Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen ET ryhmässä vain KOLME oppilasta

Vierailija
19.08.2014 |

Erittäin hienoa ettö saavat lähes yksityisopetusta jo toista vuotta peräkkäin. Kyllä säälittää kun lapsen luokan uskonnon ryhmässä on 23 oppilasta ja tunnitkin vielä niin että uskonto on viimeinen tunti ja ET:tä aamun eka tunti.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muilla ET järjestetty?

Vierailija
2/22 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Minusta uskonto ja historia olivat mukavimpia aineita koulussa. 

- 2000 -luvulla peruskoulua käynyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 21:46"]

[/quote]

Uskonto on turhin aine koulussa, Eipä siitä oikeastaan mitään ulkoaluettuna jäänyt mieleen eikä kiinnostakaan. Aivan turhaa ulkoalukua ja vuosilukuja. Ihan sama miksi esim. joulu tai loppiaista kirkollisista syistä vietetään. EVVK 

Vierailija
4/22 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 21:46"]Ok. Minusta uskonto ja historia olivat mukavimpia aineita koulussa. 

[/quote]

Niin? Minusta ET oli mielenkiintoisin.

Vierailija
5/22 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä oli mun lisäks tasan 1 parina vuonna aikanaan :)

Vierailija
6/22 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani vaihtoi lukiossa ET:hen, ei ole kristitty. 

Vierailija
7/22 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 21:51"]

[/quote]

Uskonto on turhin aine koulussa, Eipä siitä oikeastaan mitään ulkoaluettuna jäänyt mieleen eikä kiinnostakaan. Aivan turhaa ulkoalukua ja vuosilukuja. Ihan sama miksi esim. joulu tai loppiaista kirkollisista syistä vietetään. EVVK 

[/quote] Juuri tänään juteltiin miehen kanssa, että harmi kun lapsia ei tullut laitettua et:hen. Siinä olisivat oppineet itsenäistä ja kriittistä ajattelua eikä mitään asioiden ulkoa opettelua. Olen kuullut monilta, että ET-tunnit ovat todella antoisia. Samoin prometeus-leirit eri rippileirejä vastaavat leirit.

Vierailija
8/22 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Teillä oli vissiin huono ussanmaikka. Meillä ei todellakaan keskitytty kristinuskoon pelkästään vaan käytiin laajast läpi erilaisia maailmanuskontoja ja muita pienempiä. Oli kivaa. 

Vierailija
9/22 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös kirjoittanut ET:n.Suosittelen ehdottomasti lapsille/nuorille. Ainakin meillä lukiossa et:n aiheet lähenteli sosiologiaa/kulttuuriantropologiaa kuten myös teoreettista ja käytännöllistä filosofiaa. Koen että olen hyötynyt aiheesta historian ja yhn ohella eniten lukion jälkeen (olen opiskellut myös pari kurssia uskontoa lukiossa vaikka en kirkkoon kuulukaan). Opetti kriittistä ajattelua ja eettistä pohdintaa, osansa toki myös laadukkaalla opetuksella minkä tiedän olevan ei niin itsestäänselvyys. Monessa koulussa vakaumuksellinenkin uskonnonopettaja saattaa opettaa myös et:tä

Vierailija
10/22 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja veronmaksaja kiittää... On muuten koulujen kalleimpia tunteja

Vierailija
11/22 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 22:06"]

[/quote]

Varmasti ovat kalleimpi tunteja, mutta kun ET:tä ei haluta opettaa kaikille niin näillä mennään. Erittäin hienoa että meidän lapseen panostetaan näin paljon. :D

Vierailija
12/22 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jep, erilliset uskonnonopetukset kannattaisi jo säästösyistä lopettaa ja siirtyä kaikille yhteiseen ET:hen.

Vierailija
13/22 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 22:11"]

[/quote]

Varmasti ovat kalleimpi tunteja, mutta kun ET:tä ei haluta opettaa kaikille niin näillä mennään. Erittäin hienoa että meidän lapseen panostetaan näin paljon. :D

[/quote]

Saa edes vähän takaisin kun joutuu kirkkoa verorahoillaan tukemaan. :D

Vierailija
14/22 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 22:12"]

[/quote]

Jep, erilliset uskonnonopetukset kannattaisi jo säästösyistä lopettaa ja siirtyä kaikille yhteiseen ET:hen.

[/quote]

Onneksi se ei sovi kirkolle ja meidän lapsi pääsee lähes yksityisopetukseen ja kokemaan erilaisia asioita kuin massanmukana menevät. :D

Vierailija
15/22 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kallista on oppilaiden erottelu vanhempien uskontokunnan mukaan. Mitä jos siitä luovuttaisiin? Myös islamin ja esimerkiksi buddhalaisuuden tunnit ovat erittäin kalliita, kun pienten ryhmien lisäksi näitä varten on koulutettava yliopistossa päteviä opettajia.

Vierailija
16/22 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 22:02"]

[/quote]

[/quote]

Teillä oli vissiin huono ussanmaikka. Meillä ei todellakaan keskitytty kristinuskoon pelkästään vaan käytiin laajast läpi erilaisia maailmanuskontoja ja muita pienempiä. Oli kivaa. 

[/quote]

Kuule vuosien aikna lienee ollut useitakin uskonnon maikkoja. Hauki on kala periaattella kun lukee mielenkiinnotonta ainetta saa kyllä kiitettävän, mutta niin mitään hyötyä siitä ei ole. ET:ssä käydään myös läpi maailman uskonnot.

Vierailija
17/22 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ETstä ei ole kokemusta, mutta itsekkin tykkäsin uskonnosta. Uskonnon vaikutus maailman kulttuureihin, uskonnon historia, tutustuminen vähemmän harjoitettuihib uskontoihin, käynnit synagogassa ja moskeijassa ja uskontojen muuttuminen yhteiskunnan muuttumisen mukaan. Mielestäni yleisesti ottaen erittäin mielenkiintoisia tunteja. Väiteltiin asioista, keskusteltiin asioista ja opiskeltiin kriittistä suhtautumista.

Vierailija
18/22 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin AINOA uskonnon opetuksessa. Koko ala-asteen ja yläasteen eli yhdeksän pitkää vuotta - YKSIN !

Esim. koko ala-asteen oli sama luokanopettaja, joka teki lukujärjestykset ja merkitsi aina ev.lut.opetuksen keskelle päivää. Jouduin tästä joka vuosi huomauttamaan opettajalle (ala-asteella ei saanut olla hyppytunteja), jolloin hän aina suureen ääneen kailotti luokassa "On todella ikävää, että joudutaan tekemään muutoksia lukujärjestykseen, mutta tämä tehdään X:n takia!" En koskaan ymmärtänyt, miksi hän ei voinut merkitä ev.lut. tuntia saman tien ekaksi tunniksi tai vikaksi. (Minun uskonnonopettajani kävi monessa koulussa ja pääsi meidän kouluumme ainoastaan aamuaikoina.)

Sain ihan tarpeekseni rukousten ulkoa opettelusta (joka tunnille uusi rukous ulkoa), ikonien suutelusta, tuohusten polttamisesta ja kirkossa käymisestä. Joka vuosi punakynä heilui vihkoni sivuilla kun piti merkitä paastonajan ruokia - ja siitähän uskontonumero huononi kun oli liikaa kiellettyjä ruokia. Opin valehtelemaan syömiäni ruokia - ja tämä siis jo ala-asteella.

Ei ollut minun juttuni, mutta vanhempani eivät suostuneet vaihtamaan uskontoa.

Ysin jälkeen vaihdoin (kun sai vaihtaa ilman vanhempien suostumusta) ortodoksisuuden ev.lut.opetukseen ja ah, sitä onnea lukiossa kun olin yksi 36:ta. Lukion jälkeen jätin myös ev.lut.uskonnon.

Hienoa, että tänä päivänä on vaihtoehtona et, ja hienoa jos vanhemmat antavat lapsiensa mennä sinne.

Vierailija
19/22 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 22:15"]

[/quote]

Kallista on oppilaiden erottelu vanhempien uskontokunnan mukaan. Mitä jos siitä luovuttaisiin? Myös islamin ja esimerkiksi buddhalaisuuden tunnit ovat erittäin kalliita, kun pienten ryhmien lisäksi näitä varten on koulutettava yliopistossa päteviä opettajia.

[/quote]

ja päälle tulevat vielä oppilaiden ja opettajien kuljetuskustannukset. Ei Suomi vielä tosiaankaan köyhä ole kun uskontoon on rahaa käyttää. Mulle sopisi että lapsen nyt lähes yksityiset ET-tunnit käytetäisiin vaikka jonkun tukiopetukseen, mutta kun ei käy kirkkoon kuuluville, niin se on voivoi. 

Vierailija
20/22 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 22:18"]

Itse olin AINOA uskonnon opetuksessa. Koko ala-asteen ja yläasteen eli yhdeksän pitkää vuotta - YKSIN !

Esim. koko ala-asteen oli sama luokanopettaja, joka teki lukujärjestykset ja merkitsi aina ev.lut.opetuksen keskelle päivää. Jouduin tästä joka vuosi huomauttamaan opettajalle (ala-asteella ei saanut olla hyppytunteja), jolloin hän aina suureen ääneen kailotti luokassa "On todella ikävää, että joudutaan tekemään muutoksia lukujärjestykseen, mutta tämä tehdään X:n takia!" En koskaan ymmärtänyt, miksi hän ei voinut merkitä ev.lut. tuntia saman tien ekaksi tunniksi tai vikaksi. (Minun uskonnonopettajani kävi monessa koulussa ja pääsi meidän kouluumme ainoastaan aamuaikoina.)

Sain ihan tarpeekseni rukousten ulkoa opettelusta (joka tunnille uusi rukous ulkoa), ikonien suutelusta, tuohusten polttamisesta ja kirkossa käymisestä. Joka vuosi punakynä heilui vihkoni sivuilla kun piti merkitä paastonajan ruokia - ja siitähän uskontonumero huononi kun oli liikaa kiellettyjä ruokia. Opin valehtelemaan syömiäni ruokia - ja tämä siis jo ala-asteella.

Ei ollut minun juttuni, mutta vanhempani eivät suostuneet vaihtamaan uskontoa.

Ysin jälkeen vaihdoin (kun sai vaihtaa ilman vanhempien suostumusta) ortodoksisuuden ev.lut.opetukseen ja ah, sitä onnea lukiossa kun olin yksi 36:ta. Lukion jälkeen jätin myös ev.lut.uskonnon.

Hienoa, että tänä päivänä on vaihtoehtona et, ja hienoa jos vanhemmat antavat lapsiensa mennä sinne.

[/quote]

opettajasi olikin elävä esimerkki kristillisestä lähimmäisen rakkaudesta. NOT