Tajusin just, että meillä on äitini kanssa roolit väärinpäin
Äitini käy luonani, valittaa elämänsä ongelmia, välillä yritän neuvoa häntä, turhaan, hänellä on erittäin mustavalkoinen ajattelutapa eikä hän osaa nähdä asioita kuin omalta kantiltaan. Ei kestä kuulla mitään, mikä haastaa hänen ajatuksensa, suuttuu välittömästi vaikka kuinka kauniisti yrittäisi saada häntä ymmärtämään että asioilla on myös toiset puolensa.
Äiti lainaa minulta aina rahaa, ei suuria summia, paitsi ajan kanssa... välillä saan niitä takaisin, välillä en, mutta en odotakaan saavani niitä takaisin, mitä lainaan. Lainaan vain silloin, kun pystyn.
Kun olin lapsi, olin jo silloin ns. äitini terapeutti. Huolehdin jo pienestä asti itsestäni, ja myös äidistäni tietyllä tavoin, en koskaan uskaltanut kertoa hänelle omista ongelmistani, koska uskoin/tiesin, ettei hänellä ole voimia eikä kykyä ratkoa niitä. Äitini kärsi(i) myös jonkinlaisesta ihmispelosta, jos oli jotain pelottaviakin asioita hoidettavana, hoidin ne itse. Hoidin myös joitakin äidin asioita, soittamalla hänen puolestaan virastoihin tms. koska hän ei uskaltanut. Muistan kuinka kauhuissani itsekin olin välillä, mutta hoidin silti asiat, koska ajattelin että kukapa muukaan niitä hoitaisi, jos minä en, kun äiti ei pysty ja isä oli aina matkatöissä.
Nuorena kysyin joskus äidiltäni neuvoa erinäisiin asioihin, mutta äidin neuvot olivat täysin tunnepitoisia, hän neuvoi minua kuin kaveriaan, ei kuten tytärtään. Neuvoissa ei siis ollut sitä järkevyyttä tai aikuista näkökulmaa, joita olisin kipeästikin kaivannut.
Tällainen tuli vain mieleen. Äitini on minulle hyvin rakas ja olemme läheisiä, mutta todellakin tuntuu, että roolit ovat aivan väärinpäin, edelleen. Toki äitini on aina ollut lähelläni, tiedän ja olen aina tiennyt olevani hänelle tärkeä ja rakas. Tästä olen kiitollinen.
Minusta on nyt aikuisena tullut hyvinpärjäävä, järkevä, vastuuntuntoinen, ajatteleva ihminen. Välillä olen hyvinkin vahva, ongelmat pidän itselläni ja käsittelen ne itse. Toisaalta tässä piilee myös heikkouteni, välillä tuntuu niin raskaalta, kun pitää aina pärjätä itse, eikä osaa ottaa toisilta apua vastaan, eikä oikein edes kertoa eikä jakaa ongelmiaan.
No, ristinsä kullakin...
Kommentit (3)
Olin myös äitini tukihenkilö ja terapeutti noin kymmenvuotiaasta alkaen eli melkein 30 vuotta. Äiti kuoli heinäkuussa. Olin äärimmäisen surullinen luopumisvaiheessa, mutta nyt alkaa tuntua että elämä on helpompaa ilman häntä. Olin jatkuvasti äitini pettymysten ja kiukun suodattajana.
Myös isoveljeni on käyttänyt minua ns sylkykuppina. Hän purkaa edelleen vihansa ja ahdistuksensa surutta minuun. Olen yrittänyt pitää häneen välejä kunnossa äitini takia, mutta nyt kun hän on poissa, minulla ei ole mitään motivaatiota.
Tavallaan elämästäni poistui kaksi läheistä, mutta äärimmäisen raskasta ihmissuhdetta.
Kuulostaa osittain tutulta. Äiti sai minut nuorena, 21vuotiaana. Joi paljon (myös isäni) ja minut vietiin lastenkotiin alle 1vuotiaana. Eivät käyneet katsomassa, isovanhemmat kävivät. Myöhemmin saivat huoltajuuden takaisin. Lapsena sain huolehtia humalaisesta äidistä että hän pääsee baarista kotiin (olin usein mukana, odotin jossain nurkalla), ja että hän pääsee kotona nukkumaan. Äiti myös petti isää ja olin mukanakin näitten vieraiden miesten luona :( Viimein 9vuotiaana pääsin asumaan muualle. Kävin joskus vanhemmillani ja heillä oli ehdoton kielto että sillon ei saa juoda (ei aina toteutunut). Pelkäsin aina. Vielä lähes aikuisenakin.
Nyt kun olen aikuinen niin äitini tukee minuun ongelmissaan ja myös pyytää rahaa (samoin uusi miehensä). Se tuntuu niin vääristyneeltä koska en itse ole mitään tukea saanut äidiltäni. Kirjoittaa viesteihin esim. hei rakas, sekin tuntuu teeskentelyltä.
Sama isän puolelta. Sanoo miten sinusta huolehdittiin ja rakastettiin. Ei voi kun nauraa :D Niin kyllä minusta huolehdittiinkin ja rakastettiin mutta ei vanhempani.
Tulipa pitkä sepostus... Jotain ainakin olen oppinut, sen että minkälaista elämää en halua lapsilleni.
Kuulostaapa tutulta. Itse katkaisin 5 vuotta sitten samanlaisen napanuoran ja äiti ei varsinaisesti ottanut sitä hyvin.. Oma äitini oli vain 19v, kun sai minut, joten ei ehtinyt oikein kasvaa aikuiseksi missään vaiheessa.