Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi siirtyi eskariin toiseen päiväkotiin ja olen järkyttynyt

Vierailija
04.08.2021 |

Hoitajat ovat tympeitä. Eivät juuri puhu
eivätkä aamuisin sano edes huomenta. Nytkin hoitaja vain tuhahti ovella ja sanoi " noniin" ja otti lapsen. Tuntuu pahalta jättää lapsi sinne :( Hakiessa olen yrittänyt kysyä, miten päivä mennyt, niin mitään vastauksia en saa. Lapselta sitten olen kysynyt. Onneksi osaa jo itse kertoa.

Oikeasti ikävä vanhaa päiväkotia ja sen henkilökuntaa. Olivat aivan ihania <3

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin alalle ja en aio tehdä noita töitä. Jos työkkäri passittaa noihin töihin, se ei ole mun vika, että laatu voi sit olla tota.

Vierailija
22/31 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että eri eskareissa on ihan eri meininki. Kun on usean lapsen kanssa tavannut paljon esikoulun opettajia ja hoitajia, huomaa kyllä selkeän eron paikoissa ja ihmisissä. 

Esikoiseni eskari oli päiväkodin yhteydessä. Siellä oli useampi ryhmä, joissa lastani pompoteltiin syystä, joka vanhemmille ei koskaan kerrottu (lapseni ei onneksi ollut ainoa). Opettajia ei kiinnostanut vastata kysymyksiin lapsen päivästä, jos pihalla olivat, hoitajista taas riippui tyypistä, sillä yksi oli avoimen vihamielinen, yksi aivan pihalla, sijaisen piti toki kysyä ja toinen konkareista tiesi täsmälleen, toisella ei mitään aavistusta. Koita siinä selvittää, miksi allergikolla on oireita, jotka alkoivat eskarin alettua. Helppoa, vai mitä? 

Toinen lapseni pääsi koulun yhteydessä olevaan eskariin, jossa oli ihan eri meininki, sillä vaikka opettaja oli arvonsa tunteva, hänkin tiesi, mitä oli tehty ja miten päivä oli mennyt ja hoitajat aivan mahtavia, ystävällisiä ja mukavia. Ei tarvinnut pelätä, että miten siellä lapsen päivä sujuu, kun ryhmiä oli kaksi, eikä niiden keskellä lapsia vaihdettu, mutta yhteistyötä tehtiin retkien yms. suhteen. Harmi vain, että kun kuopus aloittaa eskarin parin vuoden päästä, koulun eskaria ei enää ole, sillä toisen lapseni ryhmä oli viimeinen siellä. Esikoisen "kammoeskari" on se lähin, mutta en ole kovin suurella innolla laittamassa kuopustani sinne, sillä hän on kolmikon allergisin, (anafylaksia on useammasta ruoka-aineesta ja sallittujen lista on pieni), eikä siellä kokemukseni mukaan allergikon hoito toimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viet lapsen hoitajalle/opettajalle, kun olette saaneet lapsen kanssa naulakoilla hommat valmiiksi. Jutustelette, hyvät huomenet ja heiheit. Ei ole sen vaikeampaa. Eskarissa voi tuntua, että homma ei toimi enää ihan samoin kuin päiväkodin puolella. Olette jo askeleen lähempänä koulumaailmaa. Täytyy opetella tekemään yhteistyötä opettajien kanssa. Ei enää voi olettaa, että opettajat ovat suunnilleen ovella vastassa. Saliin on voitu sitäpaitsi tuoda jo muitakin lapsia. He tarvitsevat valvojaa siellä.

Korona aikaan ei vanhemmat saa tulla sisälle, vain jättävät lapset ulko-ovelle, johon varhaiskasvattaja tulee vastaan.

Vierailija
24/31 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siitä päivästä pitäisi alkaa jaarittelemaan?

Minua kiinnostaa mitä minun lapselle kuuluu, eikä se miten hoitajat on kokenut lapseni päivä ja ne päivän kuulumiset käyn lapseni kanssa läpi.

Ja lapsi varmaan auliisti kertoo, että tänään härnäsin niinkauan Tuttaa ja Taikaa, että jouduin muihin puuhiin, tai vaikkapa kuinka oli hienosti isännät huomioida Pikku-Kataa pukemistilanteesaa, tai kuinka hänellä selvästi on juuri tällä hetkellä kaikki edellytykset lukemaan oppimiselle, kun tätä sopivasti motivoidaan esim.riimipareja arvuuttelemalla.

Vierailija
25/31 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Tänään sain jo vähän kuulumisia lypsettyä, kun hain lapsen. Ja totta hitossa haluan tietää, miten päivä mennyt.

Lapsi saattaa kertoa toisinaan ihan omiaan. Esim:

Lapsen kertoma: söin, en nukkunut päiväunia, leikin kavereiden kanssa. Oli kiva päivä.

Hoitajan kertoma: Ruoka maistui hyvin, nukkui päiväunet, jouduttu moneen kertaan muistuttamaan säännöistä ja missä saa leikkiä, ei oikein ota kontaktia muihin lapsiin, vaan hakeutuu enemmän hoitajien seuraan.

Jos minua ei tervehditä aamulla takaisin, niin kyllä minulla herää ajatus, miten reagoivat lapsiin? Vastaavatko heillekään vai käskevätkö vaan leikkimään. No hyvä, etten ole yksin näiden ajatusteni kanssa. Kyllä minä haluan käydä vuorovaikutusta henkilöiden kanssa, joiden hoitoon lapseni luovutan.

Ap

Vierailija
26/31 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin hoitajat eivät ole homogeeninen ryhmä sieltä löytyy vaikka minkälaista.

Vierailija
27/31 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli välillä tuota, ettei tervehditty. Sanoin aina uudestaan ja kovemmalla äänellä, että hyvää huomenta Päivi. Aina sain näin vastauksen.

Kuulumisia ei aina kerrottu, mutta en niitä eskari-ikäiseltä kaivannutkaan, lapsi kertoi sen mitä kertoi. Ajattelin, että no news is good news.

Vierailija
28/31 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista. Tänään sain jo vähän kuulumisia lypsettyä, kun hain lapsen. Ja totta hitossa haluan tietää, miten päivä mennyt.

Lapsen kertoma: söin, en nukkunut päiväunia, leikin kavereiden kanssa. Oli kiva päivä.

Hoitajan kertoma: Ruoka maistui hyvin, nukkui päiväunet, jouduttu moneen kertaan muistuttamaan säännöistä ja missä saa leikkiä, ei oikein ota kontaktia muihin lapsiin, vaan hakeutuu enemmän hoitajien seuraan.

Jos minua ei tervehditä aamulla takaisin, niin kyllä minulla herää ajatus, miten reagoivat lapsiin? Vastaavatko heillekään vai käskevätkö vaan leikkimään. No hyvä, etten ole yksin näiden ajatusteni kanssa. Kyllä minä haluan käydä vuorovaikutusta henkilöiden kanssa, joiden hoitoon lapseni luovutan.

Ap

Ok, tämä vähän selvensi miksi päiväkodissa ollaan turhautuneita lapseesi. Kannattaa siellä kotonakin vähän ohjata lasta itsenäiseen toimimiseen, eikä olla koko aikaa sen lapsen iholla.

Vierailija
29/31 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysyä mikä on ohjeistus heillä. Olin kerran työhaastattelussa mukana päiväkodissa, jossa oli ohjekirja, jonka mukaan jokaista lasta pitää tervehtiä aamulla nimellä ja sanoa "Kiva kun tulit tänään!" tms.

Asioita jotka jokaisen tulisi tajuta itse ilman ohjekirjaakin. Kuuluu hyvään, normaaliin käytökseen.

Vierailija
30/31 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi siitä päivästä pitäisi alkaa jaarittelemaan?

Kyllä se kuuluu ihan ammattitaitoon että kerrotaan iltapäivällä lapsen kuulumiset, kenen kanssa on leikkinyt, onko nukkunut ja miten päivä on ylipäänsä mennyt.

Vierailija
31/31 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ok, tämä vähän selvensi miksi päiväkodissa ollaan turhautuneita lapseesi. Kannattaa siellä kotonakin vähän ohjata lasta itsenäiseen toimimiseen, eikä olla koko aikaa sen lapsen iholla.

Hei haloo. Uusi päiväkoti, uudet hoitajat ja uudet kaverit. Hakee turvaa aikuisesta. Ihan normaalia minun mielestä. Lapsi kun vähän tuppaa ujostelemaan uusissa tilanteissa. Ollut tuolla nyt kolme päivää.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi