Rajoitatko lapsesi lukemisia?
Netinkäytön rajat joo. Leffojen ja sarjojen ikärajat joo.
Nyt olen joutunut sitten pohtimaan, miten vapaasti annan tenavan lukea kirjoja! Ei nyt ihan ekana olis tullut mieleen...
Ponitytöt on kahlattu ja Harry Potterit sun muut. Nyt kiinnostaisi tositarinoihin pohjautuvat romaanit mm. keskitysleireistä, dekkarit yms. joiden kohdalla joudun nyt tosissaan miettimään annanko lukea vai en! Aina ei takakannestakaan ihan pääse jyvälle minkäsorttinen kirja on käpälässä. Eräänkin kirpparilta bongatun otin sit koelukuun ihan omaksi huviksi ja senkin sisältö olikin sit vähän jotain muuta kuin mitä kannessa annettiin ymmärtää ja mitä odotin... (seksiseikkailuja ja politiikkaa jo heti eka luku puolillaan)
Kommentit (6)
Olen antanut lukea ihan mitä vaan. Luotan lapseni omaan tajuun. Luin itsekin vaikka mitä pienenä, ja jätin kesken jos meni liian pitkälle.
Mä en rajoittaisi erityisesti. Toki voi ohjata ja kannattaa keskustella. Kirjastojen apuakin kannattaa käyttää.
Jos tykkää delkareista niin Agatha Christie ja Maria Lang ovat melko viattomia jos delkareista voi niin sanoa.
Entä voitko lukuahmijalle vinkata niitä kirjoja joista itse tykkäsit saman ikäisenä.
Usein lapsella menee niin jos ei ymmärrä, niin jää kesken.
Näinpä, jos ei ole lapselle sopivaa niin usein lukeminen jää siihen. Anna lapsen valita lasten ja nuorten puolelta mitä tykkää. Kirppiskirjoja voi vähän selata etukäteen varmuudeksi. Osa aikuisten kirjoista on teineille ihan sopivia, osa taas ei. Yleensä lapset osaavat kirjastosta valita omaan ikäkauteensa sopivat kirjat mutta kirppiksillä kirjoja ei ole valmiiksi mitenkään jaoteltu ja totuus saattaa olla aika erilainen mitä takakansi antaa ymmärtää.
Mun vanhemmat yritti rajoittaa. Kyse ei niinkään ollut laadusta vaan määrästä. Noh, eivät onnistuneet ja päädyin yliopistoon opiskelemaan kirjallisuutta. Nyt olen äidinkielen ja viestinnän lehtori.
Niin joo ja tällä on ikää 11v...