Onko Lapissa jotain sairaalaa
Jos vaikka saa sydärin niin saako apua tarpeeksi nopeasti vai toimiiko Lapissa luonnonlaki että vain vahvat selviää hengissä? Että lääkäriä ei ole vaan jokainen sinnitelköön ja lääkitköön itse?
Kommentit (9)
Korppikotkat kerää kyllä kuupahtaneet.
Inari/ivalo akselilla ja pohjoisempana hoitoon viedään Norjaan, Kirkkoniemeen tai Tromssaan (rajaton ensihoito). Suomessa lähin yliopistotason sairaala on liian kaukana.
On Lapin keskussairaala Rovaniemellä, lisäksi terveyskeskuksia sekä tietenkin Norjan ja Ruotsin sairaalat ja terveyskeskukset. Jos hätätilanne tulee niin apu voi tulla myös naapurimaista ja saatetaan viedä sinne hoitoon. Helikopterit on paljon käytössä.
Ihmettelen suuresti tällaisia ap:n kaltaisia pohdintoja. Vaikea kuvitella, että joku on oikeasti niin hölmö ja tietämätön. Jos osaa käyttää nettiä niin paljon, että osaa täältä kysyä kai se googeli toimii noidenkin tietojen etsimisessä?
Tottahan Lapissa nyt sairaala on! Ihan siellä Korvatunturin naapurissa Sinivuorten onkaloissa pitävät lääkintätontut praktiikkaansa. Poroille ja koiravaljakoille löytyy parkkipaikka.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 14:34"]
Inari/ivalo akselilla ja pohjoisempana hoitoon viedään Norjaan, Kirkkoniemeen tai Tromssaan (rajaton ensihoito). Suomessa lähin yliopistotason sairaala on liian kaukana.
[/quote]
Tästä esimerkkinä tämä tapaus: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288714729360.html
Noh, itse asiassa tässä juuri 50:n kilometrin päässä Rovaniemestä ambulanssin tuleminen aivoverenvuotopotilaalle kesti 6 tuntia. Ensin kesti hiukan aikaa, että naapuri pääsi kiikkumaan katolle, että sai kunnon kännykkäyhteyden (lankapuhelimia ei ole enää olemassa) ja sitten kesti muuten vaan jostain syystä. Että ihan tahallaan ei näillä leveysasteilla kannata itseään sairastuttaa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 14:31"]
Jos vaikka saa sydärin niin saako apua tarpeeksi nopeasti vai toimiiko Lapissa luonnonlaki että vain vahvat selviää hengissä? Että lääkäriä ei ole vaan jokainen sinnitelköön ja lääkitköön itse?
[/quote]
Joo, tapana on, että mennään jängälle odottelemaan susia. Ne kyllä hoitaa.