jos mies muuttanut mun asuntoon, missä mun huonekalut
Hänellä itsellään ei paljon mitään, miin, miten menee ositus eron sattuessa? Avioliiton aikana ei yhteistä omaisuutta ole hankittu. Avioehtoa eiole.
Kommentit (11)
se on kuitenkin täysin mun nimissä..
Asuntoei ole omavaanvuokrattu. Sanailmaus oli ehkähieman huono...
karvaasti koin sen itse vuosi sitten.
KAIKKI mitä omistat menee puoliksi (kuin myös miehen omaisuus) jos omaisuus jaetaan. Myös perimäsi mummonmökki jos mummo ei ole tätä erikseen tehtävällä paperilla estänyt.
Tästä syystä avioehto onkin aika kätevä. Koskaan ei voi tietää mitä elämä tuo tullessaan ja avioehdonhan voi laatia kukin pari itselleen sopivaksi (tyyliin, jos toinen jää kotiin hoitamaan parin yhteisiä lapsia ja " uhraa" näin omista työ/urankehitysvuosistaan, hänelle " kertyy" tietty osuus toisen omaisuudesta eron sattuessa). Ei avioehdon tarvitse olla joku epäluottamuslause tai joko-tai tilanne. Avioehtoa ei tarvitse laatia niin, ettei toinen (köyhempi) saa sitten mitään toiselta.
että kaikki mitä omistitte ENNEN avioliiton solmimista, kuuluu sille joka sen omisti. Kaikki mitä olette hankkineet tai saaneet avioliiton aikana, menee puoliksi.
Kaikki omaisuus menee tosiaan puoliksi. Eli rikkaampi maksaa tasinkoa köyhemmälle. Jos ollaan tosiaan oltu alle 5 v naimisissa, niin sitä voidaan sovitella, mutta jos kyse on jostain irtaimistosta ja autosta, niin jos toinen pistää vastaan, niin en tiedä, että kannattaako edes lähteä tappelemaan asiasta. Eri asia sitten, jos kyse olis vaikka kokonaisesta maatilasta, joka on toisen elinehto vielä.
Mikäli ette ole vielä eronneet, niin tehän voitte vielä tehdä avioehdon ja sopia siinä mitä haluatte. Lisäksi kukaan ei valvo, että ositus on tehty ihan tasan, joten jos mies haluaa olla reilu, niin voi antaa sun pitää esim. sun ostaman irtaimiston kokonaan. Mutta miehellä on kyllä ihan täysi oikeus kaikkeen sun omistamaan ihan samalla tavalla kuin sinulla hänen, myös perittyyn ellei testamentissa toisin määrätä.
Ysi sinulla on väärää tietoa. Toivottavasti et omaa elämääsi suunnittele väärän tiedon varaan. Kaikki mikä ennen avioliiton hankkimista on hankittu muuttuu naimisiin mennessä ositusksen alaiseksi, jollei toisin avioehdolla määrätä.
Eikä kyllä mitään ihmeempiä omaisuuksiakaan kummallakaan. Taviksia ja nuoria kun olemme. Joten ei hätää :)
t. ysi
melba:
Ysi sinulla on väärää tietoa. Toivottavasti et omaa elämääsi suunnittele väärän tiedon varaan. Kaikki mikä ennen avioliiton hankkimista on hankittu muuttuu naimisiin mennessä ositusksen alaiseksi, jollei toisin avioehdolla määrätä.
Kyllä jo peruskoulun 9-luokkalaisille opetetaan, että avio-oikeus pistää kaiken puoliksi liiton päättyessä.
t. yhteiskuntaopinope
Kaksi vuotta sitten erosin väkivaltaisesta miehestäni kuuden avioliittovuoden jälkeen. Liittoon mennessä minulla ei ollut mitään mukanani, ei edes koulut olleet vielä käytynä niin nuori olin. Kaikki omaisuus jaetaan tosiaan puoliksi, tässä tapauksessa mies joutui maksamaan minulle tasinkoa lähes 200 tuhatta euroa.
Avioliiton katsotaan kestäneen lyhyen aikaa. Jos taas olette pidempään naimisissa eikä ehtoa mies saa puolet sekä asunnostasi, huonekaluistasi ja pankkitilistäsi.