Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vammaisen lapsen vanhemmat: miltä tällainen kommentti kuulostaa?

Vierailija
17.08.2014 |

Kyseessä tavallisen ekaluokan lähikoulussa aloittanut pyörätuolia käyttävä lapsi. Luokkakaverinsa äiti kommentoi vammaisen äidille:

"On se kiva että erilaiset lapsetkin pääsevät tavalliselle luokalle, niin muut lapset tottuvat myös erilaisuuteen".

Omaan korvaan tuo särähti kovastikin, kun kuuntelin keskustelua koulun pihalla.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä tuosta pahastuisi. Tuttavani piti outona sitä, kun puhuin lapsestani käyttäen sanaa vammainen. Kysyi, että miten voin sanoa noin.

Vierailija
2/14 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tottahan tuo on, hyvä asia siis, voivat lapsetkin oppia ymmärtämään erilaisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin ei saisi sanoa e-lapsen kuullen

Vierailija
4/14 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se nyt ihan täydellinen kommentti ollut (ei mun lapseni ole muille mikään opetusväline, vaan ansaitsee kavereita ihan omana itsenään), mutta sitä joutuu kuulemaan niin paljon sellaistakin, mikä tarkoitetaan ikäväksi, ettei näistä hyväntahtoisista hölmöistä jaksa millään lailla hermostua. Ja kuka hyvänsä voi joskus vahingossa sanoa jotain ajattelematonta, mitä ei edes tarkoita kirjaimellissti. Ei tuokaan varmaan ole tarkoittanut lasta esineellistää. 

Vierailija
5/14 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok, en pahastuisi

Vierailija
6/14 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa -oikeastaan mistään mitään, ettei kukaan loukkaantuisi. Joillakin on tuntosarvet myös perseessä käsittäen tahallaan väärin ja loukkaavaksi. 

Vierailija
7/14 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vein lapsen lääkäriin ja sanoin lääkärille, että tämä ihminen taitaa olla kuolemassa. Hän moitti minua kuinka voin sanoa lapsen kuullen noin. Mutta kun se oli totta. Lähete keskussairaalaan ja kyseessä oli vakava tila.

Vierailija
8/14 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:31"]

Kerran vein lapsen lääkäriin ja sanoin lääkärille, että tämä ihminen taitaa olla kuolemassa. Hän moitti minua kuinka voin sanoa lapsen kuullen noin. Mutta kun se oli totta. Lähete keskussairaalaan ja kyseessä oli vakava tila.

[/quote]

Totta tai ei, niin typerästi sanottu lapsen kuullen.

Vierailija
9/14 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän yksipuolinen mutta ihan ymmärrettävä kommentti, onhan tuo yksi niistä eduista mitä toteutuu kun erityislapsia integroidaan tavallisiin luokkiin ja ryhmiin. Itse vaan hymyilisin ja nyökkäisin.

Toivottavasti lapset eivät tuota kuitenkaan kuulleet?

Vierailija
10/14 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörätuolia käyttävä lapsi on erilainen kuin enemmistö lapsista ja tietää sen kyllä itsekin. Jokaisen oma valinta on sitten, suhtautuuko erilaisuuteen neutraalisti vai kielteisesti.

Vierailija
11/14 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:30"]Vaikea sanoa -oikeastaan mistään mitään, ettei kukaan loukkaantuisi. Joillakin on tuntosarvet myös perseessä käsittäen tahallaan väärin ja loukkaavaksi. 

[/quote]

Niin. Ja joku loukkaantuu siitäkin jos ei sanota mitään.

Vierailija
12/14 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:31"]

[/quote]

Totta tai ei, niin typerästi sanottu lapsen kuullen.

[/quote] Tahdoin lääkärin ymmärtävän tilanteen vakavuuden, koska se sitä oli.

Vierailija
13/14 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:27"]Eihän se nyt ihan täydellinen kommentti ollut (ei mun lapseni ole muille mikään opetusväline, vaan ansaitsee kavereita ihan omana itsenään), mutta sitä joutuu kuulemaan niin paljon sellaistakin, mikä tarkoitetaan ikäväksi, ettei näistä hyväntahtoisista hölmöistä jaksa millään lailla hermostua. Ja kuka hyvänsä voi joskus vahingossa sanoa jotain ajattelematonta, mitä ei edes tarkoita kirjaimellissti. Ei tuokaan varmaan ole tarkoittanut lasta esineellistää. 

[/quote]

Fiksu kommentti.

Vierailija
14/14 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pahastuis, mutta kyllähän tuo lausunto sydämen sivistymättömyydestä kertoo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi