Onko laihduttajan järkevää
syödä kevytruokaa?
Eikö parempi olisi, jos ruoka on kaloripitoista. Sitä söisi vähemmän.
Kaloreita ei kuitenkaan otettaisi sokerista.
Kommentit (12)
On toki järkevämpää syödä ihan kunnon ruokaa. Kevyt ruoka vain ylläpitää nälkää tai jopa lisää sitä.
Mahdollisimman puhtaita, alkuperäisiä raaka-aineita. Mitä vähemmän prosessoitu, sen parempi! Valitettavasti monet kevyttuotteet "jalostettu huippuunsa"
Kun syö kevyttä ruokaa, sitä "saa" syödä paljon.
En kylläkään ymmärrä mitä iloa on syödä paljon kun vähemmällä pärjää. Kylläiseksi voi tulla ilman, että vatsa on "täysi"
Mitä muuten tarkoitatte kevytruualla?
Mielenkiinto heräsi siihen miten muut asian ajattelee, kun luin viestin 4 vastausta, jossa sanottiin että kevyttuotteet usein prosessoituja. Ensin ihmetyin, mutta sitten tuli mieleen kaupan maustetut rasvattomat jogurtit yms ihme light-tuotteet, joita ei osaa edes ajatella kun niitä ei ikinä käytä. Itse taas miellän kevytruuan kasvispainotteiseksi, jossa lihaa ja sokeria vähän ja rasvaa käytetään kohtuudella ja pääasiassa kasvirasvoja. Eli juuri sitä itse tehtyä ei prosessoitua (esim mysli tehdään itse, jogortti kevyt, mutta maustamaton, rasvansaannista huolehditaan, mutta suositaan sellaisia rasvoja, jossa on välttämättömiä rasvahappoja joita keho ei itse voi tuottaa jne.)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 08:19"]
Mitä muuten tarkoitatte kevytruualla?
Mielenkiinto heräsi siihen miten muut asian ajattelee, kun luin viestin 4 vastausta, jossa sanottiin että kevyttuotteet usein prosessoituja. Ensin ihmetyin, mutta sitten tuli mieleen kaupan maustetut rasvattomat jogurtit yms ihme light-tuotteet, joita ei osaa edes ajatella kun niitä ei ikinä käytä. Itse taas miellän kevytruuan kasvispainotteiseksi, jossa lihaa ja sokeria vähän ja rasvaa käytetään kohtuudella ja pääasiassa kasvirasvoja. Eli juuri sitä itse tehtyä ei prosessoitua (esim mysli tehdään itse, jogortti kevyt, mutta maustamaton, rasvansaannista huolehditaan, mutta suositaan sellaisia rasvoja, jossa on välttämättömiä rasvahappoja joita keho ei itse voi tuottaa jne.)
[/quote]
Kevyellä ruoalla tarkoitan vähäkalorista ruokaa.
Ehdottomasti järkevämpää kokonaisvaltaisen elämänmuutoksen kannalta opetella syömään normaaleja annoksia normaalia ruokaa kuin kevyttuotteita siksi että saisi pitäytyä totutuissa jättiannoksissa.
Kevytruokaa ei ole järkevää syödä, mutta kevyttä ruokaa on. Jotain tomaatteja ja lehtisalaatteja saa mättää aika paljon, että päivän kalorit tulisivat täyteen.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 08:30"]
Kevytruokaa ei ole järkevää syödä, mutta kevyttä ruokaa on. Jotain tomaatteja ja lehtisalaatteja saa mättää aika paljon, että päivän kalorit tulisivat täyteen.
[/quote]
Mutta mitä järkeä on mättää paljon?
Suosin kotimaisia marjoja ja kasviksia, vähärasvaista lihaa, ruisleipää, perunat keitettyinä. Valmisruuat ovat kaupan hyllyyn kuuluvaa osaltani ja herkkupäivinä leivon pullani itse. Karkit ovat ehkä kerran kuukaudessa naposteltavana ja silloinkin yleensä suklaana. Yksipuolinen ruokavalio olisi kauhistus eli koostuisi maitorahkasta, raejuustosta ja tonnikalasta päivästä toiseen. Syön kaikkea tuotakin, mutta muun ruuan ohessa.Pähkinät ja muut ns. superfoodina mainostetut eivät kuulu kotiini. Mistäköhän luonnon tuotteista löytyisi enemmän tuholaismyrkkyjä kuin pähkinöistä ja ulkomaisista kuivamarjoista ja siemenistä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 07:37"]
syödä kevytruokaa?
[Kun energian saaminen ei ylitä kulutusta, on aivan sama, mistä kalorinsa ottaa. Olkoonkin vaikka sokereista. Jos tykkää hedelmistä, saa päivän energiat helposti niillä täyteen ja energia tulee siis sokereista.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 08:44"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 07:37"]
syödä kevytruokaa?
[Kun energian saaminen ei ylitä kulutusta, on aivan sama, mistä kalorinsa ottaa. Olkoonkin vaikka sokereista. Jos tykkää hedelmistä, saa päivän energiat helposti niillä täyteen ja energia tulee siis sokereista.
[/quote]
Energian kulutusta on hankala laskemalla laskea. Kyllä on paljonkin merkitystä, mistä ne kalorit tulee.
Kai se on jokaisen laihduttajan oma valinta haluaako syödä kevyehkön normaalikokoisen annoksen vai hyvin pienen annoksen raskasta ruokaa.