Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketä muuta normaalipainoista ärsyttää kommnentti

Vierailija
22.08.2014 |

"miksi sitten on niin paljon ylipainoisia"

jos vaikka miettiin kaloreita, terveellistä syömistä tjsp niin aina joku tuon tuo. Eikö normaalipainoinen saa miettiä näitä asioita ja pitäisikö muiden ylipaino olla jotenkin mun ongelma? Miksi on normaalipainoisiakin ihmisiä? No siksi, kun osa meistä miettiin syömisiään ja liikkuu sen ylipainon estämiseksi! Mulla ainakin on lihomisgeeni veressä ja minä en voi syödä mitä haluan. Mutta en halua sairastua suvun sairauksiin, joten siksi pidän itseni normaalipainoisena tietoisesti. 

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/16 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs niitä ylipainoisia tulee? No, siten että syödään enemmän kuin kulutetaan! Olen pitkään pohtinut, etteikö ylipainoisille ole missään vaiheessa käynyt mielessä että jotain pitäisi tehdä asian eteen? Siinä vaiheessa kun huomaa painoa tulleen edes pari kiloa lisää, pitäisi muuttaa tapojaan. Silloin on helppo karistaa ylimääräiset kilot pois, eikä sitten kun painoa on yli 100kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, enpä ole moiseen kommenttiin törmännyt koskaan. Päinvastaiseen kyllä. Minä nimittäin näytän syövän ns. huonosti, koska syön mitä vaan, myös valkoisia hiilihydraatteja, makeita jälkkäreitä tms. Töissä monet kauhistelee ja ihmettelee sitä miten olen niin hoikka vaikka syön tuollaisia. Minun sanotaan olevan ns. läpipasko. En kuitenkaan ole, minä vaan oikeasti syön loppujen lopuksi kaloreita aika vähän. Syön vain kahdesti päivässä ja ilman mitään välipaloja, joten kyllä niillä kahdella kerralla voi sitten melko runsaskalorisesti syödä.

Vierailija
4/16 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pointti oli se, että kun kerron että en syö kuivattuja hedelmiä, koska niissä on paljon kaloreita, niin tulee kommentti, että miksi sitten on niin paljon ylipainoisia, jos kaloreita katsotaan noin tarkasti. En siis syö runsaskalorista ruokaa, koska pienikin määrä usein syötynä alkaa näkyä.

Ei meillä suvussa esim. alkoholia käytä juuri kukaan, ylipainoinen veljeni ei ollenkaan. Hän kyllä syö paljon, mutta oikeaa ruokaa. Naapurin hoikka poika syö yhtä paljon, kavereita, ostavat usein perhepizzan puoliksi. 

Vierailija
5/16 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väität, että sulla on lihomisgeeni etkä voi syödä mitä haluat pysyäksesi ihannepainossa.

Mitähän mahtaa olla se mitä haluat syödä?  Siis syötkö vastentahtoisesti sellaista mitä et halua? Taitaa olla aika kurjaa elämää.

Vierailija
6/16 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon lukenut tuosta "lihavuusgeenistä". Osalla ihmisistä saattaa olla matalempi kynnys lihoa, muttei se geeni kenenkään kurkkuun ahda ruokaa, vaan ihminen itse. Tuskin sä vetäisit röökiäkään kaksin käsin, jos saisit kuulla, että sulla on korkeempi mahdollisuus sairastua keuhkosyöpään?

Mun suvussa ihmiset ovat tupanneet lihoamaan herkästi, on diabetestä, astmaa, ym. Kyllä minäkin haluaisin syödä mitä haluaisin, mutta se ei vain onnistunu. Olen ottanut tavaksi kuntoilla joka toinen päivä, pitää jokatoinen päivä lepoa, ja antanut itselleni luvan vähän herkutella pari kertaa kuukaudesta.

t. sama näsäviisas teini, joka avautui joskus lipoproteiinilipaasista

Vierailija
7/16 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 07:08"]

Väität, että sulla on lihomisgeeni etkä voi syödä mitä haluat pysyäksesi ihannepainossa.

Mitähän mahtaa olla se mitä haluat syödä?  Siis syötkö vastentahtoisesti sellaista mitä et halua? Taitaa olla aika kurjaa elämää.

[/quote]

Huoh. On mietittävä tarkkaan, että kalorimäärä pysyy kohtuudessa. Mulla on myös taipumusta anemiaan ja B12-vitamiinin puutokseen. Mitäkö haluaisin syödä? Normaalia ruokaa miettimättä asiaa sen kummemmin. jos joskus haluan syödä pizzan, päivittäinen kalorintarpeeni on siinä, koska olen pienikokoinen. En niitä kovin usein syö. 

