Mitä, eikö suomalainen äiti haluakaan tehdä töitä?
Meille on tähän asti uskoteltu, että Suomi on äitien onnela, koska täällä voi keskittyä työntekoon ja jättää lapset yhteiskunnan kasvatettavaksi. Nyt tuore tutkimus osoittaa, että äidit haluavatkin tehdä vähemmän töitä, osa-aikaisesti, kuten Keski-Euroopassa ja muissa Pohjoismaissa. Mitä mitä, onko meitä huijattu? Miksei äidit nyt nautikaan mahtavasta mahdollisuudesta keskittyä työelämään?
Kommentit (36)
En mä ainakaa oo innostunu työnteosta. Mies käy töissä ja tämä järjestely käy meille. Oikeastaan miehestä on mukavaa kun olen kotona.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:09"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 08:59"]Suomessa on muuten ihan mahdollista tehdä 6h työpäivää kunnes nuorin lapsi päättää toisen kouluvuotensa. En oikein tajua tuota uutista - että pitäis olla kun ruottissakin on. No onhan meillä!!?
Osittainen hoitovapaa kuuluu kaikille eikä työnantajakaan voi sitä oikein kieltää (ainakaan pienin perustein)
[/quote]
Opettajan kuntatyönantaja voi.
[/quote]
Kuinka niin? Kyllähän muillakin työpaikoilla hommat delegoidaan muille tai palkataan sijainen (ei todellakaan seisoteta hommia sen aikaa että ihminen nyt on kotona hoitamassa lapsiaan) miksi ei opettajallekin voisi.
Kummasti mun mies on pystynyt pitämään kaikki isyysvapaat ja olemaan osittaisella hoitovapaalla. Eikä ole potkuja saanut.
Töitä ehtii tehdä 40 vuotta, vaikka olinkin kotona lasten ollessa pieniä. Valmistuin ammattiin 19 vuotiaana ja eläkkeelle jään 65 vuotiaana, jos sittenkään. Se muutama vuosi välissä oli ihan satsaus lapsiin.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 08:50"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 08:42"]Eikös tuo Suomi äitien onnelana perustunut siihen, että täällä on hyvä tukisysteemi ja äidin mahdollista olla pitkäänkin kotona sekä hyvä terveydenhuolto ja seuranta raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen?
[/quote]
Kyllä minä minulla vaan on mielikuva, että lapsesta asti meille koulussa toitotettu, miten hyvä Suomessa on, kun naisetkin osallistuu täysipäiväisesti työhön, vaikka olisi lapsia. Että se on naisten paras. Ja nyt tutkimus sanoo, että naiset haluavatkin olla enemmän kotona. Onko meille valehdeltu?
[/quote]
Jaa. Itse en muista että minulle olisi koskaan vastaavaa toitotettu ja toisekseen osaan ajatella omillakin aivoillani.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:17"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:09"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 08:59"]Suomessa on muuten ihan mahdollista tehdä 6h työpäivää kunnes nuorin lapsi päättää toisen kouluvuotensa. En oikein tajua tuota uutista - että pitäis olla kun ruottissakin on. No onhan meillä!!?
Osittainen hoitovapaa kuuluu kaikille eikä työnantajakaan voi sitä oikein kieltää (ainakaan pienin perustein)
[/quote]
Opettajan kuntatyönantaja voi.
[/quote]
Kuinka niin? Kyllähän muillakin työpaikoilla hommat delegoidaan muille tai palkataan sijainen (ei todellakaan seisoteta hommia sen aikaa että ihminen nyt on kotona hoitamassa lapsiaan) miksi ei opettajallekin voisi.
[/quote]
No eipä ole kenellekään tuntemalleni opelle, joka pyytänyt saada tehdä töitä osa-aikaisesti, onnistunut.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 08:57"]
http://www.talouselama.fi/uutiset/maanviljelija+on+puolet+kalliimpi+kuin+tyoton/a2015133
[/quote]
Ongelmahan on se, että maanviljelijä tekee vuodessa töitä keskimäärin saman kuin palkansaaja ja saa tukea 27700 e, josta hän maksaa tuonatntotilojen kiinteistöveron, vakuutukset, tuotantoon tarvittavat panostukset eli viljansiemenen, lannoitteet, karjalle rehut, eläinlääkäripalvelut jne.
Miten moni työtön ostaa joka vuosityötehtävissä tarvittavat välineet kuten trukkinsa, kassajärjestemän, rekan, tietokoneohjelmat, kirjanpitopalvelut jne? Ja toisaalta - pitäisikö työtön velvoittaa nämä ja paljon muuta hankkimaan, koska hän saa työttömyyskorvausta eli valtion tukea.
Koska heidän äitinsä ei ole voinut taloudellisista syistä hoitaa lapsiaan kuin siihen 9kk saakka. Niin uusi sukupolvi haluaa korjata asian. Ja yhteiskunta on tehnyt sen mahdolliseksi.
