Mihin tarvitaan suolatonta voita?
Kuka käyttää ja mihin? Nyt kun niin havalla saisikin.
Kommentit (38)
Italialaisessa keittiössä esimerkiksi kaikkeen ruoanlaittoon
Kävin jo ostamassa ja haen lisääkin. Käytän leipomiseen ja ruuanlaittoon ihan normaalisti.
Béarnaisekastikkeesta tulee parempi suolattomalla voilla. Tämä nyt on tällainen ääriesimerkki, mutta mieheni kun kävi Prismassa muutenkin, oli sitä kyllä ostanut. Leipomisessa voi käyttää, lisää vaan sitten sen suolan. Munavoita ajateltiin myös tehdä, haen läheisestä leipomon myymälästä karjalanpiirakoita.
Ainahan Suomessakin on myyty suolatonta voita, ettekö koskaan ole huomanneet? Esim. Venäläiset-mihin voihin tässä ilmeisesti viitataan- käyttävät aina leivontaan suolatonta voita. He eivät ymmärrä, miksi me halutaan esim. Pullaan suolaa. Meillä suolattoman voin myynti on vain todella vähäistä.
Muffinssinkuorrute...voita, tomusokeria.
Valurauta-astioiden rasvakäsittelyyn
Itse käytän makeiden leivonnaisten kuorrutuksiin ja täytteisiin suolatonta voita. Muffinssikuorrute tai unelmatortun täyte suolaisella voilla maistuu oudolta.
Valaiskaa tosiaan, miksi (vaikuttaako makuun oikeastikin?) kaikissa jenkki- ja brittiohjeissa on aina "unsalted butter" voina? Koska ne ohjeet ja leivonnaiset on kyllä hyviä, mitä noissa maissa tarjoillaan! Ja joskus (ei aina) kuitenkin lisätään suolaa erikseen.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 14:06"]
Itse käytän makeiden leivonnaisten kuorrutuksiin ja täytteisiin suolatonta voita. Muffinssikuorrute tai unelmatortun täyte suolaisella voilla maistuu oudolta.
[/quote]
Mun mielestä taas se suola tekee esim. unelmatortun täytteessä siitä täytteestä ihanan. Makean ja suolaisen yhdistelmä on herkkua.
Eihän missään käytetä suolaa niin paljon kuin Suomessa! Suolatonta voi saa kaupoista aina ja sitä käytetään ihan samalla tavalla kuin nyt voita yleensä käytetään.
Itse käytän vain suolatonta voita, aina voin lisätä suolaa mutta en voi saada sitä pois.
Sillä voi leipoa pullaa ja leipää ja paistaa ruokaa pannulla
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 14:09"]
Valaiskaa tosiaan, miksi (vaikuttaako makuun oikeastikin?) kaikissa jenkki- ja brittiohjeissa on aina "unsalted butter" voina? Koska ne ohjeet ja leivonnaiset on kyllä hyviä, mitä noissa maissa tarjoillaan! Ja joskus (ei aina) kuitenkin lisätään suolaa erikseen.
[/quote]
Kyllähän se suolainen voi selkeästi maistuu leivonnaisessa varsinkin, jos voita tulee reseptiin runsaasti. Toisissa leivonnaisissa se toimii, toisissa ei. Itse käyttäisin mielummin pelkästään suolatonta voita leivonnaisissa ja lisäisin tarvittaessa suolan itse, mutta se suolaton voi on tuplasti suolattua voita kalliimpaa. Voikreemeihin ym ei tulisi mieleenkään käyttää suolaista voita.
Aina sitä oppii! En ole eläissäni käyttänyt vielä suolatonta voita, mutta tässähän tuli nyt vihjeitä vaikka millä mitalla. Kiitos!
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 13:55"]Valurauta-astioiden rasvakäsittelyyn
[/quote]
siihen kai sian nahka parasta.
Leipä ja leikkeleet on tosi suolaisia, sitä voi vähän kompensoida suolattomalla voilla.
Samaa ihmettelen. Pitäiskö nyt mennä hamstraamaan pari kiloa suolatonta voita, kun kerran halvalla saisi. Koskaan en ole sellaista mihinkään käyttänyt.