Mitkään vaatteet eivät sovi minulle. Auttakaa, oi tyylitietoiset!
Olen kovin kyllästynyt siihen, että peilistä katsoo jotenkin nukkavieru tyyppi, jonka vaatteet eivät istu eivätkä ole trendikkäät tai elegantit tai mitään. Kaikki vaatteeni tuntuvat huonosti istuvilta. Olen pitkä ja hoikka, voisi kuvitella että vaate kuin vaate sopii mutta ei kuulkaa sovi. Kädet ovat pitkät ja paidoissa hihat ovat pääsääntöisesti aivan liian lyhyet. Makkara mahalla pullottaa, jos paita muuten on sopiva. Liian kapeat pohkeet näyttävät tyhmiltä pillifarkuissa. Huono ryhtikin on.
Olen muoti-orientoitunut ja kiertelen kauppoja usein, poistun kuitenkin aina kotiin tyhjin käsin. En löydä mitään istuvaa. Joko materiaali on huono (en halua mitään akryylijaskaa), istuuvuus heikko tai hinta kavahduttaa.
Toinen ongelma on jalkineiden löytäminen. Haluaisin aivan tavalliset keskiruskeat ratsastussaapastyyppiset kengät ja jotkin kauniit korkeammat, joita voisi käyttää iltamenoissa. Mutta ei. Kaikissa pohje liian iso tai kenkä muuten väärää mallia. Kovin korkeita korkoja en voi käyttää nilkkavian vuoksi. Kenkien pitää olla samasta syystä myös pehmeät ja mukavat jalassa.
Auttakaa minua, oi tyylikkäät av-läiset! Haluaisin antaa vaikka hyväntekeväisyyteen kaikki vaatteeni, jos vain löytäisin muutaman toimivan vaatteen. Tykkään tiukoista alaosista, rennoista mutta naisellisista yläosista.
Takkikin pitäisi löytää. Huhuh. Mieluummin ostaisin kaikki jostain kaupoista, en netistä sillä varsinkin kenkiä ja takkeja on mahdotonta löytää pelkän kuvan perusteella.
Nimim. tyyli kateissa
Kommentit (36)
Mielenkiintoista :)
Muutama vinkki vielä tyyliin. Kannatan niitä asusteita minäkin, esim. SS:n Hannahan käyttää tyylikkäitä vöitä, koruja, huiveja, hattuja, hanskoja jne. Tärkeintä on, että valitset itsellesi sopivia värejä ja jos et tahdo värillisiä, osta eri metalleja, mustia (korut) ja luonnonläheisiä värejä (nahat eli hanskat, laukut, kengät, vyöt).
Kun sitten pukeudut, toista väriä. Jos sinulla on konjakinväriset saappaat, valitse konjakinvärinen laukku ja hanskat. Jos paidassasi on useampaa väriä, poimi joku väri ja toista sitä jossain pienessä yksittyiskohdassa, kuten yksivärisessä kaulakorussa. Tätä ei tarvitse tehdä joulukuusimaisesti vaan tyylillä. Lisäksi näyttää hyvältä, jos kengät eivät aina ole mustat vaan hyvin yksinkertaisen asun kanssa on vaikka punaiset kengät ja keltaiset nahkahanskat - mutta kaikki muu on yksinkertaista. Kokeile, mistä pidät, mutta yksinkertainen tyyli on tylsä, jos sitä ei uskalla maustaa millään.
Hyvä ompelija on muuten ystävä. Jos paitapusero on muuten kiva ja hihanpituus riittää, mutta vyötärö liian suuri, osta ja vie (mielellään niin, että voi palauttaa, jos korjaus ei jostain syystä onnistu). Ompelija pienin muutoksin vähän epäsopivasta upean.
Jassoo.. mihinhän tuosta mun 36 viestistä katosi monta sanaa ;) No, ehkä ajatus selvisi.
Mee sellaselle tyylikonsultille, niitähän on jossain Stockalla jne.
Perussääntö 1: Hanki muutama ajaton vaatekappale joita on helppo yhdistää asusteisiin ja toisiinsa. Neutraaleja värejä. Esim. mustat suoralahkeiset housut (ei tekokuitua!). Yhdet hyvät farkut jotka istuvat hyvin. Valkoinen kauluspaita. Muutama hillityn värinen perusneule. Beige trenssi tai muu ajaton takki joka sopii tilanteeseen kuin tilanteeseen.
Perussääntö 2: Ota selvää mitkä värit sopivat sinulle. Käy värianalyysissä tai tee omia kokeilujasi. Väärät värit tekevät sinusta kulahtaneen näköisen. Lumen valkoinen vai luonnonvalkoinen? Valitse myös oikea meikki. Parempi ilman meikkiä kuin suttuisen meikin kanssa.
Perussääntö 3: Käytä asusteita ja koruja. Valjulta ja tavalliselta näyttävästä asukokonaisuudesta saa näyttävämmän yhdistämällä siihen vaikka keltaisen huivin, punaiset nahkakäsineet tai erikoisen vyön. Asusteilla saa myös peitettyä kehon ongelmakohdat. Jos sinulla on ruma kaula, niin ala huivien ystäväksi.
Perussääntö 4: Tunnista kehosi hyvät ja huonot puolet. Jos sinulla on leveät hartiat ja kapea lantio, niin älä käytä säkkimäisiä yläosia vaan esim. lanteille ulottuvia neuletakkeja. Jos perse on kamalan näköinen, niin käytä vähän pidempiä yläosia.
Perussääntö 5: Tee ryhdillesi jotain. Hanki kunnon rintaliivit. Leikkauta hiusmalli joka sopii sinulle (kaikille ei sovi olkapäillä elottomana roikkuva letti). Jo pelkkä ryhdikäs hiusmalli saa sinut näyttämään vähemmän nukkavierulta.
Tuskin ne mitään osaavat? Varmaan suosittelevat jotain huonosti istuvaa kallista roskaa.
Menepäs tänne: theviviennefiles.blogspot.com .
Näin lonkalta voisin heittää, että jos haluat hyvännäköisiä ja kestäviä vaatteita, joudut luultavasti maksamaan niistä nykyistä enemmän. Saat rahasi kyllä "takaisin" kun vaatteet kestävät.
Ehkä sinun kannattaisi kokeilla pitkien naisten mallistoja. Suomessa niitä saa huonosti, mutta ulkomaisista netissä valikoima on paljon parempi. Nettiostoksilla täytyy vain ottaa itsestään tarkat mitat, muuten ostosten tekoon netissä harjaantuu nopeasti.
3/3 neuvojen lisäksi, mene semmoseen kauppaan jossa myyjät osaa neuvoa. meillä päin esim Vero Modassa on älyttömän hyvät myyjät, osaavat ehdottaa vaatteita ja opastaa. Ei aina tarvi olla mikään kallis kauppakaan.
Mulla on perusideana että on muutama hyvä alaosa, yleensä siis farkut. Mustat ja tummansiniset farkut ainakin pitää olla. Yläosat ostan usein kuviottomina ja saan niihin vaihtelevuutta erilaisilla huiveilla. Esim kapeat farkut, korkkarit ja huivi voi tehdä asusta aika näyttävän vaikka se ei periaatteessa ole mitenkään ihmeellinen. Takkiin satsaisin myös ja laukkuun. Ja niinkuin 3/3, ehdottomasti hyvät rintsikat.
En tykkää shoppailla vaatteita vaikka tykkäänkin kauniista vaatteista. Yritän siksi ostaa aina niin että mietin minkä kaikkien kanssa tämä vaate sopii, ettei kaappiin tule semmosia yksinäisiä susia jotka on nättejä mutta jää käyttämättä kun ei ole paria.
Tämmöstä tuli mieleen.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:15"]
Perussääntö 1: Hanki muutama ajaton vaatekappale joita on helppo yhdistää asusteisiin ja toisiinsa. Neutraaleja värejä. Esim. mustat suoralahkeiset housut (ei tekokuitua!). Yhdet hyvät farkut jotka istuvat hyvin. Valkoinen kauluspaita. Muutama hillityn värinen perusneule. Beige trenssi tai muu ajaton takki joka sopii tilanteeseen kuin tilanteeseen.
Perussääntö 2: Ota selvää mitkä värit sopivat sinulle. Käy värianalyysissä tai tee omia kokeilujasi. Väärät värit tekevät sinusta kulahtaneen näköisen. Lumen valkoinen vai luonnonvalkoinen? Valitse myös oikea meikki. Parempi ilman meikkiä kuin suttuisen meikin kanssa.
Perussääntö 3: Käytä asusteita ja koruja. Valjulta ja tavalliselta näyttävästä asukokonaisuudesta saa näyttävämmän yhdistämällä siihen vaikka keltaisen huivin, punaiset nahkakäsineet tai erikoisen vyön. Asusteilla saa myös peitettyä kehon ongelmakohdat. Jos sinulla on ruma kaula, niin ala huivien ystäväksi.
Perussääntö 4: Tunnista kehosi hyvät ja huonot puolet. Jos sinulla on leveät hartiat ja kapea lantio, niin älä käytä säkkimäisiä yläosia vaan esim. lanteille ulottuvia neuletakkeja. Jos perse on kamalan näköinen, niin käytä vähän pidempiä yläosia.
Perussääntö 5: Tee ryhdillesi jotain. Hanki kunnon rintaliivit. Leikkauta hiusmalli joka sopii sinulle (kaikille ei sovi olkapäillä elottomana roikkuva letti). Jo pelkkä ryhdikäs hiusmalli saa sinut näyttämään vähemmän nukkavierulta.
[/quote]
Kiitos sulle isosti! Mulla on jo mustat pillihousut, hyvät pillifarkut ja niistä pidän kiinni. Valkoista kauluspaitaa ei tälle varrelle löydy, olen etsinyt jo yläasteelta saakka eli varmaan 15 vuotta. Mulla on leveät hartiat, kapea vyötärö mutta lantio on leveämpi ja housun reunan päälle tulee aina se makkara. En tykkää kovin ihoa nuolevista makkarankuorivaatteista, ne saavat oloni tuntumaan tosi ilkeältä ja peittelen mahaa koko ajan.
Vaatteista mulle sopivat kirkas valkoinen, kaikki kirkkaat värit (taidan olla talvi "värianalysoinnin" tuloksena), hiuksissa on hyvä leikkaus ja kaunis väri. Olen tämän ahdistuksen myötä opetellut meikkaamaan ja se toden totta on kohentanut hieman oloa.
Minulle eivät korut oikein sovi, käytän vain vihkisormusta ja rannekelloa. Kirkkaat värit ehkä sopivat mulle mutten niistä pidä. Haluan olla tyylikäs, chic, elegantti, en mikään pirkko-perhepäivähoitaja vihreä antennipipo päässä ja keltainen kurahaalari yllä. Nounou. Vaikkei sellaisessakaan mitään vikaa ole, ei vain ole mun teekupposeni.
Mistä ihmeestä löydän vaikka hyviä, laadukkaita neuleita, jotka sopivat pitkäselkäiselle ja -kätiselle? Ei mitään kittanoita, niissä näytän nukkavierulta. Materiaali jotain ihanan lämmintä pliis. Olen käynyt läpi Cosin, Zaran, Mangon ja Stokkan, ei mitään jäänyt käteen. Sovitin monia kymmeniä paitoja juuri tiistaina. Kaikki ihan väärän mallisia mulle.
T. Se tyylilyyli-wannabe
No oottepas te huippua porukkaa, kiitti vinkkeleistä!
Mä todella mieluusti otan myyjiltäkin jotain apua mutta en lähde kyllä noihin Sokoksien ja Stokkien "tyylipalveluja", joissa pakottavat ostamaan jotain Gerrry Weber -jakkupukuja. Ei käy.
Yläosat tuottavat tuskaa kyllä, mitään kirjavia en käytä. Maksan mielelläni vähän enemmän (100-150 euroa riittänee?) yhdestä toimivasta yläosasta kuin monesta huonosta mutta kun en vaan löydä niitä. Se tässä näyttää ongelmaksi muodostuvan. Vaikka esim. valkoinen laadukas neule, missä lienet? ei ole näkynyt sitä.
T. No se ap
Kietaisumekko. Pituus ei yleensä ole niin just määritelty ja kietaisemalla saa sopivan kireyden. Pituus voi olla yli polvien jos hoikat jalat. Kankaana villa (näin syksyllä) joka on elegantti ja pehmeä.
Filippa K mitoitus on minulle ainakin hyvä, olen suht pitkä ja pitkäselkäinen. Oletko kokeillut? Mekkoja?
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:25"]
Kiitos sulle isosti! Mulla on jo mustat pillihousut, hyvät pillifarkut ja niistä pidän kiinni. Valkoista kauluspaitaa ei tälle varrelle löydy, olen etsinyt jo yläasteelta saakka eli varmaan 15 vuotta. Mulla on leveät hartiat, kapea vyötärö mutta lantio on leveämpi ja housun reunan päälle tulee aina se makkara. En tykkää kovin ihoa nuolevista makkarankuorivaatteista, ne saavat oloni tuntumaan tosi ilkeältä ja peittelen mahaa koko ajan.
Vaatteista mulle sopivat kirkas valkoinen, kaikki kirkkaat värit (taidan olla talvi "värianalysoinnin" tuloksena), hiuksissa on hyvä leikkaus ja kaunis väri. Olen tämän ahdistuksen myötä opetellut meikkaamaan ja se toden totta on kohentanut hieman oloa.
Minulle eivät korut oikein sovi, käytän vain vihkisormusta ja rannekelloa. Kirkkaat värit ehkä sopivat mulle mutten niistä pidä. Haluan olla tyylikäs, chic, elegantti, en mikään pirkko-perhepäivähoitaja vihreä antennipipo päässä ja keltainen kurahaalari yllä. Nounou. Vaikkei sellaisessakaan mitään vikaa ole, ei vain ole mun teekupposeni.
Mistä ihmeestä löydän vaikka hyviä, laadukkaita neuleita, jotka sopivat pitkäselkäiselle ja -kätiselle? Ei mitään kittanoita, niissä näytän nukkavierulta. Materiaali jotain ihanan lämmintä pliis. Olen käynyt läpi Cosin, Zaran, Mangon ja Stokkan, ei mitään jäänyt käteen. Sovitin monia kymmeniä paitoja juuri tiistaina. Kaikki ihan väärän mallisia mulle.
T. Se tyylilyyli-wannabe
[/quote]
Jos olet talvi, niin sittenhän se on helppoa. Käytät vaan valkoista, mustaa ja teräksen harmaata. Näitä värejä on helppo yhdistellä. Jos et pidä kirkkaista väreistä, niin miten olisi kuviot? Esim. v-aukkoinen musta, pitkä neule mustien pillifarkkujen kanssa ja sinne alle valkoinen kauluspaita jossa kuvioita? Kun kauluspaita on neuleen alla, niin sen huonoa istuvuutta ei niin huomaa ja se piilottaa myös vatsamakkaran.
Toinen vaihtoehtoinen asukokonaisuus leveäharteiselle olisi lanteille ulottuva suurikauluksinen neule tai perusneule + ylisuuri kaulaliina. Peittää vatsamakkaran. Alle voit laittaa taas kauluspaidan tai poolon.
Jos et löydä vaatekaupoista mitään, niin kokeile kirpputoreja ulkomaisia nettikauppoja. Mutta jos ostat kirppiksiltä jotain, niin katso ettei mukana tule luteita tai täitä eli heti suoraan pesuun.
Ja jos löydät hyvät kengät, niin osta ne. Älä tuhlaa rahojasi sekundaan.
Valkoisen paitapuseron teettämistä ompelijalla kannattaa harkita.
Www.kenkapajapihka.com voi teettää kengät.
Filippa k, chill norway, www.softgoat.com noista kannattaa katsoa, löytyisikö mitään.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:59"]Valkoisen paitapuseron teettämistä ompelijalla kannattaa harkita.
Www.kenkapajapihka.com voi teettää kengät.
Filippa k, chill norway, www.softgoat.com noista kannattaa katsoa, löytyisikö mitään.
[/quote]
www.duoboots.com myy laadukkaita nahkasaappaita joissa on erikokoisia varsia, myös kapeille pohkeille. Asiakaspalvelu on hyvä, toimitus kestää vain pari päivää. Palautus on maksullinen, mutta palautettava tuote haetaan sitten kotoa. Mittaa pohkeesi ja laita sähköpostia asiakaspalveluun ja pyydä ehdotuksia sopiviksi malleiksi. Hintaviahan nuo ovat, mutta todella laadukkaita ja saat taatusti istuvat.
Toinen ääni myös theviviennefiles-blogille. Tykkään miten Janice neuvoo kädestä pitäen miten tehdään pieniä, tyylikkäitä vaatekaappeja erilaisilla väriyhdistelmillä. Ei pintatrendejä eikä merkkihypetystä. Oma vaatekaappini on tehty tuon blogin opeilla, ja hyvä tuli.
Asusteiden käyttö on oma lajinsa jonka valitettavan harva sen opettelee. Kannattaa kuitenkin lisätä sekin tehtävälistalle, sillä asusteita löytyy usein helpommin kuin kivoja vaatteita varsinkin jos ei ole ihan perusmitoitusta.
Jos olet kokoa 34 mutta pitkä, kyse on luultavasti siitä ettei perusmitoitus sovi sinulle. Kokeile pitkien naisten (tall) mitoituksella tehtyjä vaatteita.