Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kotonasi sairaaksi jalostettu koira?

Vierailija
18.08.2014 |

Esimerkiksi tällainen kuonoton kiinanpalatsikoira http://3.bp.blogspot.com/-wHiPWHe8yyo/Uy6nRZFfJII/AAAAAAAAAWA/qtRJqJ7C25U/s1600/vanhaa+C=+773.JPG

Tai tällainen kiinanpalatsikoira jonka kirsu on poimun alla piilossa:

http://2.bp.blogspot.com/-35eZt20qzc4/UiJTHRyWGqI/AAAAAAAAHqw/vJLe4H4_d30/s1600/DSC_0501.JPG

Molemmat noi on suomalaisia koiria. Jälkimmäinen näyttelyissäkin hyvin menestynyt.

Minusta tuollaiset koirat ovat suoranaisesti eläinrääkkäystä. Mutta tällainen eläinrääkkäys on Suomessa täysin sallittua. On sallittua jalostaa tuollaisia muotopuoli koiria.

Haluaisin kuulla MIKSI? teillä on tällaisia koiria (niiltä joilla näitä on). Minä en voi ymmärtää miksi kukaan haluaa ottaa tuollaista koiraa. Onko sellainen ihminen sadisti? Vai niin tyhmä ettei näe mitään vikaa noissa koirissa?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole

Vierailija
2/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole, mutta näin eilen ranskanbuldogin, joka ei pystynyt kävelemään kuin heittämällä toista etujalkaa joka askeleella sivulle 45 asteen kulmaan. Omistaja varmaan ajattelee, että se kävelee normaalisti. Ihan hirveää katsottavaa! Suosin itse arktisia rotuja, koska niitä ei ole jalostettu liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:58"]Minulla ei ole, mutta näin eilen ranskanbuldogin, joka ei pystynyt kävelemään kuin heittämällä toista etujalkaa joka askeleella sivulle 45 asteen kulmaan. Omistaja varmaan ajattelee, että se kävelee normaalisti. Ihan hirveää katsottavaa! Suosin itse arktisia rotuja, koska niitä ei ole jalostettu liikaa.

[/quote]

Tai sitten sillä on esim. Lonkkavaivaa, joka hoidossa.

Itse valitsin hyvin tarkkaan rodut, joita minulla on, että olisivat mahd. Terveitä.

Vierailija
4/23 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:31"]Minä ainakin alapeukutin sen takia, että lyttykuonoiset yms. sairaan näköiset koirat olisivat söpöjä. En kiistä tutkimuksen oikeellisuutta, mutta miksei se pentuaika riitä "vauvanaamaisuuden" katselussa? Pentujen kuuluu näyttää pennuilta, "vauvakoirilta", ei enää aikuisten. Miten kukaan voi sanoa sairasta piirrettä söpöksi?

[/quote]

En valitettavasti voi varmaksi tietää, minkä takia se lyttykuonoisuus viehättää vaikka tiedän siihen liittyvät terveyshaitat. Se ei ole kohdallani tietoinen valinta. Järkiperäisesti se ei viehätä ja sen takia en sellaista koiraa enää ottaisikaan, mutta en valitettavasti voi mitään sille, että tunnetasolla sellainen ulkonäkö viehättää. Ja kuten alussa sanoinkin, tämä ei ole millään tasolla tietoinen valinta.

Kyllähän monia muitakin ihmisiä viehättää tunnetasolla monet asiat, joissa ei järkiperäisesti ajateltuna ole mitään viehättävää (siis muihinkin, kuin koirarotuihin liittyen). Nämä tällaiset tulee usein syvemmältä alitajunnasta omista psykologisista tunnelukoista ja vastaavista. En aio tuntea minkäänlaista syyllisyyttä siitä, koska ymmärrän ja tiedostan asian, sekä osaan kuitenkin laittaa järkiperäisen ajattelun siihen edelle. Sen takia en myöskään oikein ymmärrä tuota alapeukutusta.

Ja ihan mutulla arvioiden, miksei se koiran pentuaika riitä siihen "vauvanaamaisuuden" katseluun, liittyy varmaan pitkälti se, että monelle tuollainen pieni koira on kuitenkin jonkintasoinen (tiedostamaton!) lapsenkorvike, olento johon sitä sisäsyntyistä, mahdollisesti tukahdutettua hoivaviettiä voi purkaa (luonnontilassahan suurimmalla osalla naisista olisi jo lapsia teini-iän jälkeen, ja noita "lapsenkorvikekoiria" otetaan, koska monilla se sisäsyntyinen hoivavietti on jo olemassa purkamattomana, joskin yleensä tosiaan tiedostamatta). Varmaan tällaisille ihmisille se "vauvanaama" koirarodulla vaan vetoaa enemmän -yleensähän kuitenkin koirarotuun liittyvät ulkonäölliset mieltymykset muodostetaan nimenomaan aikuisten yksilöiden perusteella.

Ylemmälle chihuahuan omistajalle, se että koirallasi on eläinlääkärillä todettu joku yksi polvivaiva, ei todellakaan tarkoita etteikö se kärsisi muistakin rodun kokoon ja muotoon liittyvistä vaivoista. Eihän moni lyttykuononkaan omistaja ymmärrä (tai halua ymmärtää ja myöntää), että koiran hammaspuutteet, hengityksen rohina tai vahva kuorsaus nukkuessa on EPÄTERVETTÄ. Moni pitää sitä vaan "minun koiran söpönä ja hauskana ominaisuutena".

Vierailija
5/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin on sairaaksi jalostettu rotukoira. Koiranäyttelyt on se kaiken pahan alku ja juuri. Niitä varten on alunperin alettu jalostamaan koiria tietyn tyylisiksi ja menty metsään että rytisee....

Tiettyä piirrettä korostaakseen kasvattajat on parittaneet tytärtä isällä ja pojalla äitiä ja sisaruksia keskenään. Ja tulos on sitten tämä, että kaikenmaailman perinnölliset sairaudet on räjähdysmäisesti kasvaneet. 

Ja pentutehtailusta en edes halua aloittaa.....

Vierailija
6/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole itsellä, mutta eilen nähtiin nuori schäfer, joka lysyine takapäineen ja velttoine jalkoineen yritti kömpiä farkun takakonttiin. Raukka. Ei voi kuin ihmetellä mitä koiraihmisten päässä liikkuu.

Vierailija
7/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy. Moisten rotujen harrastajat eivät ole oikeita eläinystäviä.

Vierailija
8/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no lyttykuonoa ei ole, mutta chihuahua ja kääpiöpinseri. chihulla valitettavasti on yhdessä polvessa vikaa, kääpiöpinseri terve. en halua lyttykuonoista koiraa ja yleensä suosin sekarotuista, koska oma kokemus on, että kaikki seropini ovat eläneet terveempinä ja pidempään, kuin puhdasrotuiset koirani ja molempia on ollut useita ja eri rotuisia.

Vierailija
9/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:58"]Minulla ei ole, mutta näin eilen ranskanbuldogin, joka ei pystynyt kävelemään kuin heittämällä toista etujalkaa joka askeleella sivulle 45 asteen kulmaan.

[/quote]

Tai sitten sillä on esim. Lonkkavaivaa, joka hoidossa.

[/quote]

Ja lonkkavaiva liittyy etujalan heittelyyn miten?

Vierailija
10/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ko rotua meillä, mutta kaksi rotukoiraa kyllä löytyy, terveitä ovat ja terveistä suvuista, tosin jälkimmäisen suvusta ei ole niin tarkkaa tietoa, kun on kuitenkin vähän maatiaisrotua...

Vierailija
11/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kohta taas tapellaan sekarotuiset vs puhtaat

On muuten todella ruma koira tuo kiinanpalatsikoira. Tiedättekö miksi? Koiran tuli olla niin ruma, että karkottaisi pahat henget kiinan ylimystöjen palatseissa. 

Vierailija
12/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Koirarodun valinnassa terveys on yksi tärkeimmistä kriteereistäni.

Ja ei ne koiranäyttelyt mikään paha ole, suurimmassa osassa koiraroduista näyttelyissä haetaan terverakenteista koiraa. Poikkeuksia on, mutta typerä yleistys syyttää koiranäyttelytoimintaa.

Vierailija
13/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on koira joka edustaa rotua, joka on ylijalostettu sen terveyden kustannuksella (lyhytkuonoinen kääpiökoira). Tiedostan tämän enkä ole siitä ylpeä, ja joka kerta kun koira osoittaa merkkejä vaivoista, jotka ovat ylijalostuksen vikaa, tulee vähän paha mieli.

Rotua valitessa (useita vuosia sitten) en valitettavasti ole ollut niin eettisesti ajatteleva ja tiedostava, että olisin tämän asian täysin ymmärtänyt -moni muu asia kyseisessä rodussa kuitenkin kiehtoi ja ajoi näin minut itsekkääseen ja ajattelemattomaan valintaan. 

Pidän rodusta edelleen, mutta enää en ottaisi samanrotuista tai edes samantyylistä koiraa. Monen muunkin miellyttävän rodun olen tiputtanut pois listoilta rodun (ylijalostuksesta seuranneiden) terveysongelmien vuoksi.

Ja vaikka tiedostan terveysongelmat ja haitat, niin silti edelleen silmääni miellyttää todella paljon lyttykuonoisten, pyöreäpäisten, suurisilmäisten koirien ulkonäkö. Ne vaan ovat mielestäni söpöjä -asiaa on tse asiassa tutkittu ja se on melko sisäsyntyistä, että ihmisiä (erityisesti naisia) miellyttävät tuon näköiset lemmikkikoirat (myös kissat). Niiden kasvojen rakenne muistuttaa mahdollisimman paljon pienen ihmislapsen kasvoja (pyöreä muotoa, ei ulkonevaa kuonoa, suuret eteenpäin osoittavat silmät jne) ja herättää näin suurinta mahdollista kiintymys- ja hoivaviettiä, jota moni näillä pikkukoirilla paikkaa.

