Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turun Portsa (Port Arthur)

Vierailija
26.08.2014 |

Olemme mieheni kanssa harkinneet talon ostoa Portsasta. Alue on ihana ja talot tunnelmallisia. Haluaisimme jo valmiiksi rempatun asunnon, johon ei olisi tulossa isoja remontteja. Meitä epäilyttää kuitenkin muutamat asiat, ja mikäs sen parempi keino saada asioiden oikea laita selville kuin kysyä AV:lta!

Olemme kuulleet painumisesta sekä kellareiden tulvimisesta. Nämä asiat varmistamme tietenkin ennen ostopäätöstä. Välittäjä on ainakin lupaillut muutaman talon kohdalla, että näiden kellarit eivät varmasti tulvi, koska remontti on tehty huolella ja ammattimaisesti. Osaamme katsoa kyllä remontin jälkeä itsekin, ja suurin osa jäljestä on kamalaa. Näitä tee-se-itse-remonttimiesten taloja emme missään nimessä halua ostaa. Olemme kuitenkin nähneet pari oikein laadukkaasti rempattuakin taloa.

Mitä siis Portsassa asuvat/asuneet antaisitte vinkiksi meille tässä tilanteessa, kun katsomme taloa? Onko taloissa jotakin perusongelmaa? Kosteat kellarit? Horjuvat kivijalat? Talothan ovat todella vanhoja. Aiomme tehdä kaikki mahdolliset tarkastukset esim. homeen varalta, ja lisäksi mieheni astma ilmoittaa itsestään herkästi homeasunnoissa, joten luotan myös hänen keuhkoihinsa.

Muutkin vanhoista (1900-luvun alussa rakennetuista) puutaloista tietävät saavat jakaa vinkkinsä! Kiitos jo etukäteen :)

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ooh, kiitos paljon vinkeistä! Näistä sain paljon kohtia tarkastuslistaani. Nuo naapurit ja mekkalat nyt ovat vähän sellaisia asioita, että ne kai vaihtelevat taloittain.

Sellaista olisin vielä kysynyt, että mistä saan tietää, onko talo rakennettu kalliolle? En haluaisi uskoa mitään välittäjän puheita, jotka voi myöhemmin pyörtää. N'äkyykö se jossain piirustuksissa?

ap

Vierailija
2/24 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 09:24"]

Ooh, kiitos paljon vinkeistä! Näistä sain paljon kohtia tarkastuslistaani. Nuo naapurit ja mekkalat nyt ovat vähän sellaisia asioita, että ne kai vaihtelevat taloittain.

Sellaista olisin vielä kysynyt, että mistä saan tietää, onko talo rakennettu kalliolle? En haluaisi uskoa mitään välittäjän puheita, jotka voi myöhemmin pyörtää. N'äkyykö se jossain piirustuksissa?

ap

[/quote]

Kyllä kai välittäjän pitää tietää onko talo kalliolle rakennettu vai savimaalle. Portsan seudulla nyt yleisesti kakolan lähistön talot ympäri kallion ovat kalliolla ja lähempänä rataa olevissa taloissa tiettävästi oli muutama vuosi sitten jotain vesiongelmaa rankkarateiden aikana.

Onnea asunnon etsimiselle, toivottavasti löydätte omanne. Älkää pelästykö pientä pintaremonttia, siis jos on käsittelemätön paneelikatto, niin se on helppo ja halpa maalata itse jne. Mekin ostimme täysin remontoidun asunnon, jota olemme laittaneet pikku hiljaa´omannäköiseksemme. Mitään remonttia ei kannata tehdä ennen kuin olette asuneet vuoden, sitten näkee mikä kohta vaatii laittoa ja miten talo elää. Talvella ovet on löysiä ja kesällä tiukkoja =) sellaista on elämä puutaloissa. Ja vielä kannattaa katsoa, että on koneellinen ilmanpoisto. Meillä on painovoimainen ilmanvaihto, joka riittää jos ei käy suihkussa / saunassa. Mutta pesujen ajaksi laitetaan koneellinen poisto päälle, niin kuivattaa hyvin kosteat tilat ja mol. suihkuissa on lattialämmitys lisäksi. Ennenhän ei ollut suihkuja sisällä ja hella / uuni oli päällä päivittäin, jolloin ilmanvaihto toimi hienosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:51"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:32"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:27"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:37"]

Itse asun puutalossa Turussa, vaatiihan tämä omanlaista mielentilaa....

tsekatkaa:

- kattoikkuna ja välikaton tuuletus, jos vintti on rakennettu

- eteisen lämmitys / tarkoitan, että coiko jättää edelleen kylmäksi tilaksi talvella vai onko remontoitu lämpimäksi

- kosteiden tilojen sijainti, kellarissa aina turvallisempaa

- kunnon takka ehdoton talvella lämmityskulujen säästössä, jos on suorasähkö

- parkkipaikka ja lämmityspaikka talvella

-turvallisinta on jos talo on kallion päällä

Ja muistakaa, että jos asuin neliöt on ainoastaan keskikerroksen niin maksatte myös vastiketta vain siitä ja yleensä se on pieni. Toisaalta olette sitten itse vastuussa vintin ja alakerran laajennusten remontoinneista, ongelmista jne.

Mitä alapeukkua tässä oli?[/quote]

[/quote]

Sivulauseita ranskalaisien viivojen kanssa ja huolimatonta välimerkkien käyttöä muutenkin. Ynnä typoja.

[/quote]

voi anteeksi, kirjoitan puhelimella bussissa

[/quote]

seliseli, ei kai se puhelin niitä sivulauseita ranskalaisten viivojen perään väsää.

Vierailija
4/24 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en siellä suostuisi asumaan paitsi jos olisi kokonaan oma talo. Asuin opiskelijana, ja äänieristys niissä vanhoissa taloissa on OLEMATON, sellaista mitä ei uskoisi missään olevankaan jos on asunut ennen suht nykyaikaisissa kerros- tai rivitaloissa. Itseäni ahdisti eniten se, että kun olen yökyöpeli, ja haluan esim. pelata tietokoneella yöllä, niin tuolla täytyi kauhean pienellä äänet pitää ja silti tunsi syyllisyyttä että ehkä häiritsee. 

Naapureistakin kuului usein melko mielenkiintoisia ääniä. TOisella puolella asui nuori mies jolla tuli usein biletysiltojen päätteeksi kotiin vaihtuvia naisseuralaisia. Siinä sitten kuuntelet niiden panemisen rynkytystä, suihkussa käymistä ja vessojen vetoa. Myös kaikki keskustelut kuuluvat yleensä seinistä läpi, muistan esim. ärtyneeni kun meillä oli hoidossa serkun kouluikäinen lapsi, ja sieltä naapurista kuului aamulla oksentelua ja keskusteluja kuten miesäänellä: "jos mua aamulla panettaa ja ei vittu oo naista, ni mä vedän sit käteen, sillä on aamuseisokki hoidettu". Huoh. Mutta eniten minua silti ärsytti se että itse täytyi elää kuin huopatossutehtaassa, ei muiden meteli.

Vierailija
5/24 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 09:34"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:51"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:32"]

tsekatkaa:

- eteisen lämmitys / tarkoitan, että coiko jättää edelleen kylmäksi tilaksi talvella vai onko remontoitu lämpimäksi

Ja muistakaa, että jos asuin neliöt on ainoastaan keskikerroksen niin maksatte myös vastiketta vain siitä ja yleensä se on pieni. Toisaalta olette sitten itse vastuussa vintin ja alakerran laajennusten remontoinneista, ongelmista jne.

[/quote]

Sivulauseita ranskalaisien viivojen kanssa ja huolimatonta välimerkkien käyttöä muutenkin. Ynnä typoja.

[/quote]

voi anteeksi, kirjoitan puhelimella bussissa

[/quote]

seliseli, ei kai se puhelin niitä sivulauseita ranskalaisten viivojen perään väsää.

[/quote]

Pahoittelin jo asiaa, koita sinä päästä yli näin mitättömästä asiasta. Ap varmasti ymmärsi asian, joten anna sinäkin jo olla =)

Vierailija
6/24 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 09:35"]

Minä en siellä suostuisi asumaan paitsi jos olisi kokonaan oma talo. Asuin opiskelijana, ja äänieristys niissä vanhoissa taloissa on OLEMATON, sellaista mitä ei uskoisi missään olevankaan jos on asunut ennen suht nykyaikaisissa kerros- tai rivitaloissa. Itseäni ahdisti eniten se, että kun olen yökyöpeli, ja haluan esim. pelata tietokoneella yöllä, niin tuolla täytyi kauhean pienellä äänet pitää ja silti tunsi syyllisyyttä että ehkä häiritsee. 

Naapureistakin kuului usein melko mielenkiintoisia ääniä. TOisella puolella asui nuori mies jolla tuli usein biletysiltojen päätteeksi kotiin vaihtuvia naisseuralaisia. Siinä sitten kuuntelet niiden panemisen rynkytystä, suihkussa käymistä ja vessojen vetoa. Myös kaikki keskustelut kuuluvat yleensä seinistä läpi, muistan esim. ärtyneeni kun meillä oli hoidossa serkun kouluikäinen lapsi, ja sieltä naapurista kuului aamulla oksentelua ja keskusteluja kuten miesäänellä: "jos mua aamulla panettaa ja ei vittu oo naista, ni mä vedän sit käteen, sillä on aamuseisokki hoidettu". Huoh. Mutta eniten minua silti ärsytti se että itse täytyi elää kuin huopatossutehtaassa, ei muiden meteli.

[/quote]

Meillä on kaikissa asunnoissa tehty äänieristys väliseiniin. Ei kuulu vessat eikä puheet läpi. Ei kannata taaskaan yleistää.

Vierailija
7/24 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheiseni asui Portsassa muutama vuosi sitten. Aivan uskomattoman idyllinenhän se asunto oli, enkä muista myöskään mitään äänieristysongelmia. Sen sijaan talvella oli aivan julmetun kylmä ja lämmityskustannukset tähtitieteelliset (ainakin opiskelijan kukkarolle).

Vierailija
8/24 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:09"]

Läheiseni asui Portsassa muutama vuosi sitten. Aivan uskomattoman idyllinenhän se asunto oli, enkä muista myöskään mitään äänieristysongelmia. Sen sijaan talvella oli aivan julmetun kylmä ja lämmityskustannukset tähtitieteelliset (ainakin opiskelijan kukkarolle).

[/quote]

Muistakaa myös taas, että osassa asunto-osakeyhtiöissä on kaukolämpö, joka kuuluu vastikkeeseen. Joten ei tule kummempia lämmityskuluja. Meillä on suorasähkö, mutta erittäin hyvin varaava takka, jota poltetaan kerran päivässä. Yleensä sähköpatterit on päällä ainoastaan 3 kuukautta vuodessa, tällöinkin termostaatti +16°. Takalla ja puilla pärjätään muuten läpi vuoden ja talven. Meillä on suora laskutus ja talvisin sähkölasku on noin 90€kk ja kesällä 30€kk

Vierailija
9/24 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis tarkennus: olemme harkinneet ASUNNON ostoa, siis puutalo-osaketta :)

Vierailija
10/24 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman vuoden portsassa asuneena ei ole vielä tulvia tullut vastaan enkä ainakaan usko kellarien vettyvän yhtään sen helpommin kuin muuallakaan.

Vierailija
11/24 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika remontointi tappaa helposti talon "hengen", pienet painumat kuuluvat asiaan ja portsan puutalojen elämään. Ja jos ette ole kiinteistöä ostamassa, vaan asuntoosakeyhtiön osakkeita, ei hätä ole niin suuri, sillä ette silloin ole yksin ongelminenne, rakennusrungon ongelmat ovat asunto-yhtiön yhteisä myös kustannusten suhteen.

Vierailija
12/24 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme myymässä asintoa Port Arthurista, pieni pintaremppa tehdään ennenkuin laitetaan myyntiin.

alue on ollut aivan mahtava, asumme lähellä Kakolan vankilaa ja ikkunoista näkee vihertävää kesäisin ja piha-alue on sisäpihalle jolloin liikenne tai muu ei häiritse. Talo on rakennettu kallion päälle joten vajoamista ei ole ollut aikaisemmin tai meidän ollessa tässä. 

Juurikin näitä RemonttiReiskoja osataan itse tyyppejä on tullut vastaan omassakin asunnossa. Mm ikkunat oli osittain tikattu Turun Sähkölaitoksen laskuilla?! Markka aikaan vielä. 

Se mitä naapurustoista voin sanoa, on että seinät ovat huonosti äänieristettjä, helposti kuulee puhetta, musiikkia, jopa teevedenkeittimen tärinää. Jos kohdallesi osuu rauhallinen seinänaapuri eikä teknon paukuttaja asut onnellisesti täälä. Mutta elämisen äänä kuuluu, mutta on niitäkin tapauksia että poliisit on pyydetty paikalle kun joku vuokrapelle ei ymmärrä kelloa.

Pihayhteisöt ovat tiiviit ja Portsan posti tipahtaa luukusta muutaman kerran vuodesta. Täälä on pihakirppis tapahtumia ja muita mukavia "pienen kylän" meininkiä.

jos annan vinkin niin katsokaa kuka on isännöitijänä, muutama henkilö jonka nimeä en kerro on toiminut muutamissa yhtiöissä todella törkeästi jättämättä tehtäviää tekemättä. 

Kiinnitä huomiota tuleviin remontteihin ja yhtiön juokseviin kuluihin.. 

Viereisen talon isännöitsijä kavalsi rahat ja lähti maailmalle. Että tälläisiäkin ikäviä tapauksia tulee esille. Katsele milloin on kattoremontit tehty. Näkyykö vuotoja, onko korjattu ja kosteusmittaukset tehty. 

Omalla miehellänikin on astma eikä meidän asunnossa ole mitään ongelmia ilmennyt. Ainut on tuo iso koivu mikä on ollut päänvaiva ;) 

Vierailija
13/24 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsekatkaa:

Vierailija
14/24 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo takka juttu on kyllä ISO plussa! Sekin että onhan varasto riittävä omille tavaroille myöskin syksyin tuleville puille mitä voi naapureiden kanssa tilata yhdessä.
vaatii tämä eläminen kyllä omaa luonnetta. Itse lähden mielelläni täältä. Ei ollut mikään hyvä kokemus. Pettymys naapureihin ja talonyhtiön tapaa "hoitaa " asiat eli jätetään hoitamatta.
rännit tukossa ja talvella saa pelätä jääpuikkoja. Pihat kun pellolla kävelis ja yhteishenki tässä talossa ihan läpimätä. Alkoholisteja, narkkareita ja muita assholeja. Levoton 24/7 ..

Vierailija
15/24 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele. Nättejä on mutta siihen se jääkin

Vierailija
16/24 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut innokkaat ostajat yrittää vedättää hintoja alas panettelullaan?, heh heh, vanha konsti.

Vierailija
17/24 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsekatkaa:

Vierailija
18/24 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni pelkkää positiivista sanottavaa. Oma rauhallinen ja suojaisa piha syreenien katveessa. Saunasta suoraan omaan rauhaan makkaraa grillaamaan. Takassa palaa tuli joka päivä talvisin. Oma sauna, kaksi suihkua, kaksi vessaa. Sijainti loistava, kuin maaseudulla asuisi mutta melkein keskustassa. Jos ei portaat häiritse, niin ei minulla mitään huonoa sanottavaa. Meillä kiva ja pieni yhtiö.

Vierailija
19/24 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:00"]

En suosittele. Nättejä on mutta siihen se jääkin

[/quote]

miksi? 

Vierailija
20/24 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsekatkaa:

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi