Onko nykyaikana miten huono juttu, jos on vaihtanut usein työpaikkaa?
Minulla pisin on 3 vuotta, sitten on muutamia 1,5 - 2 vuotta kestäneitä. Aina olen itse lähtenyt, eli potkuja en ole saanut. Olen vaihtanut kiinnostavampaan tai sitten välillä myös opiskelin lisää, eli en siirtynyt heti uuteen työhön.
Onko tällainen tausta liian epäilyttävä, jos lähtee taas etsiskelemään uutta työpaikkaa? Luonteeni on vähän sellainen, että jos työssä ei ole mitään muutos- tai etenemismahdollisuuksia, niin sitten parin vuoden kohdalla alkaa jo kaipaamaan jotain muuta.
Kommentit (17)
Ei ole. Nykyajan työmarkkinat ovat siitä hassut, että missään tapauksessa ei kannata hapantua samassa paikassa kuin korkeintaan 5 vuotta. Parhaiten saa arvoaan ja palkkaansa nostatettua, kun vaihtaa työpaikkaa säännöllisin väliajoin. Siihen sisältyy sekin kummallisuus, että mitä enemmän yrität pois nykyisestä paikasta uuteen paikkaan, sitä vimmatummin nykyinen työnantaja pitää susta kiinni. Sekin siis toimii eduksesi. Työtä myös saa parhaiten sellaiset henkilöt, joilla on jo työpaikka.
No kyllä mä sanoisin että ennemmin se trendi on nykyään se että vaihdetaan työpaikkaa tasaisin väliajoin. Tietyillä aloilla se on melkeinpä sääntö kuin poikkeus, varsinkin jos senhetkinen työpaikka ei kovin ruusuisia kehitysmahdollisuuksia maalaile.
Toisaalta saattaakin olla pieni turnover työantajalle. Tuskin esim. johonkin assarin hommaan haetaan sellaista jonka oletetaan pysyvän työssään hamaan tappiin saakka, toisaalta esimiestasolla saatetaan jo arvostaa pitkäaikaista sitoutumista.
Riippuu mistä roikkuu, eli alasta.
En osaa sanoa. Itsellä työhistoriaa takana 6 vuotta, eikä vielä yhtään vakituista työsuhdetta. Aina vaan määräaikaisia sopimuksia.
Kyllä minulla ainakin soi hälytyskellot jos itse irtisanoutuu jatkuvasti. Henkilö ei ehkä ole sitoutunut työhönsä ja hänellä on motivaatio-onngelmia. Uudelleenkouluttautumisen ja lisäopiskelun ymmärrän, mutta en jatkuvaa työpaikan vaihtamista.
Minä olen lähtenyt heti, kun rupeaa vituttamaan :D
Alle kahdden vuoden mittaiset pestit ovat huono juttu, koska työnantaja tajuaa sen, mitä itsekin myönnät: kärsivällisyytesi ei riitä, jos etenemissi ei ole mielestäsi tarpeeksi nopeaa ja homma ei kiinnosta. Toisin sanoen, et osaa kiinnostua, sitoutua etkä pätevöityä ja hankkia meriittejä, vaan haluat kaiken valmiiksi hetimulletännenyt - eikä työnantajalla ole sellaiselle käyttöä.
toisaalta myös koko ura samassa työpaikassa vaikuttaa hieman oudolta.
2-5 vuoden välein työpaikan vaihtaminen on se peruskuvio, jolla etenemään pyritään. Yläpäässä harvemmin kuin alapäässä urahierarkiaa.
Jos jokainen työpaikka on ollut edellisistä "parempi", ei haittaa. Mut jos on otettu ns takapakkia töiden laadun suhteen tai vaihdettu vastaavista töistä toiseen, voi epäilykset herätä.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:54"]
Miksi kaksi kysymyssanaa?
[/quote]
miten huono = kuinka huono
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:56"]
Alle kahdden vuoden mittaiset pestit ovat huono juttu, koska työnantaja tajuaa sen, mitä itsekin myönnät: kärsivällisyytesi ei riitä, jos etenemissi ei ole mielestäsi tarpeeksi nopeaa ja homma ei kiinnosta. Toisin sanoen, et osaa kiinnostua, sitoutua etkä pätevöityä ja hankkia meriittejä, vaan haluat kaiken valmiiksi hetimulletännenyt - eikä työnantajalla ole sellaiselle käyttöä.
toisaalta myös koko ura samassa työpaikassa vaikuttaa hieman oudolta.
2-5 vuoden välein työpaikan vaihtaminen on se peruskuvio, jolla etenemään pyritään. Yläpäässä harvemmin kuin alapäässä urahierarkiaa.
[/quote]
Mutta mielestäsi siis 2 vuotta on jo sen verran pitkä, että ei herätä epäilyksiä?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:55"]
Kyllä minulla ainakin soi hälytyskellot jos itse irtisanoutuu jatkuvasti. Henkilö ei ehkä ole sitoutunut työhönsä ja hänellä on motivaatio-onngelmia. Uudelleenkouluttautumisen ja lisäopiskelun ymmärrän, mutta en jatkuvaa työpaikan vaihtamista.
[/quote]
Miksi työntekijän pitäisi sitoutua, kun ei työantajatkaan sitoudu? Pistävät pihalle heti, jos firman voitto ei ole tarpeeksi suuri.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:54"]
[/quote]
[/quote]
Kuinka on myös kysymyssana.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:54"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei ne tuossa yhteydessä ole kysymyssanoja!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:04"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:01"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
miksei ole? Voithan kysyä että kuinka huono tai miten huono asia on se ja se. Tässäkin yhteydessä.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:04"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:01"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
miksei ole? Voithan kysyä että kuinka huono tai miten huono asia on se ja se. Tässäkin yhteydessä.
[/quote]
Mene kielinatsi muualle, jos sinulla ei ole kommenttia varsinaiseen aiheeseen.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:01"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:55"]
[/quote]
Miksi työntekijän pitäisi sitoutua, kun ei työantajatkaan sitoudu? Pistävät pihalle heti, jos firman voitto ei ole tarpeeksi suuri.
[/quote]
Tätä mäkin kummastelen. Työntekijän pitäisi olla niin motivoitunut ja sitoutunut ja olla aah ja ooh siitä firmasta. Mutta toiseen suuntaan sitoutuneisuus työntekijöihin tuntuu olevan se, että ovat välttämätön paha.
No ei kyllä saisi olla, nykyään kun joillakin aloilla ei saa kuin pätkätyötä pätkätyön perään.