Enää en kuitenkaan ole niin itsekäs, että antaisin noin pinnallisen seikan ja oman mieltymykseni mennä toisen elävän olennon terveyden ja hyvinvoinnin edelle. Samasta syystä en myöskään syö lihaa jne.

Vierailija
14/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, minkähän takia viestini saa noin paljon alapeukkuja? Luulisi olevan positiivinen asia, että nyt olen vihdoin kuitenkin ymmärtäny asian ja teen parhaani, etten enää itse tukisi tuollaista sairasta toimintaa :(

Vai ovatko alapeukuttajat jotain lyttykuonojen faneja, jotka eivät halua nähdä totuutta siitä, että ne koirat ovat terveysongelmallisia (kuten minä ko. rodun valitessani)?

Vierailija
15/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijoo, numero 13 ja 14 siis sama kirjoittaja.

Vierailija
16/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:25"]Höh, minkähän takia viestini saa noin paljon alapeukkuja? Luulisi olevan positiivinen asia, että nyt olen vihdoin kuitenkin ymmärtäny asian ja teen parhaani, etten enää itse tukisi tuollaista sairasta toimintaa :(

Vai ovatko alapeukuttajat jotain lyttykuonojen faneja, jotka eivät halua nähdä totuutta siitä, että ne koirat ovat terveysongelmallisia (kuten minä ko. rodun valitessani)?

[/quote]Minä ainakin alapeukutin sen takia, että lyttykuonoiset yms. sairaan näköiset koirat olisivat söpöjä. En kiistä tutkimuksen oikeellisuutta, mutta miksei se pentuaika riitä "vauvanaamaisuuden" katselussa? Pentujen kuuluu näyttää pennuilta, "vauvakoirilta", ei enää aikuisten. Miten kukaan voi sanoa sairasta piirrettä söpöksi?

Vierailija
17/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:54"]Ei ole itsellä, mutta eilen nähtiin nuori schäfer, joka lysyine takapäineen ja velttoine jalkoineen yritti kömpiä farkun takakonttiin. Raukka. Ei voi kuin ihmetellä mitä koiraihmisten päässä liikkuu.

[/quote]Useimmilla kyllä on ihan "oikea koira" eikä mitään pilalle jalostettuja irvikuvia, joten äläpä yleistä.

Vierailija
18/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesithän, että chihuilla on brachycephalisten koirien ongelmia. Ne eivät ulkonäöltään ole täysin lyttynaamoja, mutta kuono ja hengitystiet ovat suhteessa pään ja kokoon niin pieni, että mm. hampaat eivät mahdu kunnolla suuhun, on liian pitkää pehmeää kitalakea ja hengitysteiden ahtautumista.

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:59"]no lyttykuonoa ei ole, mutta chihuahua ja kääpiöpinseri. chihulla valitettavasti on yhdessä polvessa vikaa, kääpiöpinseri terve. en halua lyttykuonoista koiraa ja yleensä suosin sekarotuista, koska oma kokemus on, että kaikki seropini ovat eläneet terveempinä ja pidempään, kuin puhdasrotuiset koirani ja molempia on ollut useita ja eri rotuisia.

[/quote]

Vierailija
19/23 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 16:08"]

Tiesithän, että chihuilla on brachycephalisten koirien ongelmia. Ne eivät ulkonäöltään ole täysin lyttynaamoja, mutta kuono ja hengitystiet ovat suhteessa pään ja kokoon niin pieni, että mm. hampaat eivät mahdu kunnolla suuhun, on liian pitkää pehmeää kitalakea ja hengitysteiden ahtautumista.

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:59"]no lyttykuonoa ei ole, mutta chihuahua ja kääpiöpinseri. chihulla valitettavasti on yhdessä polvessa vikaa, kääpiöpinseri terve. en halua lyttykuonoista koiraa ja yleensä suosin sekarotuista, koska oma kokemus on, että kaikki seropini ovat eläneet terveempinä ja pidempään, kuin puhdasrotuiset koirani ja molempia on ollut useita ja eri rotuisia.

[/quote]

[/quote]

tiesin kyllä, kuten sanoin ainoastaan polven kanssa on ollut ongelmaa. toivottavasti muita ongelmia ei tule.

Vierailija
20/23 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ole koskaan viehättänyt lyttynaamaiset koirat, minun hoivaviettiini vetoaa pystykorvsiset pyöreäkasvoiset. Laitan kohta linkin alle. Onkohan se siitä kiinni mitä koiria on tottunut katselemaan?