Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaisitko ostaa asunnon, vaikka oma ei myyty?

Vierailija
18.08.2014 |

Asumme Helsingissä hyvällä alueella...asunnot menee täältä useimmiten nopeasti kaupaksi...

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi. Eikä se vain taida olla omasta halusta kiinni, pankki niiden rahojen päällä istuu.

Vierailija
2/33 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jos hintapyynti 10ke :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle sanottiin  pankista, että vanha alta pois, sitten vasta saa uutta lainaa. toki jos  on rahaa omasta takaa niin paljon, ettei tarvi lainaa, niin siitä vaan ostamaan. ei varmaan haittaa jos vanha ei mee ihan heti kaupaks

Vierailija
4/33 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no, pankin puolelta tämä olisi OK.

t. ap

Vierailija
5/33 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, koska vanha asunto on velaton. Jos olisi velkaa. en uskaltaisi. Mutta jos nyt haluisin vaihtaa asuntoa ja vanha ei menisi kaupaksi, laittaisin sen vuokralle.

Vierailija
6/33 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin, jos voisin olla suht varma asunnon menevän kaupaksi ja ettei mun talous kaadu, jos joudun pudottamaan hintaa, kun kukaan ei osta taloa mun pyytämään hintaan.

Ns. unelmatalot menevät todella äkkiä. Vaikka miettii, että ei kukaan muu tästä kiinnostu jonkun asian takia, niin yleensä ne talot myydään aina nopeasti, joten mä toimisin ja ostaisin.

Vierailija
7/33 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa esim pitää se vanha ja laittaa se vuokralle. Muuten ei.

Vierailija
8/33 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ollaan lähes velattomia ja en aio muuttaa minnekään. Jos kuitenkin joskus muutetaan, niin ensin on entinen myytävä ennenkuin ajattelenkaan uuden ostoa. Ja ikinä en enää aio velalliseksi alkaa kun tämä viimenen 10tuhatta euroa on pois maksettu.

Vierailija
9/33 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tuo tilanne ja pankille se oli ok. Elämäni pahimmat 3kk. Ei ikinä enää. Ensin vanha pois js sit uusi. Meidänkin alueellaa asunnot meni suht nopeesti kaupaksi, mutta sit kun 1kk venyy kahteen ja kolmeen... Never again vaikka pankki kuinka lupailee. Henkisesti todella raskasta.

Vierailija
10/33 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhan saisi vaikka vuokralle helposti,niin sitten uskaltaisin.

Vierailija
11/33 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alueella kerran kauppa käy niin hyvin, miksi et malttaisi odottaa että entinen on myyty? Itse olen edellisen asuntokaupan kohdalla ottanut juuri tuon riskin, mutta uudelleen en sitä tekisi. Enkä varsinkaan näin hiljaisen asuntokaupankäynnin aikaan. Tuolloinkin alkoi puolen vuoden jälkeen jo hiukan hirvittää, että eikö sitä asuntoa saakaan ikinä myydyksi. Onneksi olin sentään laskenut ettei talouteni tuosta vielä hetkahtanut.

Vierailija
12/33 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulta kysyt, niin en uskaltaisi. 

Mutta taidat itse jo olla päättänyt oman tilanteesi, joten en ymmärrä kysymystä.

Vierailija
13/33 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jos entinen asunto on velaton ja vapaata rahaa on käytettävissä 30-50% uuden asunnon hinnasta. Ja tietysti maksukykyä uuden lainan lyhennyksiin, vaikka vanha asunto ei menesi kaupaksi. Muussa tapauksessa en, kun tässä suhdanne tilanteessa ei kukaan tiedä mikä on asuntojen arvo ensi vuonna tai tulevaisuudessa, puhumattakaan lainojen koroista ja omasta työtilanteesta.

Vierailija
14/33 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:47"]

Jos alueella kerran kauppa käy niin hyvin, miksi et malttaisi odottaa että entinen on myyty? Itse olen edellisen asuntokaupan kohdalla ottanut juuri tuon riskin, mutta uudelleen en sitä tekisi. Enkä varsinkaan näin hiljaisen asuntokaupankäynnin aikaan. Tuolloinkin alkoi puolen vuoden jälkeen jo hiukan hirvittää, että eikö sitä asuntoa saakaan ikinä myydyksi. Onneksi olin sentään laskenut ettei talouteni tuosta vielä hetkahtanut.

[/quote]

Noooo, vaikka siksi, että ehkä siltä alueelta ne uudet, myyntiin tulleetkin menee nopeesti?

-ohis

Vierailija
15/33 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti siitä, minkä verran lainaa tarvitsisi uuden ostoon. Jos vanhastakin on vielä velkaa, en uskaltaisi.

Jos velkaa on vanhastakin ja pelkäätte sitä, että vanha lähtee alta eikä ole vielä uutta löytynyt, niin menisi ennemmin vaikka hetkeksi vuokralle kuin ottaisin riskin kahden asunnon loukusta.

Jos uuden ostaa ennen vanhan myyntiä, niin kannattaa ainakin tehdä vähän stressitestiä omalle taloudelle ja miettiä, pärjääkö taloudellisesti, jos joutuu vaikkapa vuoden pitämään kahta asuntoa.

Isojen asuntojen kauppa on nyt hidasta hyvilläkin alueilla. Lisäksi muistan hyvin, kun v 2008 asuntokauppa tyssäsi yllättäen ihan kokonaan. Moni jäi silloin kahden loukkuun.

Vierailija
16/33 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:25"]

Niin, no, pankin puolelta tämä olisi OK.

t. ap

[/quote]

Minä näkisin, että tietenkin, jos teillä tuloja riittää. Pankki saa jokaiselta kuukaudelta korkoja.

Kannattaa miettiä, onko valmis maksamaan kahden asunnon korkoja pidempään. Se on vähän kuin maksaisi muuttofirmalle kuukausien varallaolosta. Jo sadan tonnin lainasta korot kuukaudelle on satasissa. Ennemmin maksaisin sen jollekin suomalaiselle työntekijälle, joka käy vaikka sisustamassa. Pankki ei tee mitään sen eteen, vaan sillä maksetaan heidän johtajiensa bonuksia.

Vierailija
17/33 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että pankille asia olisi ok, ei vielä tarkoita, että näin kannattaa ilman muuta tehdä. Pankki on voittoa tavoitteleva yritys, joka miettii sitä, saako se omansa aina pois vai liittyykö rahoitukseen heidän kannalta joku riski. Kahden lainan tai yhden tosi ison summan korkojen makselu vuoden verran on pankille tosi kannattava juttu.

Vierailija
18/33 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en mitenkään muuten päin uskaltaisikaan. Olen aina ostanut seuraavan ennen kuin olen myynyt edellisen.

Minulle on parempi ottaa riski siitä että jonkin aikaa joutuisi maksamaan korkoja ylimääräisestä lainasta jos vanha ei mene heti kaupaksi, kuin riski siitä että joutuisi muuttamaan vuokralle jos ei löydä heti uutta. Kummastakin vaihtoehdosta on ylimääräisiä kuluja, mutta vain jälkimmäinen tarkoittaa myös ylimääräistä väliaikaista muuttoa. Ja meidän nelihenkisen perheen muuttaminen on ISO rumba.

Vierailija
19/33 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskaltaisi - emmekä niin tehneetkään. Olemme juuri myyneet asuntomme ja muutamme vuokralle. Sitten saamme rauhassa etsiä uutta. Ja kun oma koti tulee kohdalle, voimme napata sen saman tien ilman mitään miettimistä! ;)

Vierailija
20/33 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä