Masentunutta usein kehotetaan hakemaan apua, mistä sitä saisin
Olen kohta parikymppinen nuori. Minulla ei ole opiskelupaikkaa tällä hetkellä, eikä töitäkään vielä. Olen ollut usean vuoden masentunut, enemmän ja vähemmän sekä kärsinyt yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä. En tiedä kauan kestän enää. Haluan apua. Mutta en tiedä mistä. Olen opiskelijoiden terveydenhuollon ulkopuolella eikä työterveyskään koske minua. Olen neuvoton. Turvaverkko on minulla (onneksi) hyvä, mutta en halua kaataa ongelmiani ystävilleni ja perheelleni, vaan käsitellä ongelmiani ja mustia kohtiani jonkun ulkopuolisen kanssa. En tiedä mitä tehdä itselleni.
Kommentit (11)
Itse väittäisin että yksityinen jos oikeaa apua haluat.
Terveyskeskus, sieltä pääset todennäköisesti psykiatriselle sairaanhoitajalle, jolta saa keskusteluapua.
Moi! Erittäin hienoa ja tärkeä juttu, että turvaverkkosi on hyvä. Terveysasema on tosiaan paikka, jossa sinua autetaan, sieltä voit saada lääkityksen, sairaanhoitajan tapaamisia, tai toivottavasti lähetteen psykiatrille ja päästä psykiatrian poliklinikan asiakkaaksi, joka on vähän niin kuin psykiatrinen terveyskeskus. Yksityiselle psykiatrille suoraan on tietenkin hyvä mahdollisuus, jos se on rahallisesti mahdollista. Tähän kannattaa turvautua varsinkin, jos tunnet, että sinua ei ymmärretty terveysasemalla tai et saanut apua, joka tuntuisi auttavan.
Mutta tärkeintä on, että otat heti huomenna yhteyttä johonkin JA kerrot pahasta olostasi vähääkään kaunistelematta. Ansaitset saada apua ja elämäsi on arvokas, sinä itse olet arvokas ihminen! Ihan varmasti sinullakin on toivoa ja tulevaisuus edessäpäin :)
Nämä puhelinnumerot ja linkit voivat myös auttaa sinua:
Terveysneuvonta 24h: 09 100 23
Psykiatrian neuvonta 24h: 09 310 65721
Rohkaiseva ja asiantunteva keskusteluohjelma masennuksesta ja toipumisesta, nukana mm. kokenut psykiatri ja terapeutti Leena Korhonen: http://vod.tv7.fi/vod/armon_kalliolla/armon_kalliolla-046-w.MP4
Ja hihhulit iskee kiinni heti kun haistavat että joku on heikoilla (viesti 6).
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 17:31"]
Ja hihhulit iskee kiinni heti kun haistavat että joku on heikoilla (viesti 6).
[/quote]
Älä säikäytä apua pyytänyttä henkilöä saamasta vinkkejä täysin asiallisesta ja vastuullista viestistä!
Älä myöskään mustamaalaa toisten viestejä, koska viestisi voi joutua poistetuksi. Pysytään kaikki aikuisen asiallisella linjalla, se on hyvä kaikille!
Tämä teksti on kuin suoraan elämästäni. Olen samanikäinenkin mutta tukiverkkoa minulla ei tosiaan ole onneksi sinulla on ja onnea avun hakuun kyllä se siitä :)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 17:53"]
Tämä teksti on kuin suoraan elämästäni. Olen samanikäinenkin mutta tukiverkkoa minulla ei tosiaan ole
[/quote]
Jos ei nyt ole tukiverkkoa läheisistä, niin sinulle olisi erityisen tärkeää saada tukea ja apua ammattilaisilta, vai mitä itse ajattelet. Tässä ketjussa on hyviä, konkreettisia neuvoja eteenpäin, aivan varmasti ne toimivat sinunkin tilanteessasi! Voimia ja kaikkea hyvää, kyllä sinunkin elämäsi vielä aukeaa parempaan päin :)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 17:53"]Tämä teksti on kuin suoraan elämästäni. Olen samanikäinenkin mutta tukiverkkoa minulla ei tosiaan ole onneksi sinulla on ja onnea avun hakuun kyllä se siitä :)
[/quote]
Kiitos paljon, kaikkea hyvää myös sinulle. Ja kiitos kaikille viesteistä, mulla on ollut tuosta terveyskeskukseta jotenkin kyyninen kuva. Olen kerran käynyt enkä saanut mielestäni kun lämmintä kättä eikä minua otettu kovin todesta. On kokeiltava varmasti uudelleen.
Olen samassa tilanteessa.
Kova kynnys mennä terveyskeskukseen. Pitääkö sinne lompsia samalla tavalla kuin hakiessa todistusta flunssaan? Mihin ihmeeseen pitäisi ottaa yhteyttä, jos ahdistuneisuuden vuoksi ei kykene puhelinkeskusteluihin?
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:06"]
Kova kynnys mennä terveyskeskukseen. Pitääkö sinne lompsia samalla tavalla kuin hakiessa todistusta flunssaan? Mihin ihmeeseen pitäisi ottaa yhteyttä, jos ahdistuneisuuden vuoksi ei kykene puhelinkeskusteluihin?
[/quote]
Jokaisessa kaupungissa/kunnassa pitäisi olla psykiatrian päivystys, johon voi todellakin vaan lompsia sisään, tai terveyskeskus-/sairaalapäivystys siinä tapauksessa jos ei ole erillistä psykiatrian päivystystä. Pääasia on että rohkeasti menet johonkin tai soitat johonkin, kaikki alkaa todennäköisesti muuttua siitä alkaen :) Olet vielä iloinen, että ylitit sen kynnyksen!
Sanoit, ettet kykene puhelinkeskusteluun. Mutta kun toisessa päässä on alan ammattilainen sinua varten, niin voit vaikka takellella tai itkeä: saat kuitenkin apua.
Terveysneuvonta 24h: 09 100 23
Psykiatrian neuvonta 24h: 09 310 65721
Terveyskeskuslääkäri. Hän voi tehdä lähetteen psykiatriselle. Varsinkin jos on hyvä lääkäri ja kuuntelee.