Mutta se valitettavasti kostaantuu sitten eläkeiässä. On suorastaan pelottavaa ajatella sitä millä he sitten tulevat toimeen. Työeläkettä ei kerry, säästöön ei jää mitään kun ei ole palkkatuloa. Asutaan avoliitossa joten ei myöskään peri puolisoa. Eletty sinisilmäsesti ja annettu kaikki miehen nimiin kun kerran on ollut työssäkin. Sitten lapset lentää pesästä ja jossain vaiheessahan valitettavasti tulee eläkeikä ja eläke on pieni.
Mutta kaikkea ei voi rahassa mitata. Ja harva se nuorena miettii miten sitten 30v vuoden kuluttua elää, kun silläkin hetkellä on elämässä haasteita.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:19"]Kummasti mun mies on pystynyt pitämään kaikki isyysvapaat ja olemaan osittaisella hoitovapaalla. Eikä ole potkuja saanut.
[/quote]
Hyvät sille. Missä mahtaa olla töissä. Kyllä keskimäärin miesten työpaikoilla tuntuu olevan niuho asenne miesten isyys - ja hoitovapaa kohtaan, mitä olen kuullut. Vain valtion ja kuntien leivissä, jos on pysyvä työpaikka, nuo onnistuu.
Nuo osittaiset työajat on suunniteltu niille harvoille, joilla pysyvä työpaikka. Fuulaa ne on, suurin osa voi vaan unelmoida oikeast työpaikasta.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 08:42"]no ei kait nyt kukaan töihin mene jos ei talouden puolesta ole ihan pakko?
[/quote]
voi kuule, joillakin on ihan kiinnostava työ, ja he nauttivat saadessaan aivoilleen haastetta.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:22"]
Koska heidän äitinsä ei ole voinut taloudellisista syistä hoitaa lapsiaan kuin siihen 9kk saakka. Niin uusi sukupolvi haluaa korjata asian. Ja yhteiskunta on tehnyt sen mahdolliseksi.
Mutta se valitettavasti kostaantuu sitten eläkeiässä. On suorastaan pelottavaa ajatella sitä millä he sitten tulevat toimeen. Työeläkettä ei kerry, säästöön ei jää mitään kun ei ole palkkatuloa. Asutaan avoliitossa joten ei myöskään peri puolisoa. Eletty sinisilmäsesti ja annettu kaikki miehen nimiin kun kerran on ollut työssäkin. Sitten lapset lentää pesästä ja jossain vaiheessahan valitettavasti tulee eläkeikä ja eläke on pieni.
Mutta kaikkea ei voi rahassa mitata. Ja harva se nuorena miettii miten sitten 30v vuoden kuluttua elää, kun silläkin hetkellä on elämässä haasteita.
[/quote] Kiitos, hyvin tulen toimeen, vaikka olinkin hoitovapaalla ja osittaisella hoitovapaallakin lasten ollessa pieniä. Juuri jokin aika sitten tarkistin eläkelaskelman ja tulen kyllä 1900 euron eläkkeellä toimeen (oletettu eläke tällä hetkellä). Talo on maksettu ja silloin ei enää ole muitakaan isoja kuluja. Miehellä vielä isompi eläke tiedossa.
Joten turhaan kannat huolta, vaikka osa äideistä on lapsiaan kotona hoitanutkin.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:19"]Kummasti mun mies on pystynyt pitämään kaikki isyysvapaat ja olemaan osittaisella hoitovapaalla. Eikä ole potkuja saanut.
[/quote]
Samoin mun mies, ei ole töissä valtiolla eikä kunnalla, vaan yksityissektorilla, vieläpä erittäin miesvaltaisessa duunarityöpaikassa ja niin vaan onnistui. Sekä vanhempainloma, hoitovapaa, että osittainen hoitovapaa.
Kyllä se vaan on monelle miehelle kova paikka jäädä kotiin tai edes vähentää työtä, on helpompi sanoa kotona vaimolle, "ei onnistu meisän firmassa".
Hyvät sille. Missä mahtaa olla töissä. Kyllä keskimäärin miesten työpaikoilla tuntuu olevan niuho asenne miesten isyys - ja hoitovapaa kohtaan, mitä olen kuullut. Vain valtion ja kuntien leivissä, jos on pysyvä työpaikka, nuo onnistuu.
[/quote]
"suomalainen äiti"
Eikös tuon käsitteen alle mene jo aika iso ihmisryhmä? Suomalaisia äitejä löytyy 14-102 vuotiaista naisista aika monta :D
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 08:42"]no ei kait nyt kukaan töihin mene jos ei talouden puolesta ole ihan pakko?
[/quote]
Minä ainakin meen heti, kun saan töitä. Lapset hoitoon. En viihdy kotona täyspäiväsesti. Kaikki voi paremmin, jos minäki oon välillä muualla.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:10"]
[/quote]
Eli omaisuus on lapsia tärkeämpi? Kyllä mun vanhemmat hankki ok-talon, mökin ja koko perheelle autot, vaikka äiti oli kotiäiti.
[/quote]
Niin meilläkin, mutta tuo tapahtui 70-80-luvulla, nykyään ei todellakaan onnistu ellei se toinen ole todella huippupalkkainen. Varsinkin tontit ovat nykyään törkeän paljon kalliimpia tulotasoonkin suhteutettuna.