viljojen lektiinejä, se ei kestä siksi soijaakaan koska soija on yksi lektiinirikkaimmista ruuista. Jokatapauksessa muutos viljojen jättämisen myötä on niin selvä ettei ole epäilystäkään etteikö kyse ole viljoista.
Itselläni oli jännä tuon refluksin kanssa se että kun se oli pahasti päällä, tuo refluksi "ruokavalio" oli ehdoton. Kahvia en pystynyt juomaan yhtään, tee oli pannassa, samoin punaviini täysin poissa + muu alkoholi. Omena, porkkana, tuliset ruuat, mausteet, rasvaiset ruuat, suklaa jne. - Kun viljat ja soijan poistin ruokavaliosta, näiden kanssa ei ole mitään ongelmaa. Pystyn juomaan kahvia ihan normaalisti eikä se aiheuta närästystä. Kun taas syön esimerkiksi viljoja, seuraavina päivinä en voi juoda kahvia, syödä porkkanaa, omenaa ym. Mutta se johtuu viljoista! ( Minulla tähystyksessä todettiin reilusti löysä ruokatorven alasulkija. )
Kyllä jäljelle jää paljonkin! Aluksi on tietenkin vaikeinta juurikin siksi että kannattaa varalta jättää tosiaan kaikki viljat kokeeksi pois (n. 2kk). Myöhemmin voi sitten kokeilla sopiiko esimerkiksi tattari tai hirssi. Jos asut isommassa kaupungissa, on isoissa kaupoissa hyvät valikoimat myös viljattomista leivistä. Esimerkiksi Prismassa on täällä paljon tuoreita viljattomia leipiä + hyviä pakaste rieskoja. Kalliita nämä tosin tavalliseen leipään verrattuna on joten en itsekään raaski näitä samaan tapaan syödä kuin normaalisti leipää söisin. Lähes joka kaupasta taitaa löytyä riisikakkuja.
Kasviksia ja salaatteja suosittelen syömään paljon. Ja tuota kylmäpuristettua oliiviöljyä. Sitten suosittelen käyttämään oikeaa merisuolaa raffinoidun suolan sijasta. Samoin kanamunaa mikäli refluksi ei oireile siitä.
Puuroista riisipuuro ja helmisuurimo puuro (perunasta). Täällä Prismassa on myös hyviä maissimuroja joihin ei ole lisätty sokeria ja muutenkin luomuja. En nyt muista hintaa onko kamalan kalliita.
Superfoodit ei ole pakkollisia. Idea onkin pyrkiä syömään mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti sillä ajatuksella että mikäli viljat ovat tehneet suolistossa tuhoja ja tuhonneet suolinukkaa, on ravintoaineiden imeytyminen heikko. Itselläni esimerkiksi tähystyksessä todettiin ohutsuolessa että suolinukka oli madaltunut vaikka mitään allergia selitystä sillekään ei löytynyt.
Jos opiskelijapudjetti riittää niin käy ostamassa apteekista monivitamiinivalmiste. (Itse suosittelen ihan raskausmonivitaamiinia koska siinä on foolihappoa. Foolihappo on tärkeä uusien solujen rakennusaineeksi ja olennainen suolinukan uusiutumisessa. En usko että siitä on mitään haittaa vaikka ei olisikaan raskaana) Mutta mikäli tällainen nukkakato on sinun kohdallasi olemassa ja johtuu viljojen proteiineista, se korjanttuu ajan kanssa myös sillä että jätät viljat pois.
Maitohappobakteereita suosittelen, mutta ei nämäkään pakollisia ole. Esimerkiksi kaupassa myydään hapankaalta, jota voit lisätä salaattiin ja keittoihin ym. Tämä on luonnon oma maitohappobakteeri ja varmasti aivan yhtä hyvä ellei parempikin. Samoin gefilus tuotteet, piimä ym.
Sitten jos mahdollista niin olisi hyvä ja tärkeä osa terveellistä ruokavalioa syödä 2dl päivässä marjoja. Eli jos mahdollista niin nyt syksyllä kerää pakastin täyteen kaikenlaisia marjoja ja ota tavaksi tehdä jokin pirtelö (maitoon tai veteen) vaikka joka päivä. Tällä paikkakunnalla oli ennenvanhaa lääkäri joka suositteli aina vatsavaivoihin sekoittamaan piimään puolukoita, on hyvää ja terveellistä. Samoin tuonne pirtelöön voi sekoittaa kaikkia mahdollisia yrttejä joukkoon ja näistä saa yllättävän hyviä.
Tuo kannattaa ehdottomasti kokeilla koska muuten sitä ei voi saada selville johtuuko sinun kohdallasi oireet myös viljoista. Minulle lääkäri sanoi että joutuisin syömään lopun elämääni lääkkeitä joten siihen nähden terveellinen ruokavalio tulee huomattavasti halvemmaksi.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 12:08"]
[/quote]
Sinulle sopiva superrodusta on kotimainen kauralese. Keitä siitä puuro vähintään kerran päivässä. Kauran kuitu pudottaa kolesterolia sekä kuitu voi saada ulosteenkin kiinteytymään.
Milloin olet käynyt viimeksi tsekkaamassa noi kilppari-arvot?