Voiko kissan opettaa pois pöydiltä? Miten?
Mietiskelen tässä kissanpennun ottamista, mutta pohdin kissan hyppelyä pöydillä. Esimerkiksi keittiön työtasothan on todella vaarallisia, varsinkin jos ruuanlaiton aikana hyppää kuuman levyn päälle tai ryhtyy veitsellä leikkimään. Voiko kissan opettaa myös raapimaan sallittuja asioita, esimerkiksi siten, että se uusin sohva jätetään rauhaan ja keskitytään omaan kiipeilypuuhun? Uskaltaako kissakodissa polttaa kynttilöitä?
Kommentit (17)
Tällä palstalla ei kannata kysellä kissa-neuvoja.
Useampiakin kiipeilypuita voi olla. Katso että ovat tukevia.
Kissa oppii ettei saa olla pöydällä kun sen nostaa pois tarpeeksi monta kertaa. Ei huutoa eikä mitään vesiroiskimista tms.
Meillä kissat tietää, ettei pöydällä olla. Opetin ne pentuna siihen, että aina tuli häätö sähisemällä, jos olivat pöydällä.
Välillä löytyy kissa pöydältä (näen ikkunasta) mutta kyllä se se tietää, ettei saa olla.
Se ei hyppää kun kerran kuumalle hellalle tai paistinpannulle, toisin kuin koirat jotka ovat ylipersoja ruoalle ja tunkevat käpälänsä jos vain yltävät vaikka takkasn, jos siellä on edim. makkara.
Pöydälle laitat 2 puoleista teippiä tai teipinpaloja tarrapuoli ylöspäin ja kun kerran ne juuttuu tassuihin niin eipä hyppele enää. Ja tästä ei ole kissalle muuta haittaa kun vähän työtä että saa ne hampailla irti karvoista.
Kissa opetetaan pois pöydältä samalla tavalla kuin lapselle opetetaan asioita. Eli 256262626 toistetaan kielto ja siirretään pois. Sen jälkeen vielä 5656310323454 kertaa sama homma.
Tuoreet appelsiininkuoren palaset tasaisin välein pöydällä on myös hyvä. Kissa ei tykkää niiden hajusta ja nyrpistelee nenäänsä eikä pysty olemaan niiden seassa.
Kissa kyllä tajuaa, ettei se mene hellalle tai kynttilään. Ainakin yhden erehdyksen jälkeen, jos käy että tunkee nokkansa kynttilän liekkiin.
En ole ikipäivänä kuullut, että kissa leikkisi veitsellä :o
Jos se on sinulle ehdoton nounou, ettei hypi pöydille, niin ei kannata ottaa kissaa.
Meillä kissat ovat jättäneet hiomatta kynsiään olohuoneen mattoon ja nojatuoliin, kun olen torunut siitä, jos on pari kertaa meinannut tehdä niin. Ja nyt hiovat kynsiään vain "sallituilla paikoilla" eli kiipeilypuussa ja muissa huoneissa kuin olohuoneessa myös matoissa. Mutta mitään takuuta ei ole, että kissan pystyy näin opettamaan.
Kissoja ei ole muutenkaan niin helppoa kouluttaa toimimaan juuri niin kuin itse haluaa, joten jos sellaisen eläimen haluat, ei kannata ottaa kissaa.
Meidän kissa hyppää edelleen joskus keittiön tasolle vaikka joka kerta ajetaan pois kun huomataan itse teossa.
Vääriä paikkoja ei ole juuri raapinut kun kielletty tarpeeksi monta kertaa ja sallittuja raapimapuita tai -lautoja on muutama siellä täällä. Paitsi joskus kun haluaa todella osoittaa mieltään ja kiinnittää ihmisten huomion, se menee vartavasten raapaisemaan tapettia. Katsoo vielä sen näköisenä, että tietää sen olevan kiellettyä.
Meillä lapset ovat kouluttaneet kissan. Sitä en tiedä, miten, mutta kissa osaa heidän käskyjään. Ehkä se on kissan tahdosta kiinni. Kissa karkasi ulos, yritin maaritella sitä sisälle ruoalla ja lässyttämällä, ei onnistunut. 10 vuotias poikani meni ovelle ja sanoi Jessi tänne, kissa meni heti sisälle! Jaa-a
Kiipeilypuu on hyvä idea. Kissa saattaa jopa kiipeillä siinä.
