Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu? Rakkulat/haavaumat (ei aftoja) suussa

Vierailija
21.08.2014 |

Mulle on nyt 1 1/2-2 vuoden aikana ollut muutamaan otteeseen suun kitalaessa todella kipeitä rakkoja/haavaumia, enkä tiedä mitä ne ovat ja mistä ne tulevat? Aftoja ne eivät ole, koska niitäkin minulla on ollut. Joskus joudun syömään särkylääkettä vaivaan, joskus käytän aftex-geeliä, joka on tarkoitettu mm. haavoille suun limakalvoilla.

Tälläkin hetkellä mulla on yksi haavauma kitalaessa, tuntuu että se tulee aina siihen samaan kohtaan. Osaisiko joku neuvoa mitä nämä ovat, mistä johtuvat ja jotain parempaa hellityskeinoa kuin tuo aftex ja perus burana?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitalaki on yleisin paikka, johon ruoka-aineallergia tai yliherkkyys aiheuttaa reaktioita. Mulla tulee ananaksesta kitalakeen rakkulan tapaisia haavaumia. Onko sun haavaumat yhteydessä johonkin ruokaan?

Vierailija
2/22 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 18:43"]

Kitalaki on yleisin paikka, johon ruoka-aineallergia tai yliherkkyys aiheuttaa reaktioita. Mulla tulee ananaksesta kitalakeen rakkulan tapaisia haavaumia. Onko sun haavaumat yhteydessä johonkin ruokaan?

[/quote]

No tätä oon yrittäny miettiä, mutta en kyllä keksi mitään sellaista ruoka-ainetta mistä se olisi voinut tulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen vaiva keliaakikoilla

Vierailija
4/22 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 19:00"]

Yleinen vaiva keliaakikoilla

[/quote]

Ei mulla ole keliakiaa?

Vierailija
5/22 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet allerginen hammastahnalle

Vierailija
6/22 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 20:20"]

[/quote]

no  tuota en oikein usko..

Vierailija
7/22 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsopa netistä kuvahaulla kuvia herpesrakkuloista suussa. Luulin että itsellänikin on ajoittain aftoja, mutta kipeät haavaumat suussa voivatkin olla herpes!!

Vierailija
8/22 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 20:20"]

[/quote]

no  tuota en oikein usko..

[/quote]

Miksi et usko? Itselläni oli täsmälleen nuo samat oireet, hammaslääkäri kehotti vaihtamaan tahnan ja niin tein. Oireet hävisivät parissa päivässä. Miksi yleensä kyselet, jos et kuitenkaan usko muiden kokemuksia?

Vierailija
9/22 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suu- ja sorkkatauti

Vierailija
10/22 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herpes tulee mullekin ekana mieleen. Mulla on huuliherpes ja se voi tulla myös suuhun ja on tosi kipeä.

Vierailija
11/22 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 18:59"]

[/quote]

No tätä oon yrittäny miettiä, mutta en kyllä keksi mitään sellaista ruoka-ainetta mistä se olisi voinut tulla.

[/quote]

Kiivi? Tomaatti? Sitrushedelmät? Pähkinä tai sen jäämät jossain tuotteessa? Yllättävän harva tietää, ettei kiivejä voi syödä liian montaa putkeen.

Vierailija
12/22 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä lääkärillä jos ei hoidot tepsi. Haavaumat on kyllä niin kipeitä, hyh menee kylmiä väreitä ku edes ajatteleekaan niitä.. :/

Vierailija
13/22 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärille varaisin ajan

Vierailija
14/22 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 21:07"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 18:59"]

[/quote]

[/quote]

Kiivi? Tomaatti? Sitrushedelmät? Pähkinä tai sen jäämät jossain tuotteessa? Yllättävän harva tietää, ettei kiivejä voi syödä liian montaa putkeen.

[/quote]

Kiiviä ja sitrushedelmiä syön tosi harvoin, niistä olisin varmaan tajunnut heti että niistä allergiaoireita. Tomaattia ja pähkinää taas syön usein.

Vierailija
15/22 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Crohnin tauti?

Vierailija
16/22 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla siitepölyallergia aiheuttaa myös suuhun rakkuloita kaiken muun kivan lisäksi. Veikkaisin jotain allergiaa myös. 

Vierailija
17/22 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee afta tai pari kun on stressiä. Lukukauden loppukokeet, erityistä työstressiä tai vastaavaa.

Vierailija
18/22 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakiasta mulla tulee. Olet allerginen jollekkin tai vitamiinipuutos

Vierailija
19/22 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatti ja pähkinät on aika helposti allergisoivia. Monissa valmisruuissa on esim korianteria joka aiheuttaa paljon allergiaa. Hammastahnan vaahtoava ainesosa voi tehdä kipeitä rakkuloita. Kannattaa testailla eri asioita jos syy löytyis.

Vierailija
20/22 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko testattu ettei ole keliakiaa vai mututuntumallako kiellät kaikki saamasi ehdotukset täällä?

Hoitamaton keliakia aiheuttaa keikenlaista, yksi oireilun muoto on haavaumat ja aftat suussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi