talvivaatteet äidille
Olen erittäin palelevaa tyyppiä. Lapseni on puolivuotias ja olisi nyt tulossa ensimmäinen talvi hiekkalaatikon reunalla. Onko teillä muilla mammoilla viisaita vinkkejä talvitakki/housujen valintaan? mitkä olette kokeneet epäkäytännöllisiksi ja mitkä on olleet hyviä? Onko jotai tiettyä merkkiä jota suositte?
Kommentit (10)
Kuka menee talvella hiekkalaatikolle? Jäässähän se hiekkakin on. :D Okei, Helsingissä talvi tulee ehkä joulu-tammikuussa... Miten olisi pitkä untuvatakki ja toppahousut? Toppakengät?
En nyt kirjaimellisesti tarkoittanut hiekkalaatikon reunaa, mutta siis pihalle ulkoilemaan kyllä aiotaan on sen verran liikkuvaa tyyppiä tuo lapsi.
Paksupohjaiset kengät, kerrospukeutuminen. Eli alusasu, sit fleece ja päälle toppaa.
Varmaan ensi talvena pääosin sinä liikut ja liikutat lasta eli pysyt lämpimänä.
Muutoin silti mielelläni vinkkaan parista talvivaatteesta, joita itse suosin:) Ehdoton number one on kunnon välikerrasto. Itse pidän kylmillä merino villasta ja joskus tosin viileämmäläkin, kun sitten otan ohkaisemman päälyvaatteen. Lisäksi toki esim joku urheilukerrasto viileämmälle välipuvuksi. Näillä välipuvuilla on mukava ulkoilla.
Ostin itse Kari Traa merkkisen talvipuvun viime syksynä ja oli aivan huippu! Olen pitkä (177cm) ja hoikka (62-64kg vaihdellen) ja mitoitus on täydellinen ja istuvuus hyvä. Myös lämmin sekä hyvä päällä, nämä minulle ehdottoman tärkeitä! Olen myös palelevaa tyyppiä.
Kengät on myös syytä olla hyvät ja hyvät löydät vain testaamalla. Jotkut Goret toki tarpeen vesi-loska -keleille sekä toiset rehelliset talvikengät. Itse olen ostanut urheiluliikkeestä niin on saanut sekä lämpimät, hyvät istuvuudeltaan sekä kivannäköiset:)
Hanskoja suosittelen ostamaan myös urheiluliikkeestä . Monta vuotta kitsastelin, kunnes viime talvena ostin itselleni 40 euron kinttaat ja käytettyäni vähäkö harmitti, kun en ostanut aiemmin. Jälkiviisautta..;)
Mutta siis ostakaa mammat itsellenne myös kunnon kamat kuten aina hehkutatte ostaneenne lapsellenne! Tällöin ulkoilu on kivaa ja pulkkamäessäkin intoutuu laskemaan ja lumessa kahlaamaan. Itse ainakin toisinaan menen lasten mukana, jos en kuitenkaan aina jaksa viitsiä.. eikä omia kuteita tartte edes joka vuosi uusia..
Kiitos 6! , tälläisiä vinkkejä kaipasin : )
Palelu lähtee ääreisverenkierrosta, joten lämpimät kengät, rukkaset ja pipo ovat tärkeät. Itse käytän kenkinä Salomonin vaelluskenkiä, ja ovat minusta noin kymmenen kertaa lämpimämmät kuin esimerkiksi Kuomat, joista kylmä merituuli menee helposti läpi. Käsissä on silkkivillaiset lapaset ja nahkarukkaset, ja päässä tuulenpitävä pipo. Tuulenpitävien toppavaatteiden alla on villainen poolo ja villahousut.
Sellainen vinkki myös ensi talveen, että jos lasta alkaa rattaissa helposti palella, on näppärää lämmittää jyväpussi ja pistää se lapsen jalkojen alle rattaisiin. Lapsellekin kannattaa pakkasilla pukea kenkään lämpöinen villafroteesukka ja siihen päälle villasukka, mieluummin kuin puuvillasukka + villasukka. Pitää varpaat kuivina ja lämpöisinä. Sukkia saa esimerkiksi Prismasta.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 22:02"]
Kiitos 6! , tälläisiä vinkkejä kaipasin : )
[/quote]
Joku mainitsi tuolla pipon ja liputan sille! Kunnon pipo niin syksylle (sateinen/tuulinen) ja pakkasille ehdoton!
Ja sitä mukaan, kun olen raskinut, olen ostanut itselleni myös kunnon syyspuvun (Haglöfs ja toisena vanhempi Haltin puku, joka nykyään metsäreissu, nuotio ym käytössä). Kaikkihan nämä ovat ainakin minulle todella kalliita, mutta olen luonteeltani aktiivinen ihminen ja liikuin/"touhuilin" monella tavoin ennen lapsia. No, ne liikkumistavat eivät täysin onnistu enää lasten myötä, mutta haluaisin lastenikin oppivan aktiivisen/touhukkaan arjen (muistaen lepohetket ja kainalossa makaamisen) ja mikäli itselläni ei olisi kunnon kamppeita en todellakaan viihtyisi lasten kanssa ulkona.
Niin, ja syksyynkin kannattee hankkia kunnon sormikkaat, jotka eivät kastu heti läpi märäksi. Riippuen missä päin Suomea asut, on eri painoarvo toppakamoilla tai syyskamoilla. Asun itse pohjoisessa, jonka vuoksi talvikamat on todella tärkeät.
Ja vaikka minulle ospiva merkki on Kari Traa niin talvipuvussa, juoksupaidoissa ym niin riippuen vartalostasi/pituudestasi sinulle voi käydä jokin muukin. Nuo ovat hyvin tyköistuvia ja mielestäni kauniita vaatteita. Käytän siis rehellisiä urheilukamppeita villakerraston lisäksi ulkoillessa vaikka en hikiliikuntaa olisikaan lähdössä harrastamaan. ovat mukavia ja toimivia!
Tuorein ostokseni on pari Mäser-merkkistä puolivetokejupooloa, joista nyt pari kokemusta tältä viikolta. Nekin tuntuvat oikein kivoilta ulkoillessa ja juurikin t-paita, tuo poolo ja Haglöfisin/Haltin housut jalassa olen ulkoillut tällä viikolla lasten kanssa ja viihdyn päivässä vaikka 4 tuntia ulkona (kahdessa erässä).
Aina kallis ei ole yhtä kuin hyvä, mutta kyllä se nyt kokemukseni perusteella vaikuttaisi pätevän ainakin ulkoilukamppeissa. Paitsi noista Mäserin pooloista maksoinkin vain 15eur/kpl (ovh 49eur/kpl) hyvänä urkkaliikelöytönä:)
MUKAVIA ULKOILUJA:)
Ja pakko vielä lisätä, että muisat myös sukat! Anoppi osti minulle joskus laskettelusukat ja hieman nauratti, kun en laskettele, mutta niinpä nykyisin ostan niitä itselleni ulkoilua varten:)
- 6 ja 9
Kuomat jalkaan.Ne on ihan hirveän näköiset, mutta toimivat oikeasti. Ja jalkapohjista se kylmä usein pääsee tulemaan. Palelevaa sorttia olen minäkin, lapsena joskus vielä palelluttanut varpaita, mutta Kuomilla pärjää.
Voi odottaa ensi kevääseen, jos lapsi vasta puolivuotias. Ei ne pienet lumihangessa tai jäätynyttä hiekkaa jakaa lapioida...