Auttakaa! Terveydestä jauhava kaveri (olen lihava)
Olen 40 kg ylipainoinen, mutta onko kohtuutonta vaatia ihmisiä puuttumasta ylipainooni?
Minulla on pari ystävää, joista toinen jatkuvasti kyselee pyörälenkeille kanssaan ja toinen antaa terveellisiä syömisvinkkejä ja usein johdattelee keskustelun laihdutukseen. En haluaisi puhua aiheesta hänen kanssaan enkä yleensä lähde mukaan keskusteluun, mutta silti harmittaa jatkuva neuvominen, tulee olo että olen joku vauva joka ei osaa edes syödä. Vaikea selittää..
Miten saisin vinkkien antamisen tai yleensä ruuasta puhumisen loppumaan? Hän työskentelee terveyden parissa (on mm. PT) ja hän puhuu terveydestä varmasti jokaisen muunkin kanssa, joten voi olla että myös ylireagoin vain siksi, että oma lihavuus haittaa itseänikin. Ajatuksia?
Kommentit (16)
Sanot ihan suoraan niille että tarkoitatte varmaan hyvää, mutta minä kiitos EN halua syömis- tai terveysvinkkejä, ja että koen asiaan eli lihavuuteeni puuttumisen pyytämättä loukkaavaksi. Eiköhän ne sillä usko kun suoraan sanot.
Miksi et hyödyntäisi ystäväsi vinkkejä jos on ihan hyvä työssään pt:nä? Ihanaa kun ystäväsi pitävät huolta..40kg ylipainoa on taakka vanhemmiten. T.toinen 40kg ylipainoinen
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:04"]
Sanot ihan suoraan niille että tarkoitatte varmaan hyvää, mutta minä kiitos EN halua syömis- tai terveysvinkkejä, ja että koen asiaan eli lihavuuteeni puuttumisen pyytämättä loukkaavaksi. Eiköhän ne sillä usko kun suoraan sanot.[/quote]
Toisaalta ihan hiton hyvä, että joku kutsuu mukaan fillarilenkille. Siitä jos loukkaantuu, niin voi loukkaantua vaikka kutsusta kahville tai leffaankin.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:05"]Miksi et hyödyntäisi ystäväsi vinkkejä jos on ihan hyvä työssään pt:nä? Ihanaa kun ystäväsi pitävät huolta..40kg ylipainoa on taakka vanhemmiten. T.toinen 40kg ylipainoinen
[/quote]
Ei kyse ole siitä etteikö hyödyntäisi, mutta ei kukaan jokaisessa keskustelussa samaa jaksa kuunnella. Ohis
Vähän sama kuin mun kaverini joka aina jotenkin johdattaa puheen uskonasioihin. On siis itse uskovainen ja haluaa kai käännyttää minut. Tiedän että varmaan haluaa hyvää, kokee itse saaneensa uskostaan niin paljon. Mutta minä en halua. Uskon omalla tavallani, en halua seurakunnan toimintaan mukaan jne. Olen nätisti koittanut sanoa, mutta ei tunnu menevän jakoon. Pakko kai sanoa pahemmin, silläkin uhalla että välit viilenee.
Ymmärrän tunteesi. Minusta toisten ulkonäköön ja painoon on turha puuttua, jos toinen ei selkeästi pyydä apua. En tunne yhtään ylipainoista, joka ei tietäisi olevansa ylipainoinen tai joka ei tietäisi ylipainon mukanaan tuomia terveysriskejä.
Sano ystävällesi nätisti, että kiitos neuvoista, mutta tiedän nämä asiat itsekin.
No laihduta läski tai ole ikuisesti läskeinesi yksin t. 40 kg laihduttanut exläski
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:04"]
Sanot ihan suoraan niille että tarkoitatte varmaan hyvää, mutta minä kiitos EN halua syömis- tai terveysvinkkejä, ja että koen asiaan eli lihavuuteeni puuttumisen pyytämättä loukkaavaksi. Eiköhän ne sillä usko kun suoraan sanot.[/quote]
Toisaalta ihan hiton hyvä, että joku kutsuu mukaan fillarilenkille. Siitä jos loukkaantuu, niin voi loukkaantua vaikka kutsusta kahville tai leffaankin.
[/quote]
No jaa, on se nyt vähän eri, jos selvästi ap tietää, että häntä kutsutaan sinne lenkille ei siksi että haluaisi juuri hänen kanssaan pyöräillä, vaan ikään kuin alentavasta auttamisenhalusta: minun täytyy auttaa läskiparkaa edes vähän liikkumaan kun ei se muuten varmaan liiku. Ei tuollainen mukavaa ole, varsinkaan jos se ylipainoasia kummittelee joka asiassa mitä se ystävä sanoo tai tekee. Aikomus hänellä voi olla hyvä mutta toteutus surkea, ja kannattaisi suoraan sanoa mitä on mieltä moisesta.
Itse varmaan räjähtäisin joku päivä tuommoisille ja sanoisin että antakaa saatana mun pitää omat läskini, itsehän minä ne kannankin. Ja tekisin selväksi että en halua laihtua eikä mulle siis kannata saarnata liikunnoista ja syömisistä (näin silti, vaikka oikeasti haluaisinkin laihtua - tekisin sen kuitenkin "salaa" itse, ilman että ulkopuoliset siitä tietätävät ja puuttuvat neuvoineen).
Jos ystävällä olisi joku muu ilmeinen terveysriski, jos vaikka iso pikimusta luomi kasvaisi hirmu vauhtia keskellä naamaa, niin varmasti sanoisin ystävälleni että tuolle pitäisi tehdä jotain.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:11"]
Jos ystävällä olisi joku muu ilmeinen terveysriski, jos vaikka iso pikimusta luomi kasvaisi hirmu vauhtia keskellä naamaa, niin varmasti sanoisin ystävälleni että tuolle pitäisi tehdä jotain.
[/quote]
Jankuttaisitko siitä joka kerta kun näette? Vai sanoisitko kerran ja sen jälkeen antaisit aikuisen ihmisen itse päättää mitä sille tekee?
Jos ystäväsi on terveydenhoidon ammattilainen, hän tietää neuvontatyylinsä hyödyttömäksi. Tästähän on lukuisia tutkimuksia.
Hei ap,
Minäkin tsemppaan sinua kertomaan rajasi ja ihan selvästi sanomaan asiasta. Koska jos et tee mitään, tilanne jatkuu, sinä ärryt päivä päivältä enemmän ja ehkä ystäväsi turhautuu päivä päivältä enemmän. Jonain päivänä voi pinnasi paukahtaa ja sanot harkitsemattomasti. Mitä hyvää siis siinä on, että ET puutu asiaan jo hyvän sään aikana eli heti?
Jotain tämän tapaista ystäväsi on ehkä helppo kuulla (ei ärtyneenä)
Huomaan, että olet havainnut ylipainoni ja olet monin tavoin koettanut neuvoa ja ohjata minua siitä irtautumiseen. En kuitenkaan enää halua, että jatkat. Haluan käsitellä asiaa lääkärini (tms) kanssa ja olla sinun kanssa pelkästään ystävä. Jos haluan neuvojasi, kysyn sitten itse. Toivon, että kohtelet minua ihmisenä etkä ylipainoisena. Vastaan itse laihduttamisestani, jos sellaisen aloitan
Samankaltaisia ohjeryöppyjä saavat monet esimerkiksi lapsettomuutta tai syöpähoitoja kokeneet. Ihmiset kiikuttavat heille vitamiineja ja neuvoja ja kertovat loputtomasti tarinoita kavereistaan jotka ovat parantuneet. Se on toisaalta inhimillistä ja hyväntahtoista, mutta toisaalta painostavaa.
On parempi kertoa tunteensa suoraan kuin niellä ja niellä vuosikaudet toisen kurjalta tuntuvaa käytöstä
Tuskin kukaan suomalainen on tietämättömyyden vuoksi lihonut. Kaikki tietää senkin että tupakointi ei ole terveellistä, mutta moni polttaa silti, ei tämä lihavuus ole yhtään sen ihmeellisempi asia.
Ei kuulu hevon vittua millekkään kavereille, työnsä puolesta asian voi ja pitää olttaa puheeksi esimerkiksi työterveyslääkäri tai -terveydenhoitaja. Jos et maksa kaverillesi PT palveluista, niin ei ne asiat kuulu hänelle.
Mutta toisaalta, miksipä et tekeisi kaverin ohjeiden mukaisesti elämäntaparemonttia ja laihduttelisi liikakiloja pois? Tuskin se lihavuus nyt kuitenkaan on kovin monelle tavoiteltu olotila.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:11"]
[/quote]
joo, ja kun olet sen sanonut, niin varmaan ymmärrät sen jälkeen olla hiljaa, ja antaa ystäväsi toimia tilanteessaan kuten haluaa?
Pitänee sanoa hänelle, että en kyllä aktiivisesti laihduta ja tiedän kyllä miten laihdutetaan, jos tarve on.
Hän tarkoittaa hyvää, se tekee tästä vaikeaa. Toisaalta hänellä ei ole koulutusta ja hän on aina pärjänyt ja tykännyt urheilusta. Minulla on jopa akateeminen koulutus, mutta hänelle ei tunnu merkkaavan kuin se ruumiinpaino.
ap
Hän ei halua että saat diabeteksen tms. vaan hän haluaa että olet terve ja reipas ja voit hyvin :)