Vauvan kanssa ulkoilu sekoittaa päiväunet, neuvoja?
Vauva 5 kk ja tosi herkkäuninen. Nukahtaminen hankalaa, herää pienimmästäkin äänestä eikä nuku kuin liikkuvissa vaunuissa. Ongelmana on, koska mennä ulkoilemaan? Jos menen päiväuniaikaan, en jaksa kävellä sitä 2-3h mitä unet kestää. Jos kävelen tunnin, tulen kotiin ja jätän vauvan ulos nukkumaan, se herää 5 min päästä ja on sitten kiukkuinen. Jos taas mennään ulkoilemaan päiväunien välisenä valvomisaikana, nukahtaa vaunuihin vaikka olis just nukkunut, ja se taas sitten sekaa seuraavat päiväunet. Milloin sinne oikein pitäisi mennä!? Vauvalle on muodostunut selkeä rytmi nukkumiseen yön ja päiväunien suhteen, mutta ulkoilu sekoittaa sen, ja sitten on loppupäivä huono ja kärttyinen. Apua?
Kommentit (7)
Minä olen mennyt just silloin kun haluan. Ei minusta tarvitse mitään rytmiä niin tarkkaan olla, että joku pieni muutos kerran päivässä olisi mitenkään merkittävä. Minä menisin sinuna päiväunien välisenä valvomisaikana. Ja saisi nukkua seuraavat päiväunet sitten kun nukkuu.
MItä edes tarkoittaa "sekoittaa seuraavat päiväunet"? Onko teillä jotkut kellonajan milloin vauvan pitäisi nukkua ja milloin ei? Meillä vauva saa nukkua milloin nukkuu ja valvoa milloin valvoo.
Ulkoile iltaisin kun vauva on isänsä kanssa.
Minulla oli sama ongelma, vauva heräsi kun vaunut pysähtyivät. Aloin sitten nukuttaa hänet ulkona paikallaan oleviin vaunuihin ja käydä omilla kävelylenkeillä muulloin. Molemmat saivat raitista ilmaa. :)
Meillä oli vähän samaa ja on tavallaan edelleen (vauva nyt 8kk). Mä en oo koskaan ymmärtänyt mikä pakko sinne pihalle on väkisin joka päivä mennä vaunuissa makaavan tai rattaissa istuvan lapsen kanssa, joten ulkoillaan silloin, kun tiedän jaksavani olla niin kauan kun lapsi nukkuu tai jos täytyy käydä asioilla. Eri asia sitten kun lapsi on niin iso, että kävelee ja leikkii puistoissa jne. Silloin tietysti tavoitteena joka päivä pihalle (jollei ihan karmea koiranilma ole), jotta se lapsen parin tunnin liikunnan tarve päivässä täyttyisi.
Vauvan on päästävä nukkumaan aina tiettyinä aikoina, muuten se ei nukahda ollenkaan. Se ei itse osaa nukahtaa, vaan se täytyy viedä nukkumaan. Jos näin ei tee, ei nuku koko päivänä, huutaa vaan yliväsyneenä. Jos nukahtaa ulkoillessa, tai unet jää ulkoilun takia lyhyiksi, niin loppupäivä on kiukkuisen vauvan kanniskelua. Siksi en voi tehdä niinku mua huvittais.
ap
Siltä mustakin alkaa nyt tuntua, että palataan tuohon ulkoiluasiaan sitten, kun lapsi osaa vähän jo leikkiä. Kesällä kävin 3x päivässä vaunukävelyllä, kun sisällä oli niin kuuma, ettei saanut unta. Sitten, jos en mennyt just siihen oikeaan aikaan, niin mistään ei tullut mitään, kun vaan rutistiin ja itkettiin yliväsyneenä. Nykyään kannan vauvan sänkyyn 2h aamuheräämisen jälkeen ekoille unille. Nukahtaa heti, vaikka ei oo näyttänyt mitään väsymisen merkkejä. Jos en vie heti 2h valvottua, niin ei nukahda heti, vaan pitää kantaa, laulaa, hytkyttää ainakin puoli tuntia. Jotenkin meillä menee nää päivät helposti ilman itkuja, jos noudatetaan tuota vauvan omaa rytmiä. Jos lisään päivään vauvan ulkoiluttamisen niin sujuvuus ja tyytyväisyys on tiessään :/
ap
Korjaus, vauva siis nukkuu vaunuissa vain jos ne liikkuu, mutta sängyssä nukkuu kyllä hyvin
ap