Keittiön työtasot, kuumat levyt, veitsileikit on sellaisia, joissa kissa oppii kokemuksen kautta. Hyvin harvoin kissa astuu toista kertaa kuumalle levylle, tai saa veitsestä toisen haavan. Kynttilää voi polttaa, mutta vain sinun valvonassasi. Pentu repii kaikkea, mitä voi repiä.
Kissa on turha komentaa, koska se on ylempi olento. Kärsivällisyydellä ja rakkaudella on suurempi voima.
Suosittelen jostain eläinsuojeluyhdistyksestä hakemaan kotia tarvitsevan vanhemman kissan. Niillä on pentuvaiheen riehumiset takana. Henkilökunta osaa kertoa jotain löytökissan luonteestakin.
Jotkut ihmiset oikein varta vasten opettavat kissat pöydälle makoilemaan ja hyppimään tiskipöydälle ym tasoille.
Kun alusta asti kieltää tuon niin kissa oppii.
Meidän kissa oppi aika nopeasti pääosin raapimaan vain sallittuja paikkoja, vaikka tuli meille aikuisena eikä sillä edellisessä kodissa vissiin edes ollut raapimispuita. Irrotettiin kiipeilypuusta yksi raapimisteline ja laitettiin se siihen kohtaan missä se useimmiten raapi sohvaa. Sitten vaan irrotettiin sen kynnet aina jos raapi väärää kohtaa ja ohjattiin oikeaan.
Kissalle tasot ja korkeat paikat ovat tärkeitä. Monilla pöytä on myös ainoa paikka, josta kissa voi kunnolla katsella ikkunasta. Jos kissa ei saa hyppiä pöydille, varmista että sillä on paikkoja, joissa se saa olla korkealla ja paikkoja joissa se voi istua katselemassa ulos.
Kissat eivät kuitenkaan ole koiria ja jos se että lemmikki tottelee on tärkeää, ei kannata ottaa kissaa. Kissat ovat ihan omanlaisiaan lemmikkejä ja jokainen niistäkin oma persoonansa.
Suurin virhe on yrittää totuttaa kissa olemaan lattiatasolla. Kissa ei ole koira.
Kissoilla pitää olla sallittuja korkeita paikkoja joista näkee myös ulos.
Minulla on kolme kissaa ja eivät mene pöydille tai keittiön työtasoille. Yhden noista kissoista sain jo 8 vk ikäisenä rääpäleenä, nyt on yli 10 v. Kaksi muuta ovat alle vuoden. Olen opettanut kissoille ensinnäkin heidän nimensä. Ruokaa antaessani olen hokenut jokaisen nimeä yhä uudestaan. Kissat osaavat nykyään kaksi sanaa: POIS ja TULE. Aluksi noustiin pöydille, nostin etusormen pystyyn ja toistin joka kerta monta kertaa sanaa "pois". Onnistui hyvin. Koskaan en korota ääntäni tai huuda kissoilleni. Kun huutelen talossa että "tule" plus nimi, tulee se jota huutelen. Kynttilöistä, joulukuusesta tai mistään muustakaan ei ole ollut koskaan ongelmaa kissojen kanssa. Tosin olen eläkeläinen - olin jo 10 v. sitten - joten olen useimmiten koko päivän kotona. Kissa(t) tarvitsevat seuraa ja virikkeitä, otettava huomioon myös eläinlääkärillä käynnit ja siitä seuraavat maksut. En suosittele kissoja sellaisille, jotka jättävät ne yksikseen koko päiväksi sisätiloihin. Työelämän aikana en ottanut kissaa vaikka olisin kovasti halunnut, silloin minulla oli iso akvaario jossa kasveja ja erilaisia pienempiä kaloja.
Vierailija kirjoitti:
Suurin virhe on yrittää totuttaa kissa olemaan lattiatasolla. Kissa ei ole koira.
Kissoilla pitää olla sallittuja korkeita paikkoja joista näkee myös ulos.
Nimenomaan. Kissat pitävät juuri korkealla olemisesta. Ihmettelen aina Pinterestin kissojen nukkumapaikkojakin: pöydän alle tehty riippukeinu tai jossain alakaapissa kissan nukkumapaikka. Kissa tarvitsee myös useampia nukkumapaikkoja, ainakin kolme. Netistä kyllä löytyy oikein hyvää tietoa kissa-asioista. Aiemmin jo kirjoitin, että minulla on kolme kissaa, kaikilla on aivan erilaiset luonteet, ovat ihania seuralaisia.
Yksi kiipeilypuu ei riitä mihinkään. Kissa tarvitsee korkeita tasoja.