Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täällä palstalla usein puhutaan, että "lapsi vaistoaa"

Vierailija
18.08.2014 |

Eli esim. "lapsi kyllä vaistoaa, jos et pidä hänestä".

Suoraan sanottuna paskat. Ei kellään 6-7-vuotiaalla ole niin hyvät sosiaaliset lahjat, että "vaistoaisi" aikuisen ajatukset, jos aikuinen peittää ne. Lapsi ei ole kehittynyt siihen. Sen sijaan aikuinen on aikuinen, sosiaalisesti taitavempi ja pystyy pimittämään lapsilta ajatuksensa. Piste.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasyntynyt vauva vaistoaa kyllä, varsinkin äitinsä mielenliikkeet, tuntevat sen esimerkiksi sydämen sykkeestä, äänensävystä ja otteista joilla häntä käsitellään. Se on ollut elinehto vauvoille aikojen alussa, luolanaiset eivät olleet välttämättä nykypäivän mittapuun mukaan kovin häävejä äitejä, vauvan piti tietää heti mahasta pullahdettuaan miten kiinnittää tarpeen vaatiessa äitinsä huomio, ja välttää hylkääminen ja petojen saaliiksi joutuminen.

Vierailija
2/15 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin vaistosin 4-5-vuotiaana todella hyvin sen kuka ei minusta tykännyt ja kuka tykkäsi, ei lapset ole tyhmiä, en käsitä miten joku voi luulla että lapsi ei erota teennäistä äänensävyä, ja piilovittuilua ym. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin vaistosin 4-5-vuotiaana todella hyvin sen kuka ei minusta tykännyt ja kuka tykkäsi, ei lapset ole tyhmiä, en käsitä miten joku voi luulla että lapsi ei erota teennäistä äänensävyä, ja piilovittuilua ym. 

Vierailija
4/15 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

90% viestimisestä on eleitä ja katseita, tottakai lapsi lukee niitä yhtä hyvin kuin aikuinenkin.

Vierailija
5/15 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni oivaltaa vasta aikuisena omien vanhempiensa ongelmia (pelot, ahdistus, mitä liekään...) eli kyllä tällaiset asiat pystyy yleensä lapsilta kätkemään. Riippuu tietysti vähän ongelman " asteesta".

Vierailija
6/15 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 21:48"]Kyllä minä ainakin vaistosin 4-5-vuotiaana todella hyvin sen kuka ei minusta tykännyt ja kuka tykkäsi, ei lapset ole tyhmiä, en käsitä miten joku voi luulla että lapsi ei erota teennäistä äänensävyä, ja piilovittuilua ym. 

[/quote]

Tai sitten luulit vaistoavasi. Ei todellakaan tälläinen vaisto ole mikään tieteellinen fakta. Tai lapsi ei välttämättä ihan oikeasti huomaa tuon taivaallista mystistä muuttunutta persoonaa jos mutsi vetää 4 keppanaa.

Vierailija
7/15 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 21:52"]

Moni oivaltaa vasta aikuisena omien vanhempiensa ongelmia (pelot, ahdistus, mitä liekään...) eli kyllä tällaiset asiat pystyy yleensä lapsilta kätkemään. Riippuu tietysti vähän ongelman " asteesta".

[/quote]

No varmasti sellaiset "aikuisten" asiat jää hämärän peittoon, mutta kuitenkin lapsi vaistoaa että äidillä ei ole kaikki hyvin, mutta ei tietenkään tiedä sitä että äidillä on vaikka seksielämä niin huonoa että on puutteessa ja sen takia kireä kuin viulunkieli :) Ei lapsi ajattele sitä asiaa minkä vaistoaa ja analysoi että mistä mahtaa johtua vanhemman ahdistus, mutta kyllä lapsi silti sen vaistoaa että jotain on vialla, koska vanhempi ei todellakaan pysty kaikkea millään peittämään, sitähän pitäisi näytellä kuin paras näyttelijä 24/7, eiköhän suurin osa vanhemmistakin ole kotona perheen kesken omia itsejään. Pelkästään kehonkieli ja äänensävy kertoo paljon, ilmeet ja puheet toki kertoo lisää, vaikka peitellä yrittäisi.

Vierailija
8/15 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 21:52"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 21:48"]Kyllä minä ainakin vaistosin 4-5-vuotiaana todella hyvin sen kuka ei minusta tykännyt ja kuka tykkäsi, ei lapset ole tyhmiä, en käsitä miten joku voi luulla että lapsi ei erota teennäistä äänensävyä, ja piilovittuilua ym. 

[/quote]

Tai sitten luulit vaistoavasi. Ei todellakaan tälläinen vaisto ole mikään tieteellinen fakta. Tai lapsi ei välttämättä ihan oikeasti huomaa tuon taivaallista mystistä muuttunutta persoonaa jos mutsi vetää 4 keppanaa.

[/quote]

No kyllä sen nyt ainakin huomaa. Yksi ystävättäreni oli aivan tillintallin kolmesta kaljasta kun lapsensa oli pieniä, joten satavarmasti lapset huomasivat jos äitinsä näkivät huppelissa. Minä en ole äitiäni ja isäpuoltani nähnyt koskaan kännissä, mutta kyllä minä tiesin lapsena kun tulivat tansseista, että kumpi oli ollut kuskina, ja kumpi ottanut pienet hömpsyt.

Vierailija
9/15 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 21:52"]Moni oivaltaa vasta aikuisena omien vanhempiensa ongelmia (pelot, ahdistus, mitä liekään...) eli kyllä tällaiset asiat pystyy yleensä lapsilta kätkemään. Riippuu tietysti vähän ongelman " asteesta".

[/quote]

Mulla on aivan erilaisia kokemuksia. Lapset eivät toki ymmärrä ehkä syy-seuraus-suhteita ja ongelmia yleensäkään perinpohjin, mutta kyllä ne lapsiin vaikuttavat ja he huomaavat paljon, ihmettelevät.

Vierailija
10/15 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 21:52"]Moni oivaltaa vasta aikuisena omien vanhempiensa ongelmia (pelot, ahdistus, mitä liekään...) eli kyllä tällaiset asiat pystyy yleensä lapsilta kätkemään. Riippuu tietysti vähän ongelman " asteesta".

[/quote]

Aikuisena tajuaa mistä johtuu, mutta silti vaistoaa, että joku on pielessä. Moni suru tuleekin lapselle siitä, että tulkitsee vanhemman ongelman itsestä johtavaksi.

Itse olen tajunnut monta asiaa vasta kun sain itse lapsen.

Vierailija
11/15 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 21:52"]

[/quote]

[/quote]

No kyllä sen nyt ainakin huomaa. Yksi ystävättäreni oli aivan tillintallin kolmesta kaljasta kun lapsensa oli pieniä, joten satavarmasti lapset huomasivat jos äitinsä näkivät huppelissa. Minä en ole äitiäni ja isäpuoltani nähnyt koskaan kännissä, mutta kyllä minä tiesin lapsena kun tulivat tansseista, että kumpi oli ollut kuskina, ja kumpi ottanut pienet hömpsyt.

[/quote]

Tyyppillinen av-muija... Koska mä ja mun kaveri.... Joo :-D

Vierailija
12/15 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Lapsi on LAPSI! Ei kukaan 6-vuotias mitään huomaa.

Vierailija
13/15 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen älyä tarvita vaan toimivat peilisolut

Vierailija
14/15 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

peilisolujen olemassaoloa ei ole vielä tieteellisesti todistettu, se on vasta erään italialaisen tutkija hypoteesi

Vierailija
15/15 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypoteesi sekin ettei lapsi vaistoaisi