Saivareet täishampoopesun jälkeen?
Yhdelstä lapselta löytyi täitä, muilta ei. Pesimme koko perheen päät täishampoolla. Nyt kahdelta ennen "puhtaalta" päältä löytyi saivareita kaksi päivää shampoopesun jälkeen. Voivatko nuo vielä kehittyä aikuisiksi täiksi? Ja ennen kaikkea: mistä nuo saivareet nyt yhtäkkiä ilmestyivät, jos täitäkään ei ollut?
Kommentit (6)
No tietysti voi kehittyä täiksi jos elossa ovat... Mistä lienee tulleet, mene ja tiedä. Uusi tartunta?
Ne kaikki täit ei kuolleet eka pesulla (vaihdoitteko lakanat, pidittekö petivaatteet saunassa, ettehän ole käyttäneet yhteisiä kampoja/hiusrenksuja yms.), ja nyt tartunta on levinnyt muillekin.
Uusi pesu (ei Nixillä!), kampaukset aamuin illoin täikammalla (muista esim. keittää, kun vaihdat kammattavaa tai osta jokaiselle oma täikampa, jos raskit), kaikki petivaatteet saunaan, lakanat pesuun+kuivuriin, sohvien imurointi, pyyhkeiden pesu vähintään 80-asteessa jne.
Kaikille eri vaatteet tai vaatteiden pesu kuumassa. Kaikkien sänkyvaatteiden vaihto. Me ei käytetty sohvaakaan kahteen viikkoon, kun sitä ei pystynyt täysin puhdistamaan. Hankalaa oli.
Muuten ohis: minä huomasin itselläni täitä siten, että mua oli kutittanut käsivarsia jo monta viikkoa. Olivat aivan raapimisesta rikki. Suunnittelin ihotautilääkärille menoa käsivarsien takia. Pää ei mitenkään erityisesti kutissut. Sitten kekkasin kokeilla täikammalla, onko täitä. Kun täit hoidettiin perheessä ,katosi käsivarsien kutina saman tien.
Shamppoo ehdoton! Kampa tietty myös, mutta helppo konsti tappaa ne saivareet on, että käytte suoristusraudalla kaikki ja kaikkien hiukset läpi!
Meillä tehtiin kaikki mitä tuossa aikaisemmin neuvottiin, siitä huolimatta löysin molemmilta lapsilta yhden elävän täin päästä, tosin paljon pienemmän kuin ensimmäiellä kerralla. Tulin siihen tulokseen, että sohva oli ainoa mahdollinen paikka missä säilynyt elossa nämä yhdet yksilöt.
Siis ensimmäisen pesun jälkeen nypin yksitellen jokaisen saivarin pois, siitä huolimatta, että ne olisivat kuolleet pesusa, tarkastin saivareita vielä muutaman päivän ajan. Vanhempi lapsi itse näytti sormella kohtaa jossa kutisi tämän käsittelyn jälkeen ja sieltä elävä täi löytyi ja eikun koko rumpa alusta uudelleen (saunaan 80C yli kaksi tuntia petari, koristetyynyt, osa pehmoista, torkkupeitto, muut tekstiilit koneeseen, hiustenhoitovälineiden pesu ja pintojen imurointi)
Nobody?