Vauvan soseet
Miten niitä tehdään? Saisiko ohjeita? Eka lapsi niin en oikein tiedä ja haluan tarjota omatekemää enkä teollista :(
Kommentit (8)
Minä kypsensin, soseutin ja pakastin jääpalamuoteissa yhden aineksen kerrallaan. (Jäätyneinä siirsin muoteista minigrip-pusseihin.) Palasista pystyi sitten sekoittelemaan erilaisia makuyhdistelmiä helposti.
Etkö saanut neuvolasta ohjeita sisältäviä esitteitä? Googlaa
Vauvan ja taaperon keittokirja (Tammi) sisältää ohjeita ensimmäisistä kiinteistä koko perheelle sopiviin ruokiin.
Höyryttäminen taitaa säästää vitamiinit ja hivenaineet parhaiten. Löysennä keitinvedellä ja/tai lapsen käyttämällä maidolla. Jäähdytä nopeasti ja pakasta. Kokeile aluksi vaikka kesäkurpitsaa, bataattia, porkkanaa, omenaa jne. Perunasta ainakin meidän lapsilla meni maha jumiin, sitä ei oikeastaan ole annettu soseina ollenkaan vaikka sillä kai monet aloittaa. Toisille vauvoille sopii vähän mikä vaan ja toisille pitää kokeilla varovasti. Silikoniset jääpalamuotit ovat käteviä pakastamiseen.
Neuvolasta tosiaan saa ohjeita, ja netistä tietysti.
Perunasta tulee helposti sitkeää sauvasekoittimella. Soseuta varovasti. Ja ne teolliset on myös tosi käteviä :)
Mä en jaksa näitä kun joku kysyy reseptiä ja saa vastaukseksi "kypsennä ainesosat"... Eikö voi vaan vastata kysymykseen tai olla hiljaa!
Näin minä laitoin bataatin vauvalle: kuorin se ja pilkoin paloiksi, keitin höyrytyskattilassa noin 15min (kokeile haarukalla, on kypsänä pehmeää). Otin annospalan ja pilkoin haarukalla. Loput soseutin sauvasekoittimella ja laitoin jääpalamuotteihin pakkaseen. Jäähdytys pitää tehdä nopeasti, vaikka tiskialtaaseen laskee kylmää vettä ja laittaa astian siihen jäähtymään.
Porkkanan voi laittaa samalla tavalla.
Perunan keitin myös höyrytyskattilassa, paitsi kokonaisena ja kuorin vasta kypsänä, ja perunahan kypsyy hitaammin, lajista riippuen joku 25-30min. Otin annospalan ja pilkoin sen haarukalla. Perunaa ei voi oikein pakastaa (sitkistyy), niin söin joko itse loput tai laitoin jääkaappiin seuraavalle päivälle.
Valitset ainekset, kypsennät ja soseutat. Ilman suolaa.