Voiko työtön muuttaa toiselle paikkakunnalle ilman työtä
Tilanne on siis sellainen, että multa meni työt alta tän pandemian takia. Asun pk- seudulla ja kaikki sukulaiseni asuvat Kuopiossa. Olin jo vuosi sitten tehnyt päätöksen, että etsin uuden työpaikan Kuopiosta ja muutan sinne nyt syksyllä. Olen elänyt toimeentulotuella nyt 3kk täällä Helsingissä. Nyt mulle olis asunto tiedossa Kuopiosta, mutta työpaikkaa en ole onnistunut vielä saamaan. Sukulaiseni auttaa minua muutossa, siihen ei siis rahaa menisi. Mutta voinko nyt ihan pokkana vaan muuttaa sinne Kuopioon ja jatkuuko toimeentulotukeni ja asumistukeni siellä ihan normaalisti? Jos joku tietää niin olisin kiitollinen vastauksesta.
Kommentit (48)
Voit jos sinulle vuokrataan asunto, mutta moni yksityinen ei vuokraa työttömälle ja myös moni muu vuokranantaja kysyy tulojen lähteen. Asumistukea ja muita tukia saat Kuopiossa kyllä heti, kun olet sinne virallisesti muuttanut ja muuttanut kotikuntasi Kuopioon.
Mä ainakin muutin 2 kk sitten kaupungista maalle. Olen työtön. Ei ole kiinnostanut kelaa eikä työkkäriä. Asumistuen sain tähän asuntoon, toimeentulotukea mun ei ole tarvinnut enää hakea kun täs on halvempi asua. Työkkärirahat pyörii normaalisti.
Olen tehnyt niin, mutta muutin kimppakämppään, jossa muilla oli työpaikat. Se on tietty vähän eri tilanne. Mutta toisaalta tunnen ihan yksin muuttaneita, jotka muuttivat paikkakunnalle, jossa asuntoja oli vaikea saada vuokrattua.
Voit ja jos luottotiedot on kunnossa ja olet maksanut vuokrasi ajallaan, saat asunnonkin helposti vuokrattua. Ei kaikilla todellakaan ole töitä heti tiedossa, kun muuttaa toiselle paikkakunnalle. Ensin asunto, sitten töitä.
Nykyisin saa Suomessa muuttaa vapaasti minne haluaa, kun vaan hommaa asunnon ,roudaa tavaransa ja tekee muuttoilmoituksen. Simsalabim olet uuden kotikuntasi asukas virallisesti.
Jos saisit edes osa-aikatyön ennen muuttoa, niin olisit oikeutettu te-toimiston liikkuvuusavustukseen
Totta kai voit muuttaa. Haet sieltä paikallisesta Kelasta tuet asuntoon ja elämiseen. Toivottavasti töitäkin löytyy.
Kannattaa tarkistaa Kelan sivuilta Kuopion asumistukirajat. Ne on kuntakohtaisia. Siellä on myös asumistukilaskuri, jolla voit arvioida, paljonko voit saada asumistukea.
Suomessa saa vapaasti muuttaa minne haluaa. Ei tarvitse kököttää samassa paikassa vain sen tähden, että on työtön.
Jos kerran asuntokin on jo tiedossa niin ilman muuta muutat, ei sillä ole mitään merkitystä tukien maksuun paitsi että Kelan vuokraraja Kuopiossa on muistaakseni 547 eur/kk+vesi 22,50 eur/kk. Toivottavasti tuleva vuokrasi on korkeintaan sen summan, muuten joudut maksamaan erotuksen itse ja samalla laittamaan Nikun asuntoihin hakemuksen jo kohta löydätkin itsesi jostain Petoselta halvemnasta asunnosta.
Tarpeeksi ajoissa ennen muuttoa (tarkista käsittelyajat!) teet verkossa Postin pysyvän muuttoilmoituksen missä menee samalla tieto maistraatille eikä postia tule enää vanhaan osoitteeseen lähtösi jälkeen.
Vuokranmaksupäivä kannattaa tietysti sopia johonkin muuhun päivään kuin kuun 1., koska Kela maksaa asumistuen vasta kuun ensimmäisenä arkipäivänä joka viikonlopun jäljiltä saattaa olla kuun 3.päivä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tarkistaa Kelan sivuilta Kuopion asumistukirajat. Ne on kuntakohtaisia. Siellä on myös asumistukilaskuri, jolla voit arvioida, paljonko voit saada asumistukea.
Kuopio kuuluu II - vyöhykkeeseen eli asumistuki on korkeintaan n. 349 eur, loput Kela maksaa toimeentulotukena siihen 547 euroon saakka+ vesimaksu.
I- vyöhykkeeseen kuulunee vain pääkaupunkiseutu, missä maksetaan korkeampaa asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuopio kuuluu II - vyöhykkeeseen eli asumistuki on korkeintaan n. 349 eur, loput Kela maksaa toimeentulotukena siihen 547 euroon saakka+ vesimaksu.
I- vyöhykkeeseen kuulunee vain pääkaupunkiseutu, missä maksetaan korkeampaa asumistukea.
Kuopio kuuluu kolmosryhmään
Sinun pitää tarkistuttaa asumistukesi, koska muutat. Tämä pitää tehdä, vaikka muuttaisit kaupungin sisäisestikin. Ilmoittaudut te-toimistoon työnhakijaksi niin voi hakea työttomyyspäivärahaa. Sitä odotellessa saat toimeentulotukea, jota sitäkin pitää hakea erikseen.
Voit. Muuttokustannuksiin tuossa tapauksessa et tuskin saa Kelalta mitään.
Miten ajattelit Kuopiosta löytyvän töitä paremmin kuin Helsingistä?
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää tarkistuttaa asumistukesi, koska muutat. Tämä pitää tehdä, vaikka muuttaisit kaupungin sisäisestikin. Ilmoittaudut te-toimistoon työnhakijaksi niin voi hakea työttomyyspäivärahaa. Sitä odotellessa saat toimeentulotukea, jota sitäkin pitää hakea erikseen.
Ja kaikkien näiden hakeminen onnistuu Kelan verkkopalvelussa, joten ei ole vaikeaa eikä vie kauaa aikaa.
Sehän vielä puuttuisi, että työttömänä evättäisiin vapaa liikkuminen. Ihan riittävä pallo jalassa se työn puute on jo sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Voit. Muuttokustannuksiin tuossa tapauksessa et tuskin saa Kelalta mitään.
Miten ajattelit Kuopiosta löytyvän töitä paremmin kuin Helsingistä?
Hyvinkin voi löytyä. Kuopiossa on vähemmän väkeä=vähemmän hakijoita per paikka. Lisäksi esim. läheisten asuminen siellä on etu, joka kannattaa huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran asuntokin on jo tiedossa niin ilman muuta muutat, ei sillä ole mitään merkitystä tukien maksuun paitsi että Kelan vuokraraja Kuopiossa on muistaakseni 547 eur/kk+vesi 22,50 eur/kk. Toivottavasti tuleva vuokrasi on korkeintaan sen summan, muuten joudut maksamaan erotuksen itse ja samalla laittamaan Nikun asuntoihin hakemuksen jo kohta löydätkin itsesi jostain Petoselta halvemnasta asunnosta.
Tarpeeksi ajoissa ennen muuttoa (tarkista käsittelyajat!) teet verkossa Postin pysyvän muuttoilmoituksen missä menee samalla tieto maistraatille eikä postia tule enää vanhaan osoitteeseen lähtösi jälkeen.
Vuokranmaksupäivä kannattaa tietysti sopia johonkin muuhun päivään kuin kuun 1., koska Kela maksaa asumistuen vasta kuun ensimmäisenä arkipäivänä joka viikonlopun jäljiltä saattaa olla kuun 3.päivä.
Mitä ihmettä? Onko Kuopiossa oikeasti noin iso vuokraraja asumistuessa? Täällä Turussa se on vain 400, tuntuisi oudolta että Kuopiossa olisi noin paljon suurempi, kun vuokrat ovat varmaan huomattavasti edullisempia.
Joo, hyvin voit muuttaa.