Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mitä mieltä sanasta "muija"?

Vierailija
27.08.2014 |

Onko muija positiivinen vai negatiivinen sana? Kuuluuko sanavarastoosi? Mielipiteitä kaivataan.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pääkaupunkiseudulta ja muija tarkoittaa naista, oli sitten jonkun kumppani tai vaikka joku tuntematon. Ei ole halventava, esimerkkejä missä itse voisin sanaa käyttää:

''Sit joku muija tuli siihe vieree istuu''

''En tiennykkää et sil on uus muija!''

''Siel oli pelkkiä muijia''

Vierailija
22/37 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:16"]

Olen pääkaupunkiseudulta ja muija tarkoittaa naista, oli sitten jonkun kumppani tai vaikka joku tuntematon. Ei ole halventava, esimerkkejä missä itse voisin sanaa käyttää:

''Sit joku muija tuli siihe vieree istuu''

''En tiennykkää et sil on uus muija!''

''Siel oli pelkkiä muijia''

[/quote]

Peesi. Mä käytän muijasta johdettua versiota 'muidu'. Olen asunut pk-seudulla 2000-luvun alusta ja on varmaan tarttunut korvaan täällä asuessa. Minulle se on neutraali ilmaisu eikä missään nimessä haukkumanimi, mutta vähän kuitenkin mietin, kenen seurassa tuota käytän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kukaan mies ei ole koskaan nimittänyt mua muijaksi. Ystävättäret voi sen toisilleen tehdä, vaikken itse käytä sanaa.

Kumma kyllä, nää jutut ei ole siitä sanasta kiinni. Se, kun exä sanoi mua naiseksi, vaikka että kuulepas nyt nainen - se oli jotenkin kutkuttavaa. Kun nykyinen mies sanoo naiseksi, en tykkää yhtään. Ja hän ei silti ole yhtään sen epäkunnioittavampi, päin vastoin exä oli inhottava dissaaja loppujen lopuksi.

Vierailija
24/37 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:14"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:56"]

Mutsi vastaa faijaa ja se ei olekaan negatiivinen sana.

[/quote]

Mutsi vastaa fatsia, muija faijaa. Mitä tarkoittaa "negatiivinen sana"?

[/quote]

Missä päin maailmaa muija vastaa faijaa ja mistä lähtien näin on ollut?

Vierailija
25/37 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäkö mieltä sanasta? Aina epämiellyttänyt.

Vierailija
26/37 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:27"]

Missä päin maailmaa muija vastaa faijaa ja mistä lähtien näin on ollut?

[/quote]

Onko se joka kertoi muijan ja faijan vastaavan toisiaan vastata tähän? Oikeasti kiinnostaa. Niin ja jos tosiaan jossain nuo vastaavat toisiaan, niin tarkoittaako muija äitiä vai faija miestä? :D

Vierailija
27/37 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halventava ja epäkunnioittava sana, inhottaa jos miehet puhuvat tyttöystävistään / vaimoistaan sanalla muija. En käytä tuota sanaa itse juuri koskaan, mutta kun käytän, niin halventavassa merkityksessä. ("V*ttu mikä muija.")

Vierailija
28/37 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:14"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:56"]

Mutsi vastaa faijaa ja se ei olekaan negatiivinen sana.

[/quote]

Mutsi vastaa fatsia, muija faijaa. Mitä tarkoittaa "negatiivinen sana"?

[/quote]

Ei todellakaan kukaan sano äitiään muijaksi! Fatsi ja faija on ihan sama asia, ja sille vastine on mutsi tai mude.

Vierailija
29/37 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu puhujan iästä, en osaa suhtautua viis-kuuskymppisten kielenkäyttöön samalla lailla kuin omanikäisteni, saa tulla oikeasti loukkaavaa tekstiä ennen kuin alan mieltäni pahoittamaan. Mutta jos kolmekymppinen käyttää sanaa muija, pidän puhujaa kyllä sivistymättömänä.

Vierailija
30/37 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feministi paskaa

Vierailija
31/37 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halventava ja epäkunnioittava sana, inhottaa jos miehet puhuvat tyttöystävistään / vaimoistaan sanalla muija. En käytä tuota sanaa itse juuri koskaan, mutta kun käytän, niin halventavassa merkityksessä. ("V*ttu mikä muija.")

Oliskohan tässä jonkinlainen sukupolvien (ja murteiden) välinen kuilu. Mun nuoruudessa tyttöystäviä ja vaimoja sanottiin muijaksi aika yleisesti, ilman halventavaa merkitystä. Jopa naiset itse käyttivät sitä. Itse tosin en tykännyt... Ämmä sensijaan oli negatiivinen nimitys naiselle. Ja akka.

Vierailija
32/37 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

neutraali sana, ainakin nuorison kielessä, siinä missä sana jätkäkin.

Vierailija
33/37 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ovat turvenuijia ja naiset muijia.

Vierailija
34/37 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negatiivinen ja selainen vähän latista, halventava sana minulle. Aina tökkii, kun joku sitä käyttää, yksi kaverini esimerkiksi puhuu aina muijista. Toinen mitä en voi sietää, on naikkonen. Se se vasta onkin halventava ilmaus tietynlaisesta naisesta, mutta kyllähän moni nainen itseäänkin naikkoseksi kutsuu ja ilmeisen neutraalissa merkityksessä ainakin omasta mielestään.

Ennen vanhaan puhuttiin mökinmuijista, ja on silloisessakin käyttötavassa minusta joku yhteiskunnallisen ja sosiaalisen aseman mukaan värittynyt pohjavire.

Vierailija
35/37 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä muijja on aika halventava sana itse en käytä

Vierailija
36/37 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutsi on kyllä faijaa vastaava. Isäni käyttää sanaa "mutsi" kun puhuu äidistään

Vierailija