Missä ammatissa on töitä 6h/pvä tai 30h/vko?
Minkälaisissa töissä tuo on mahdollista?
Mitkä ovat palkka ja työajat? Muut plussat ja miinukset?
Oletko onnistunut sopimaan itsellesi kyseisen työajan? Kuinka?
Kommentit (49)
Sairaanhoitajana teen 30h/vko. Palkkaa saan n. 500€ vähemmän kuin kokopäivätyöstä. Että kyllä tuntuu..
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 10:02"]
Opettajilla on käytännössä noin. Opetustunteja noin 24, minkä päälle hiukan kokeiden korjausta. Tuntien valmistelu ja wilmat hoituvat välituntien ja hyppytuntien aikana. Minkä lisäksi vuosilomaa on kolme kuukautta....
[/quote]
Kiva, että kuvittelet noin, mutta älä vain tule kertomaan tuota miehelleni, joka on jo vuosia ihmetellyt, miten paljon teen töitä. Että miten niitä töitä voi vaan olla ja olla, eikä ne koskaan tekemällä lopu... Ja miten niin moni viikonloppu, ilta ja arkipyhä menee hommissa. Olen yläkoulun äikänope, enkä mene siitä, mistä aita on matalin. Opetustunteja lukujärjestyksessä on 22, mutta teen töitä 40-60 h/vko. Tiettyinä aikoina (elokuu, joulukuu, toukokuu) tuntuu, että olen töissä kellon ympäri, unissakin. Onneksi tykkään työstäni.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 08:03"]
Koulunkäyntiohjaajilla yläkoulun puolella 30h/vko. Alakoulussa vähemmän.
Mutta ei tuolla kko 30h/vko-palkalla ns elä, ei ainakaan perheellinen jolla asumiskuluina maltillinen asuntolaina, been there done that ja lopetin juurikin sen palkan irvokkuuden vuoksi vaikka itse työtä rakastin ja minua myös kehuttiin siinä, olin erityisluokalla ja meillä oli loistava kemia sen opettajan kanssa, olemme ystäviä kouluajan ulkopuolellakin.
Mutta siis se liksa, bruttona n.1650e/kk ja verojen ym jälk käteen jäi n.1100e. Sama kuin ansiosidonnaisella ollessani...tai no, oli se nettoliksa huomat 50e parempi. Kattoi julkisen kuukausilipun hinnan, hehheh.
[/quote]
miespuolisella avustajalla noilla työtunneilla on reilu 200e/kk enemmän palkka. tosi reilua :D
t.kko:n vaimo
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 10:02"]
Opettajilla on käytännössä noin. Opetustunteja noin 24, minkä päälle hiukan kokeiden korjausta. Tuntien valmistelu ja wilmat hoituvat välituntien ja hyppytuntien aikana. Minkä lisäksi vuosilomaa on kolme kuukautta....
[/quote]
Kiva, että kuvittelet noin, mutta älä vain tule kertomaan tuota miehelleni, joka on jo vuosia ihmetellyt, miten paljon teen töitä. Että miten niitä töitä voi vaan olla ja olla, eikä ne koskaan tekemällä lopu... Ja miten niin moni viikonloppu, ilta ja arkipyhä menee hommissa. Olen yläkoulun äikänope, enkä mene siitä, mistä aita on matalin. Opetustunteja lukujärjestyksessä on 22, mutta teen töitä 40-60 h/vko. Tiettyinä aikoina (elokuu, joulukuu, toukokuu) tuntuu, että olen töissä kellon ympäri, unissakin. Onneksi tykkään työstäni.
[/quote]
Oliskohan aika vaihtaa alaa jos noin koville ottaa?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 10:02"]
[/quote]
Jälleen opetusalan asiantuntija äänessä, onhan hän itse käynyt koulua aikoinaan!
Itse olen luokanopettaja, jolla on 27 opetustuntia viikossa. Tähän päälle YT-aika, joka on 3h. Eli siis yhteensä 30 h. Suunnitteluun ja valmisteluun sekä vanhempien ym. yhteistyötahojen kanssa tehtävään työhön kuluu keskimäärin 4-5h/vko. Arvioisin, että oma työpanokseni on n. 35 h/vk, josta ei tietenkään tulekaan kuin 7h/päivä. Toisaalta se ei ole kaukana keskimääräisestä palkansaajan 38 h 15 min työajasta.
Hienoa tietysti, jos joku ehtii välituntien aikana suunnitella ja valmistella seuraavat oppitunnit. Meidän koulussa ollaan kyllä välituntivalvonnoissakin ja aika usein pienten oppilaiden kanssa selvitellään välituntien aikana erinäisiä asioita. Vessassakin käyn joskus välituntisin.
Samat ihmiset yleensä ovat kouluavustajina ja ip-ohjaajina. Palkka kehno ja työviikko 40 h tai lähelle.
Itse olen sivutoimisena opena peruskoulussa, 15 vkt. Sivutoimista opea ei koske juuri mitkään velvoitteet, ja suunnitteluakin on mulla suht vähän. Lisäksi teen opetushommaa kotonani toiminimellä n. 7 vkt ja kolmatta hommaa kotoa käsin n. 6 vkt. Töitä on yht. n. 30 h viikossa ja rahaa kertyy ihan mukavasti.
Olen erityisluokanopettaja, opetusvelvollisuus 22/t/vko, mutta on kolme ylituntia. Keskimäärin olen työpaikalla ton 30t/vko ja iltaisin saataan tehdä duunihommia max tunnin/päivässä riippuu viikosta, joskus en tee kotona enää mitään. Palkka noin 3800€/kk vaikkei sitä kysytykään. Rakastan työtäni :)
Baarissa oon tehnyt 90h/ 3 viikossa sopparilla. Eli se on se 30h viikossa. Työ ilta- ja viikonloppupainotteisia, kokopäiväinen soppari mahdollinen (itsellä nyt 111h 3 viikossa), jolloin enemmän mahdollisuuksia myös työskennellä aamuvuoroissa.
kaupan alalla on just ongelma että työaika on vajaa ja palkaa muutenkin huono. Sopimalla noin säästävät tauoissa
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 06:34"]
Itse palasin töihin nuorimmaisen ollessa 1,5v, mutta sovin työnantajan kanssa osittaisesta hoitovapaasta siihen asti kunnes tuo nuorimmainen pääsee tokalta luokalta. Teen siis 30t/vko. KELA maksaa osittaista hoitorahaa siihen asti, kun tämä lapsi on 3v, välissä ei maksa mitään ja sitten jälleen maksaa, kun lapsi on 1-2. luokkalainen. Lain mukaan työnantaja ei hirveästi voi pullikoida tätä vastaan, jos vain työtehtävät antavat myöden.
[/quote]
Juuri näin. Tosin vuoden alusta KELA-korvauksen nimi on joustava hoitoraha, ja käsittääkseni hakemisesta on tehty helpompaa työntekijälle ja työnantajalle. Työaikahan voi olla myös lyhempi kuin 30 h/vko, ja alle 22,5 h/vko työajalla saa 80 euroa suurempaa hoitorahaa. Itsekin olen joustavalla hoitorahalla, ja ihmettelen, kuinka huonosti tämä mahdollisuus tunnetaan!
Samoin vakituisessa työsuhteessa olevalla työntekijällä on mahdollisuus pyytää lyhennettyä työaikaa myös muista sosiaalisista syistä kuin alle 3-vuotiaan tai kouluun menevän lapsen hoitoon. Ja tämä on myönnettävä, ellei työnantaja pysty todistamaan lyhennyksestä olevan merkittävää tuotannollista haittaa. Esim. itse tunnen parikin miespuolista henkilöä, joilla on vuorovanhemmuus, ja jotka tekevät hoitoviikollaan 32,5 h/vkoa, vaikka lapsi on yli 3-vuotias. Tuo on pieni, mutta kuitenkin arkea helpottava työpäivän lyhennys.
Koulunkäyntiohjaajilla yläkoulun puolella 30h/vko. Alakoulussa vähemmän.
Mutta ei tuolla kko 30h/vko-palkalla ns elä, ei ainakaan perheellinen jolla asumiskuluina maltillinen asuntolaina, been there done that ja lopetin juurikin sen palkan irvokkuuden vuoksi vaikka itse työtä rakastin ja minua myös kehuttiin siinä, olin erityisluokalla ja meillä oli loistava kemia sen opettajan kanssa, olemme ystäviä kouluajan ulkopuolellakin.
Mutta siis se liksa, bruttona n.1650e/kk ja verojen ym jälk käteen jäi n.1100e. Sama kuin ansiosidonnaisella ollessani...tai no, oli se nettoliksa huomat 50e parempi. Kattoi julkisen kuukausilipun hinnan, hehheh.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 08:03"]Koulunkäyntiohjaajilla yläkoulun puolella 30h/vko. Alakoulussa vähemmän.
[/quote] mä teen 20 tuntia viikossa ja palkkaa tulee reilu 800 käteen mut näin tunneil saan lisäks liitolta n400 eli käteen jää enemmän ku jos tekisin 30 tuntia viikossa.
Kouluavustaja, ip-ohjaaja, nuoriso-ohjaaja....
Ruotsissa kaikkissa ammateissa :(
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 08:14"]
Kouluavustaja, ip-ohjaaja, nuoriso-ohjaaja....
[/quote]
Tuota ip-ohjaajaa minäkin mietin. Ip:han alkavat yleensä puoleltapäivin ja loppuu 17.
Osalla myyjiä, koska pidempään pää ei kestä. Palkat liikkuu 1500 - 2500 välillä.
Lennonjohtajilla, tosin he lepäävät joka toisen tunnin, eli varsinaista työtä on vielä vähän vähemmän. Palkat liikkuu 6000 - 12 000 välillä.
SH, ja lasten takia teen 30h/vko. Palkka samassa suhteessa alempi. Ei siis juhlita, mutta joskus aika on tärkeämpää kuin raha...
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 08:49"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 08:38"]
Kahvila työntekijä ja 1200 jää käteen..
[/quote]
Törkeätä että kahvilatyöntekijällä jää enemmän käteen kuin vaikkapa sos/emo-ongelmaisten+adhd-lasten parissa koulussa työskentelevällä koulunkäyntiavustajalla! Himppasen eroa töissä vaativuuden ja raskaudenkin mukaan, lisäksi tiettyjen oppilaiden parissa on päivittäistä henkistä ja fyysistäkin uhkaa.
[/quote]
No ihan yhtälailla on kahvilatyöntekijälläkin työssään väkivallan ja ryöstön kohteeksi joutumisen riski sekä joutuu asioimaan vaikeiden asiakkaiden kanssa. Miten koulukäyntiavustaja olisi sitä ns. arvokkaampaa työtä?
t. ohis.