Pakotatteko lapsenne nukkumaan?
Hei!
Meillä kolmevuotias poika, joka nyt kesän aikana jättänyt säännölliset päiväunet pois. Asia on mielestäni ihan ok, mutta olen sitä mieltä, että lepohetki on pakollinen. (Lapsi on kotihoidossa) Lepohetkelle menee suht mukavasti, mutta kun satu on luettu ja pitäisi sen jälkeen sängyssä hieman aikaa vielä levätä alkaa mieletön hyörintä ja pyörintä, hetkeäkään ei ole paikallaan (oli sitten selvästi väsynyt tai ei). Rauhoittuu vasta kun olen suuttunut mielettömästi, joka minusta itsestäni ja varmasti myös lapsesta on tosi kurjaa. Ja yleensä myös kun rauhoittuu niin nukahtaa.
Miten tulisi toimia? Suuttua joka päivä vai antaa lapsen vain melskata siellä sängyssä ja olla sitten siitä johtuen selvästi väsynyt ja huono tuulinen. Neuvoja?
Kommentit (3)
Yleensä ollaan päivällä hetki luettu kirjoja, mutta toinen duracell hyppii sängyillä senkin aikaa (kuuntelee silti tarinat, koska ainakin kertoo niistä myöhemmin). Päiväunien jäädessä pois noin aikaisin yritin pakottaa, mutta lopetin melko pian. Meillä päiväunet vauvanakin heikkoja (max 3 krt 15 min molemmat eri aikaan), joten suurta vahinkoa ei ole jättämisestä ollut. Nyt 3v 2kk ja kotona ovat hoidossa. Yöunet kuitenkin hyvät.
saako lapsi toteuttaa itseään kotona tarpeeksi, oliskiko jostain kerhotoiminnasta apua (väsyttäisi siellä itsensä) ja sitten päiväunet kotona??
Meilläkin siis poika jätti päiväunet kolmivuotiaana.
Minäkin olen periaatteessa lepohetken kannalla, ennen kaikkea itseni vuoksi ja pikkuveljen päiväunien vuoksi... on ihanaa saada olla hetki rauhassa ITSE. Mutta eihän ketään voi pakottaa nukkumaan. Niinpä teemme yleensä niin, että luen kolmivuotiaalle satuja sen verran kuin itse jaksan ja sen jälkeen hän saa nousta ja mennä menojaan leikkimään, katsomana lastenohjelmaa tms. ja minä ITSE jään vielä hetkeksi pötköttämään.
Jos päivässä ei ole sen kummempaa ohjelmaa, ei poika minusta sen enempiä lepoja tarvitsekaan. Enemmän minusta tuntuu, että kyse on omasta levontarpeestani. Rauhallinen satuhetki on kyllä hänelle enemmän kuin mieleen ja vielä nykyisinkin (hän täyttää pian 5) voi käydä niin, että hän sen aikana yllättäen nukahtaa! Mutta ei läheskään aina.
En tiedä oliko tästä apua, mutta näin siis meillä...