Totteleeko teidän vajaa parivuotias?
Meillä ei juuri koskaan. Ainoastaan tule tänne toimii, jos pyydän häntä alas pöydältä tai tuomaan kaukosäätimen, ei ikinä. Puhu ei myöskään vielä, ikää noin 1v 9kk, poika.
Kommentit (17)
No vajaalta ei tottelevaisuutta kannatakkaan odottaa. Jos olisi täyspäinen, niin sitten.
Onneks mul ei oo enää tommosta ku laps vanhempi.
Juurikin näin miten vastaajat ovat sanoneet. Vajailta ei voi odottaa sitä mitä normaalilta.
Olen pahoillani aloittaja että ette saaneet tervettä lasta.
No olipas vastaus kakkosella, typerä ihminen.
Meidän 1v 8kk tottelee vaihtelevasti. Yleensä ei tottele. Hän onkin hyvin voimakas tahtoinen ja liikkuvainen. Eloisa lapsi.
Taitaa kalikka kalahtaa, kun on vajukit vastailemassa :)
Meillä on samanikäinen poika ja ei tottele oikeastaan muuta kuin tule syömään. Mitään ei voi tuoda, nostaa lattialta paikoilleen, ojentaa tms. Selvästi ymmärtää kyllä mitä vaaditaan, mutta ei vaan kiinnosta tehdä.
Meillä 1v8kk esikoinen noudattaa käskyjä ja pyyntöjä. Ei puhu itse vielä sanaakaan.
Tuo ettei ehkä ymmärrä puhetta (?) kunnolla, otetaan varmaan 2v-neuvolassa esille. Sillä vaan ajattelin, kun tuossa juuri tällä viikolla kävin nuorimman lapsen kanssa neuvolassa ja puhe tuli esikoisesta ja siitä, kun ei vielä puhu sanaakaan. Th kyseli, ymmärtääkö puhetta. Ja kun kerran ymmärtää, niin ei vielä mitään huolta puhumattomuudesta.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 12:03"]Taitaa kalikka kalahtaa, kun on vajukit vastailemassa :)
Meillä on samanikäinen poika ja ei tottele oikeastaan muuta kuin tule syömään. Mitään ei voi tuoda, nostaa lattialta paikoilleen, ojentaa tms. Selvästi ymmärtää kyllä mitä vaaditaan, mutta ei vaan kiinnosta tehdä.
[/quote]
unohtui sanoa, että on tosi vilkas, temperamenttinen ja voimakastahtoinen poika, joten se saattaa myös selittää asiaa, ei vaan äidin jutut kiinnosta.
Mua suoraansanottuna tökkii kun mammat kilvan kehuu uhmaikäisiä, adhd-diagnoosia odottavia, kuritta kasvaneita kakaroitaan "temperamenttisiksi", "voimakastahtoisiksi" ja "vilkkaiksi"..
No meidän 2v kyllä ymmärtää erittäin hyvin puhetta, mutta toimiiko ohjeiden mukaan tai totteleeko on sitten eri asia, välillä tottelee erittäin hyvin ja välillä kun ei kiinnosta voisi lasta luulla kuuroksi.
On vilkas ja touhukas, varmaan ikäänkin kuuluu että koettelee vanhempia monella tavalla.
Kiitos vastauksista! Hyvä kuulla, ettei meidän tyyppi oo ainoa pyyntöjä tottelematon.
Ihan normaalia tuossa iässä. Kannattaa alkaa miettiä keinoja motivoida lasta tekemään asioita. Tuossa iässä se oma tahto jo tulee näkyviin, sitä ennenhän on helppoa, kun omaa tahtoa ei ole! Mä en nyt enää muista, miten just tuon ikäisen kanssa pärjätään, kun oma on jo kolme, mutta ainakin vaihtoehtojen antaminen tietyissä tilanteissa voi auttaa ja antaa lapsellekin asioista, joista voi päättää. Hyviä vaithoehtoja on antaa lapsen päättää, laitetaanko tää vai tää paita, syökö hän välipalaksi tätä vai tätä, ottaako nukkumaan tämän vai tämän pehmolelun jne. Lapselle kannattaa myös kertoa, mitä pitää tehdä sen tekemisen sijaan, mistä kielletään: esim. älä hakkaa lelulla lattiaan, leiki sillä näin.
Meillä usein saa tottelemaan sillä, että kysyn, teetkö itse vai tekeekö äiti. Olipa asia lähes mikä tahansa, niin todellakin tulee kiire tehdä ITSE!! ;)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 12:13"]Mua suoraansanottuna tökkii kun mammat kilvan kehuu uhmaikäisiä, adhd-diagnoosia odottavia, kuritta kasvaneita kakaroitaan "temperamenttisiksi", "voimakastahtoisiksi" ja "vilkkaiksi"..
[/quote]
Mua tökkii, kun normaaleille vilkkaille, voimakastahtoisille ja tempperamenttisille lapsille haetaan diagnoosia eikä ymmärretä, että jokainen on persoona.
Sitten diagnoosin varjolla jätetään kasvattamatta.
1v 10kk tottelee jos tottelee. Ymmärtää kyllä mitä sanotaan, nykyään aika monimutkaisiakin juttuja, mutta esim. EI on välillä aika hakusessa ;) Älkää tuosta puhumattomuudesta kovin olko huolissaan, meilläkään lapsi ei kuukausi sitten sanonut kuin joitakin yksittäisiä sanoja, nyt jo höpöttää moniakin lauseita :).
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 14:36"]
1v 10kk tottelee jos tottelee. Ymmärtää kyllä mitä sanotaan, nykyään aika monimutkaisiakin juttuja, mutta esim. EI on välillä aika hakusessa ;) Älkää tuosta puhumattomuudesta kovin olko huolissaan, meilläkään lapsi ei kuukausi sitten sanonut kuin joitakin yksittäisiä sanoja, nyt jo höpöttää moniakin lauseita :).
[/quote]
Kiitos kaikille. Mukava kuulla myös tuosta puhumattomuudesta ja siitä, että toivoa on että joskus puhuukin... Näitä asioita miettii kun on eka lapsi ja juurikaan kokemusta näistä jutuista. :) ap
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 11:53"]
Meillä ei juuri koskaan. Ainoastaan tule tänne toimii, jos pyydän häntä alas pöydältä tai tuomaan kaukosäätimen, ei ikinä. Puhu ei myöskään vielä, ikää noin 1v 9kk, poika.
[/quote]tottelee, mutta se onkin normaali parivuotias eikä vajaa