Koska tuo lapsen uikutus loppuu?
Meisän 2-vuotias on kamala uikuttaja! Aina kun hän haluaisi jotain, hänen pitää uikuttaa niin etten saa edes selvää mitä hän haluaa. Myös kun harmittaa hän uikuttaa ja vikisee ja ulisee ärsyttävästi! Minua oikein inhottaa tuomoinen uikuttaminen! Yritän tolkuttaa hänelle että sano kunnolla, äiti ei ymäärrä tuommoista uikutusta, miksi vikiset, kerro mikä on hätänä, tuommoinen ulina ei auta yhtään mitään eikä äiti jaksa sitä kuunnella. Mutta ei, hän vain jatkaa ulisemistaan. Päivällä lelujen, ruuan, herkkujen, sylin, kavereiden, leikkipuiston, rattaiden tai minkä tahansa perään, yöllä vingutaan vettä tai jotain mistä en saa selvää. minä ärsyttää ja väsyttää tuommoinen eikä lapsen kanssa pysty kommunikoimaan ollekaan. Hän osaa kyllä puhua ja kertoa asiana mutta hänellä on vain tämmöinen tyyli, on ollut jo vuoden. Uliseeko muiden lapset ja miten sen saa loppumaan?!
Kommentit (8)
on alkanut samanlaisen vinkumisen, ennen osasi kauniisti pyytää haluamaansa. En tiedä mikä auttaisi, jos se iän myötä lakkaisi..
Ärsyttää tuollaiset äidit joiden lapsilla ei saa olla asiat koskaan huonosti! Aina pitäis hymyillä onnellisena, ettei vaan rasita äidin hermoja!
Lievän uhmaiän kynnyksellä on ruvennut vinkumaan. Tai paremminkin hermostuu heti jos en ymmärrä ja sitten vinkuu tai itkun säestämänä selittää asiaansa ja hermostuu entistä enemmän kun en ymmärrä. Samoin esim. käskee mua etsimään sille lelunsa. Kun sanon, että kertoo mitä lelua tarkoittaa, koska sillä on niin palon leluja, niin hermostuu hetkessä (kun en osaa lukea ajatuksia). Välillä tosiaan ärsyttää, mutta jospa olisi ohi menevää. Itse yritän olla mahd. rauhallinen ja selittää, että rauhoitu, ja kerro selvästi, niin äiti yrittää auttaa jne..
pitemmän päälle korville.
Aika usein on päiviä, kun teet niin tai näin niin lapsi vinkuu joka asiassa. Yritä siinä sitten miellyttää..
Taidat olla lapseton, kun niin hiton hyviä neuvoja latelet.
Jos laittaisi ne aina päähän kun uikutus alkaa...
ap
miksi niitä käytät.' En jaksa kunnelle tommosta ääntä. Kun mulla on nää päässä, niin minä en sit kans kuule koko vinkumista. Jos haluat sanoa minulle jotain tavallisella äänellä, niin ota ensin kädestä kiinni ja minä otan sitten nämä pois korvilta. Sitten taas kuulen mitä sanot.'
ja kuuntele uikutusta. Saa haluamansa vasta kun pyytää kauniisti. Joskus aloin vinkua takaisin, jotta lapsi huomaisi miltä kuulostaa. En ikinä antanut periksi uhmaa ja vikinää. Nyt meillä vikistään harvoin!
Hassua! Enpä tosiaan tiedä. Jos käyttäytyisit niin, ettet muka ymmärrä. Tai et ole kuulevinasi. Jos sitten oppisi puhumaan tavallisella äänellä?