Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rekrytoinnin tuloksesta ei ilmoitettu, voinko vielä soittaa perään?

Vierailija
24.08.2014 |

Olin haastattelussa hakemaani työpaikkaan. Haastattelija lupasi ilmoittaa tiettyyn päivään mennessä. No, ilmoitusta ei kuulunut, joten tiedustelin asiaa itse. Prosessi oli kuulemma vielä kesken, ja valintaa pohdittiin minun ja erään toisen välillä. Asiasta piti ilmoittaa muutama päivä sitten, mutta minä en ole vielä saanut ilmoitusta. Sen sijaan kuulin kiertotietä, kuka paikan lopulta sai. Minulle ei siis ilmoitettu, vaikka vieläpä tiedustelin asiaa. 

Voinko soittaa asiasta haastattelijalle huomenna? Siis tiedustella, miten kävi. Ja sitten kysyä, miten voisin parantaa?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksestani voin kertoa sen, ettei minulle suostuttu edes vastaamaan mitenkään vaikka soittelin perään monta kertaa. Olisi ollut paljon rehellisempää jos rekrytoija olisi kertonut jo haastattelun päätteeksi ettei minua valita. Siten olisin voinut käydä heti käsiksi uuden paikan etsimiseen sekä säästänyt vähäisiä puhelinrahojani.

Vierailija
2/17 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työurani alkuvaihessa, joten yllätyin positiivisesti, että pääsin kahden viimeisen joukkoon. Tässä vaiheessa arvostaisin palautetta todella. Uskon, että paikan vei kokeneempi, mutta haluaisin toki tietää, missä voisin parantaa muuten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono maku jää koko firmasta suuhun. Haastattelija on vieläpä hyvä tuttu edellisen pomoni kanssa, joka pitää minusta todella. 

Vierailija
4/17 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ikävä kyllä tämä on nykyisin työnhaun todellisuutta. Satuit hakemaan firmaan, joka ei tajua, että toiminta rekrytointitilanteessa vaikuttaa myös yrityksestä saatuun mielikuvaan! 

Itse kävin kesän alussa erään suomalaisen pörssifirman haastattelussa. Haastattelija sanoi oma-aloitteisesti, että he ilmoittavat kaikille rekrytoinnin etenemistä. Kysyivät, että onko kalenterissani tilaa toiselle haastattelukierrokselle. Kyseinen viikko sattui olemaan lomaviikkoni. Kerron kuitenkin, että mieluusti tulen toiseenkin haastatteluun, mikäli kutsun saan.

Aikaa haastattelusta kului pari viikkoa, eikä mitään kuulunut, joten laitan sähköpostia, jotta saan omatkin lomasuunnitelmani selväksi. Selviääkin, että haastattelija on lomalla! Laitan hänelle tekstiviestin kysyäkseni asiasta. Selviää, etten ole toisella haastattelukierroksella, mitä olen arvaillutkin. Kummalista vain, että eivät voineet asiasta infota, vaikka tiesivät minun olevan lomalla tuolloin! Luonnollisesti haastattelijakin oli asiasta tiennyt ennen omalle lomalleen jäämistä.

Hupaisaa sitten olikin, kun tämän viikon alussa huomasin, että sama paikka on haussa taas. Joko he tosiaan eivät löytäneet ketään sopivaa, vaikka oli useitakin henkilöitä haastateltu tai sitten valittu onkin kieltäytynyt paikasta. Huonon maun kuitenkin jätti se, että haastatellun pitää itse selvittää missä mennään.

Mikähän haastateltujen infoamisessa on niin vaikeaa? Työnantaja oletettavasti itse vaatii työntekijöitä hoitamaan asiat aikataulussa, mutta miksei pysty itse samaan? Onko kyse välinpitämättömyydestä hakijoita kohtaan vaiko huonosta rekrytointiosaamisesta?

Toki näin huonoina aikoina on työnantajan markkinat, mutta ajatkin voivat muuttua. Toivottavasti muuttuvatkin.

Vierailija
5/17 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli rekrytoinnista vastaavia sattuu olemaan paikalla, olisi kiinnostavaa kuulla heidän kommenttinsa. 

Vierailija
6/17 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:15"]

Ap, ikävä kyllä tämä on nykyisin työnhaun todellisuutta. Satuit hakemaan firmaan, joka ei tajua, että toiminta rekrytointitilanteessa vaikuttaa myös yrityksestä saatuun mielikuvaan! 

Itse kävin kesän alussa erään suomalaisen pörssifirman haastattelussa. Haastattelija sanoi oma-aloitteisesti, että he ilmoittavat kaikille rekrytoinnin etenemistä. Kysyivät, että onko kalenterissani tilaa toiselle haastattelukierrokselle. Kyseinen viikko sattui olemaan lomaviikkoni. Kerron kuitenkin, että mieluusti tulen toiseenkin haastatteluun, mikäli kutsun saan.

Aikaa haastattelusta kului pari viikkoa, eikä mitään kuulunut, joten laitan sähköpostia, jotta saan omatkin lomasuunnitelmani selväksi. Selviääkin, että haastattelija on lomalla! Laitan hänelle tekstiviestin kysyäkseni asiasta. Selviää, etten ole toisella haastattelukierroksella, mitä olen arvaillutkin. Kummalista vain, että eivät voineet asiasta infota, vaikka tiesivät minun olevan lomalla tuolloin! Luonnollisesti haastattelijakin oli asiasta tiennyt ennen omalle lomalleen jäämistä.

Hupaisaa sitten olikin, kun tämän viikon alussa huomasin, että sama paikka on haussa taas. Joko he tosiaan eivät löytäneet ketään sopivaa, vaikka oli useitakin henkilöitä haastateltu tai sitten valittu onkin kieltäytynyt paikasta. Huonon maun kuitenkin jätti se, että haastatellun pitää itse selvittää missä mennään.

Mikähän haastateltujen infoamisessa on niin vaikeaa? Työnantaja oletettavasti itse vaatii työntekijöitä hoitamaan asiat aikataulussa, mutta miksei pysty itse samaan? Onko kyse välinpitämättömyydestä hakijoita kohtaan vaiko huonosta rekrytointiosaamisesta?

Toki näin huonoina aikoina on työnantajan markkinat, mutta ajatkin voivat muuttua. Toivottavasti muuttuvatkin.

[/quote]

Tuo tuntuu kyllä ikävältä.

Vierailija
7/17 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmasta osasta paikkoja ei kuulu ikinä mitään. Joskus pääsee haastatteluun, ja sitten ei kuulu mitään. Hyvä yrityskuva on harvan firman agendalla. Työnhakija taipuu ties mille mutkalle, ja viilaa hakemuksiaan, ja soittelee etu - ja jälkikäteen. Yritys taas kirjoittaa kirjoitusvirheitä vilisevän ilmoituksen miljoonalla hakukriteerillä, ja maksaa mielellään noviisin palkan kokeneelle hakijalle, eikä osaa hoitaa rekrytointiviestintää...

Vierailija
8/17 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 jatkaa, ilman muuta kannattaa soittaa perään,valitettavan usein palaute ei ole kovin antoisaa, mutta noita valopilkkujakin on, ja silloin saa hyviä vinkkejä jatkoon.

Vierailija
9/17 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä soittaisin ja kysyisin valinnasta. Saatat saada vain pelkkää liipa-laapaa vastaukseksi, mikäli kysyt valinnan syystä.

Ainakin kerran itse kysyessäni sain vastauksen tyyliin "Hyviä hakijoita oli paljon ja tällä kertaa valittiin toinen. Osaamisesi oli hyvää, mutta tällä kertaa painotimme enemmän 'xxx'-kokemusta". Eihän tuollainen "palaute" oikein vie eteenpäin, kun sitä 'xxx'-kokemusta saisi vain kyseistä työtä tekemällä.

Vierailija
10/17 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein ei vain ole aikaa ilmoittaa jokaiselle erikseen, meillä lähtee pahoittelukirjeet kyllä kaikille kun hakuaika päättyy. Jos ilmoittaisin jokaiselle erikseen niin siihen kuluisi tuhoton määrä aikaa.

Vierailija
11/17 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:29"]Usein ei vain ole aikaa ilmoittaa jokaiselle erikseen, meillä lähtee pahoittelukirjeet kyllä kaikille kun hakuaika päättyy. Jos ilmoittaisin jokaiselle erikseen niin siihen kuluisi tuhoton määrä aikaa.

[/quote]

Hei, kyllä sen EDES massapostituksena bcc kentällä voi hoitaa, ellei taivu mihinkään fiksumpaan.

Vierailija
12/17 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:27"]Kyllä minä soittaisin ja kysyisin valinnasta. Saatat saada vain pelkkää liipa-laapaa vastaukseksi, mikäli kysyt valinnan syystä.

Ainakin kerran itse kysyessäni sain vastauksen tyyliin "Hyviä hakijoita oli paljon ja tällä kertaa valittiin toinen. Osaamisesi oli hyvää, mutta tällä kertaa painotimme enemmän 'xxx'-kokemusta". Eihän tuollainen "palaute" oikein vie eteenpäin, kun sitä 'xxx'-kokemusta saisi vain kyseistä työtä tekemällä.

[/quote]

Hulluimmat palautteet olen saanut niin, että painotus oli x ja y. Mutta kun ne ovat juuri ne minun vahvat alueeni, niin jää vähän hölmö maku suuhun. Eli ainakin haastatelluille voi kyllä parempaakin palautetta antaa...

Vierailija
13/17 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:29"]

Usein ei vain ole aikaa ilmoittaa jokaiselle erikseen, meillä lähtee pahoittelukirjeet kyllä kaikille kun hakuaika päättyy. Jos ilmoittaisin jokaiselle erikseen niin siihen kuluisi tuhoton määrä aikaa.

[/quote]

Mitä mahdat tarkoittaa? Kuinka montaa teillä oikein haastatellaan? Onhan ollut aikaa siihenkin, että olette pyytäneet haastateltavat paikalle. 

Haastateltava on on todennäköisesti ottanyt kyseisen päivän vapaaksi tai järjestänyt muuten, että pääsee haastatteluun. Sen vuoksi olisi vähintään kohtuullista, että haastateltuja infottaisiin vaikka sähköpostitse, että missä mennään.

-5-

Vierailija
14/17 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tehnyt paljon haastatteluja. Yleensä hakijat on epäsopivia ja tervejärkinen pystyy haastattelusta päättelemään miten se meni. Vihjeitä ei anneta haastattelussa eikä jälkikäteen. 

Jos haluat tosissasi parantua ammatissasi, ala tekemään sitä harrastuksena tai ensin huonommassa yrityksessä.

Vierailija
15/17 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:48"]

Oon tehnyt paljon haastatteluja. Yleensä hakijat on epäsopivia ja tervejärkinen pystyy haastattelusta päättelemään miten se meni. Vihjeitä ei anneta haastattelussa eikä jälkikäteen. 

Jos haluat tosissasi parantua ammatissasi, ala tekemään sitä harrastuksena tai ensin huonommassa yrityksessä.

[/quote]

Miksi kutsut haastatteluun ihmisen joka on epäsopiva tehtävään? Tarkoitatko, ettei naama miellytä?

Vierailija
16/17 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kerrotko firmasi jossa työskentelet? Silloin "epäsopivat" osaisivat olla hakematta teille töihin. Kommenttisi kyllä selvitti, miten firmassasi henkilöstöä muutenkin arvostetaan.

Vierailija
17/17 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kukaan koulutettu ja oikeasti rekrytointeja tekevä henkilö ei kirjoita noin huonosti.

Mitä ammattia harrastetaan? Huonompaa yritystä kuin teillä tuskin on olemassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi