Miten teillä ilmeni vesirokko?
Mä huomasin toissapäivänä pojalla (1,5v) vaippa -alueen etuosassa punoitusta, joka on tässä päivien kuluessa muuttunut tosi ärtyisäksi ja näppyläiseksi. Näpyt on nyt semmoisia vähän finnin näköisiä, ja lapsi tykkäis kovasti raapia niitä. Tänään huomasin myös että takareisiin on ilmestynyt hiukan tollasta näppylää. Pojalla oli eilen myös matalaa kuumetta ja ruoka ei oikeen maistunut, ja nukkui melkeen koko päivän.
Miten nopeesti vesirokossa näppylät muuttuu rakkuloiksi? Leviääkö ne aina koko kehoon vai voiko olla vaan tietyissä kohdissa? Voiskohan tää nyt olla sitä vesirokkoa?? Mitään tietoista tartuntamahdollisuutta ei oo ollut.
Kommentit (6)
MEillä ainakin ne vesirokon näppylät on alusta asti olleet vesikellomaisia, ei finnin tapaisia. Sitten muutamassa päivässä ne puhkeaa ja alkavat muuttua ruviksi. Itse sairastin yli kolmekymppisenä vesirokon, tartunta omalta lapselta, ja mulla ainoa oire oli lievä sairaudentunne ja pienet vesikellot lähinnä käsivarsissa ja pari kasvoissa.
Yhtenä iltana kuumetta, seuraavana aamuna ensimmäiset pienet punaiset näpyt. Aika äkkiä näpyistä alkoi kasvaa vesikelloja, mutta aina uudet näpyt puhkesivat alkuun pieninä punaisinä näppyinä.
Pe-aamuna huomasin pieniä hailakoita punaisia pistetiä (osasin odottaa niitä koska vesirokkoaltistuksesta oli 2 vk), lauantaina tuli ekat vesikellot, osa pysyi pieninä näppyinä, osa paisui suuriksi kelloiksi.
Meillä oli lapsilla tosi paljon näppyjä mutta ostin apteekista "vesirokkovoidetta" (apteekin omaa) ja näpyt kuivuivat pois eikä muuttuneet vesikelloiksi ja eivät myöskään paljoa kutisseet. Kova homma oli joka näppy rasvata 2 krt päivässä mutta kannatti sekin vaiva.
Tytölle (5v.) tuli jälkitautina kuume ja elämänsä 1. korvatulehdus. Tämä jäkitauti tuli kaikille jotka päiväkodista sairastivat rokon.
Lapsella oli selässä pari vesikelloa, mitään muita oireita ei tuota ennen ollut. Seuraavana päivä nousi kuume.
Muistaakseni parissa-kolmessa päivässä muuttuivat rakkuloiksi, tosin ei kaikki näpyt, osa pysyi pieninä.