Sanna Ukkola: Sokerilla kyllästetyt lapset
Blogi 25.8.2014 klo 6:58| päivitetty 25.8.2014 klo 6:58
http://yle.fi/uutiset/sanna_ukkola_sokerilla_kyllastetyt_lapset/7429519
Mitä ajattelette?
Kommentit (20)
Mieluummin olemme onnellisia, nautimme elämästä ja hiukan ylipainoisia kuin toisinpäin kyttäämällä kaikkea! Lapset saavat kiristää ruokavaliotaan sitten aikuisena niin halutessaan....
Mulla ei oo lapsia, enkä siten syötä heille sokeria, mutta en oikein jaksa uskoa tuota että sokeri aiheuttais diabetestä. Tämä perustuu omaan kokemukseen.
Toinen mun vanhemmista on nimittäin oikea sokerihiiri, aina vetämässä sokeriherkkuja, samoin hänen äitinsä ja lukuisat sisaruksensa. Yhdelläkään ei ole diabetestä, vaan verensokeriarvot on aina olleet hyvät. Kellään ei myöskään ole ollut syöpää.
Toinen vanhemmista taas on aina vältellyt sokeria, ei tykkää karkeista eikä mehuista, ei leivoksista eikä kekseistä yms. Olen ymmärtänyt että lapsuudenperheessä oltiin samoilla linjoilla. Syötiin kai lähinnä lihaa ja maitotuotteita, kun omaa karjaa oli paljon. No tuosta huolimatta sillä on verensokeriarvot pahasti koholla, ja toisella vanhemmalla ja sisaruksilla monella diabetes, ja yli puolella sisaruksista on ollut myös syöpä.
Itse kuulun sokerihiirien porukkaan ja verensokeriarvot on olleet aina loistavat, verensokeri pysyy paastoarvossa paastoamatta. Ylipainoakaan ei oo
Valittaa sokerista ja etsii silti kaupasta mehua.. semmosta..
Vihdoinkin joku sanoo sen ääneen mitä jotkut miettii mielessään tai pieneissä ystäväporukoissa. Ihan järkyttävää miten paljon sokeria lapset syö ja monet aikusetkin tietämättä. Harva osaa ajatela että jogurtti annoksessa voi olla enemmän sokeria kuin suklaapatukassa.
En jaksa tätä kirjoitustrendiä, jossa kirjoitetaan asia pitäen ihmisiä tyhminä ja provosoidaan aivan väkisin.
Asia on toki tosi ja siitä on hyvä puhua, mutta neutraalimpikin teksti toimisi. Paremmin.
Ja kauhistuttaa katsoa, miten moni lapsi on ylipainoinen. Ovatko vanhemmat niin tyhmiä, välinpitämättömiä vai ymmärtämättömiä, että päästävät lapsensa siihen kuntoon? Se on mun mielestäni rinnastettavissa samanlaiseen laiminlyöntiin, kuin aliravitut, likaiset tai likaisissa olosuhteissa elävät lapset.
Siksipä kasvatamme omaa lapsikatrastamme sokerittomalla ruokavaliolla.
Ei meilläkään sokeria päivittäin syödä, muttei kyllä täysin sokerittomalle linjalle lähdetä. Totaalikieltäytymisestä yleensä ei seuraa mitään hyvää. Kohtuus kaikessa.
En ole sokerihysteerikko, mutta meillä on lasten suosikkisokerituotteet korvattu näin:
Murot -> puuro marjoilla
Maustetut jugurtit ja viilit -> maustamaton jugurtti hedemillä, marjoilla ja vähän hunajaa tarvittaessa
Mehut -> vesi, maito
Näillä mennään sekä minä että muksu. Näillä eväin lapseni (ja minä) saa esim viikonloppuisin hyvillä mielin syödä jäätelöä tai pullaa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:56"]
En ole sokerihysteerikko, mutta meillä on lasten suosikkisokerituotteet korvattu näin: Murot -> puuro marjoilla Maustetut jugurtit ja viilit -> maustamaton jugurtti hedemillä, marjoilla ja vähän hunajaa tarvittaessa Mehut -> vesi, maito Näillä mennään sekä minä että muksu. Näillä eväin lapseni (ja minä) saa esim viikonloppuisin hyvillä mielin syödä jäätelöä tai pullaa.
[/quote]
Minkä ikäinen lapsesi oli, kun teit nuo muutokset, eikö protestoinut?
Äääh, veetabixeissäkin on sitä piilosokeria.Ja puuro kuulemma nostaa myös verensokeria.Ihan hysteriaa koko sokeritouhu, lukuunottamatta perheitä jotka oikeasti juovat joka päivä limuja ja syövät epäterveellisesti.
Vitsi mä niin tykkään näistä! Varmasti ihan hyvää pointtia niille, joilla tuo sokerinsyönti on oikeasti joku ongelma. Mutta kohtuus kaikessa!! En kiellä lapsiltani sokeria, mutta ei meillä sitä usein syödäkään. Meillä lapset eivät yksinkertaisesti tykkää jugurteista tai viileistä, mitkä olivat yksi parjattu välipala. Vesi maistuu juomana yhtä hyvin kuin maito. Mehuja meillä ei juo kukaan. Tiedän, että lapset tykkäävät vanukkaista, jäätelöstä, karkeista ja ostammekin niitä viikonloppuisin. Eikä tarvitse karkkihyllyllä raivota. Herkkuja ovat kasvikset, marjat ja hedelmät. Ja en ole näitä siis pakottamalla saanut syömään, ihan itse valitsevat. Eli vähän tervettä järkeä peliin, niin ei ole elämä niin vaikeaa.
9 täsmentää vielä, ennenkuin joku siihen tarttuu, että viikonloppuisinkin herkkuja kohtuudella, ei mitään kunnon sokeriövereitä.
Ai että mua jotenkin ärsyttää nää..siis itse vältän lisättyä sokeria,mutta rajansa kaikella. Meillä lapsi syö banaanijugurttia kerta-annospurkin kerralla ja laittaa puuroonsa sokeria. Mehuja ei juoda, joskus saa jäätelön tai karkkiaskin,ei ole tiettyä karkkipäivää. Voin kertoa että mulle on omasta lapsuudesta jääny hyvin negatiiviset ja kielteiset käsitykset sokerisista tuotteista ja kun ei saisi,ei pitäisi,ei enempää,kotona ei ollut edes kaakaota. Opippa siinä sitten kohtuu. Aikuisena sitä kohtuuta on kiva opetella ja koittaa päästä niistä kielteisistä ajatuksista tiettyjä ruokia kohtaa. Se on vaan sokeria,ei mitään myrkkyyä. juu ravintoköyhää täysin mutta ei silti vaarallista. Sitä en ymmärrä että puputetaan keksiä heti aamulla matkalla tarhaan, ja syödään sokerihuurre muroja,vanukkaita,valmisruokaa ja napostellaan sipsiä pitkin iltaa. Se on kamalaa jo,mutta sekin tuomitaan jos ripauttaa puuroon sokeria tai syö yhden banaanijugurtin tms ei muuta terveyttä mihinkään....hohoijaa. t. kahden normaalipainoisen,laiheliinin äiti.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:04"]
Äääh, veetabixeissäkin on sitä piilosokeria.Ja puuro kuulemma nostaa myös verensokeria.Ihan hysteriaa koko sokeritouhu, lukuunottamatta perheitä jotka oikeasti juovat joka päivä limuja ja syövät epäterveellisesti.
[/quote]
"Puuro kuulemma nostaa verensokeria." Joo, ihan kaikki ruuat nostaa verensokeria, mutta jos puuroa verrataan muroihin tai valmismysliin, niin totta kai se on paljon parempi vaihtoehto. Itse asiassa se on erittäin hyvä vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:56"]
En ole sokerihysteerikko, mutta meillä on lasten suosikkisokerituotteet korvattu näin: Murot -> puuro marjoilla Maustetut jugurtit ja viilit -> maustamaton jugurtti hedemillä, marjoilla ja vähän hunajaa tarvittaessa Mehut -> vesi, maito Näillä mennään sekä minä että muksu. Näillä eväin lapseni (ja minä) saa esim viikonloppuisin hyvillä mielin syödä jäätelöä tai pullaa.
[/quote]
Minkä ikäinen lapsesi oli, kun teit nuo muutokset, eikö protestoinut?
[/quote]
Kirjoitin ehkä vähän epäselvästi, pahoittelen.. Alusta asti on näillä menty :)
Kirjoitus on ihan tyypillistä Ukkolaa. Mustavalkoista kärjistämistä, jota hyvin harva meistä tunnistaa todellisuudeksi. Lasten ylipaino ja määrätön karkisyönti ON ongelma, sitä ei varmaan kukaan kiistä, mutta mistä tämä kilometrin mittainen vouhkaaminen johtuu?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:13"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:04"]
[/quote]
"Puuro kuulemma nostaa verensokeria." Joo, ihan kaikki ruuat nostaa verensokeria, mutta jos puuroa verrataan muroihin tai valmismysliin, niin totta kai se on paljon parempi vaihtoehto. Itse asiassa se on erittäin hyvä vaihtoehto.
[/quote]
Nojoo, mutta sitten puuroa parempia vaihtoehtojakin löytyy.
Vaikkapa hedelmä ja ruisleipä leikkeleellä ja keitetyllä munalla.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:56"] En ole sokerihysteerikko, mutta meillä on lasten suosikkisokerituotteet korvattu näin: Murot -> puuro marjoilla Maustetut jugurtit ja viilit -> maustamaton jugurtti hedemillä, marjoilla ja vähän hunajaa tarvittaessa Mehut -> vesi, maito Näillä mennään sekä minä että muksu. Näillä eväin lapseni (ja minä) saa esim viikonloppuisin hyvillä mielin syödä jäätelöä tai pullaa. [/quote] Minkä ikäinen lapsesi oli, kun teit nuo muutokset, eikö protestoinut? [/quote] Kirjoitin ehkä vähän epäselvästi, pahoittelen.. Alusta asti on näillä menty :)
[/quote]
lievästi epäselvästi juu :D, no, minkä ikäset sun lapset nyt ovat?
Kaurapuuro on terveellistä, se nostaa verensokeria hitaasti. Mieti vaikka oloa kaurapuurolautasellisen vs. karkkipussin jälkeen. Kyllä se olokin kertoo, tuliko liian nopea verensokerin nousu.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:56"] En ole sokerihysteerikko, mutta meillä on lasten suosikkisokerituotteet korvattu näin: Murot -> puuro marjoilla Maustetut jugurtit ja viilit -> maustamaton jugurtti hedemillä, marjoilla ja vähän hunajaa tarvittaessa Mehut -> vesi, maito Näillä mennään sekä minä että muksu. Näillä eväin lapseni (ja minä) saa esim viikonloppuisin hyvillä mielin syödä jäätelöä tai pullaa. [/quote] Minkä ikäinen lapsesi oli, kun teit nuo muutokset, eikö protestoinut? [/quote] Kirjoitin ehkä vähän epäselvästi, pahoittelen.. Alusta asti on näillä menty :)
[/quote]
Lapset voi hoitaa kotona ja antaa juuri niin terveellistä syötävää kuin kukin valmistaa osaa. Ellei itse voi hoitaa lapsiaan, hoitajan saa palkattua.