Vierailija
8/16 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama teini jatkaa, onnistuin löytämään vanhan ketjun googlen syövereistä, ja pastetan tähän, koska pitää keretä kouluunkin joskus:

Lihavuus kulkee suvussa (olemme todennäköisemmin lihavia, jos vanhempammekin ovat. Mutta huom, todennäköisemmin, ei, että olemme automaattisesti), ja rasvan jakautuminen kehon tiettyihin osiin voi olla perinnöllinen ominaisuus (esim. tiettyjen afrikkalaisheimojen steatopygia).

Mikä taas osoittaa elimistön säätelevän kehonrasvaa hormonien, entsyymien ja muiden rasvansäätelyyn liittyvien tekijöiden avulla.

Geenimuutos taas tarvitsee tuhansia vuosia aikaa muovautua erillaiseksi, kun lihavuuden todettu lisääntyminen on tapahtunut itseasiassa vasta viime vuosisadalla. Aika nopeaan meidän geenit olisivat luoneet tämän ns "lihavuusgeenin".

Ja vaikka lihavuuteen olisikin perinnöllinen taipumus, niin ei geenit tapa ketään. Ruokavalio, passiivisuus ja energiaepätasapaino sen sijaan tappavat. Ja näihin puuttuminen voi peitota ja usein myös peittoaa genetiikan - jos muutokset ovat tarpeeksi isoja.

Geenit, leptiini, tai muut hormonit tai edes ruokavalion sisältämät sokeri ja puhdistetut hiilihydraatit eivät voi millään tavoin synnyttää lihavuutta ilman positiivista energiatasapainoa (ruokaa nautitaan enemmän kuin energiaa kaloreina kulutetaan). Ja juuri tämä positiivinen energiatasapaino on välttämätön ehto ruumiin rasvan lisääntymiselle.

Että niin. Olen puhunut. Yksinkertaista, eikö? :)

Vierailija
9/16 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, aloitukseni pointti oli, että olen normaalipainoinen, koska liikun paljon ja tarkkailen syömisiäni. Mutta monen mielestä vain ylipainoiset saavat tehdä niin. Tässäkin ketjussa haistan saman asenteen. 

Vierailija
10/16 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ton lihavuusgeenin tueksi mitään muuta, kuin joku Ilta-Sanomien uutinen?

Vierailija
11/16 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 07:31"]

Onko sulla ton lihavuusgeenin tueksi mitään muuta, kuin joku Ilta-Sanomien uutinen?

[/quote]

Tuo uutisen linkittänyt ei ole ap. Mulla on tueksi se, että suvussa on ylipainoisia ihmisiä useita ja itse en ole, koska olen tarkkana ruokavaliosta ja liikunnasta. Jotkut vähemmän tarkat eivät vain liho. 

Vierailija
12/16 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 07:29"]

Niin, aloitukseni pointti oli, että olen normaalipainoinen, koska liikun paljon ja tarkkailen syömisiäni. Mutta monen mielestä vain ylipainoiset saavat tehdä niin. Tässäkin ketjussa haistan saman asenteen. 

[/quote]

Syömisen tarkkailu on vähän eri asia, kuin se jatkuva kalorien kyttääminen. Jos jokasen päivän syömisen kohdalla on mietittävä, mikä sen energiapitoisuus on, niin ollaan luultavasti joko normaalipainon ylärajoilla tai huonolla tavalla siellä normaalipainon alarajalla.

Vierailija
13/16 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 07:31"]Onko sulla ton lihavuusgeenin tueksi mitään muuta, kuin joku Ilta-Sanomien uutinen?

[/quote]

Jos tarkoitat mua, nii toi mun pastettama teksti ei ole ilta-sanomista, vain ihan yhden amerikkalaisen lääkärin tutkimustulos. Luen ihan älyttömästi, etten juuri nyt muista tutkijan nimeä, mutta voin koittaa etsiä k.o lääkärin aineistoa.

t. teini

Vierailija
14/16 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 07:32"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 07:31"]

[/quote]

Tuo uutisen linkittänyt ei ole ap. Mulla on tueksi se, että suvussa on ylipainoisia ihmisiä useita ja itse en ole, koska olen tarkkana ruokavaliosta ja liikunnasta. Jotkut vähemmän tarkat eivät vain liho. 

[/quote]

Eli sulla on lihavuusgeenin tueksi myös suvustasi tehty laaja ja varmasti hyvin tieteellinen mutu-tutkimus. Voiko olla niin, että sukusi vain omaa huonot elämäntavat ja ne kulkee teillä suvussa, ei se lihominen?

Vierailija
15/16 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka yritän miettiä ap:n pointtia, en ymmärrä, mitä tässä ajetaan takaa. Joo, olen juuri herännyt ja aivot näköjään vielä unessa. Minusta asia on juuri toisin päin eli yleensä oletus on se, että useimmat normaalipainoset liikkuvat tai ainakin tarkkailevat hiukan syömisiään. 

Vierailija
16/16 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ponti on varmastikin "herättää keskustelua"... ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi