Vuokra-asuntoilmoitusten ” sopii parhaiten —”
Miks hlvetissä jengi pilaa mahkunsa vuokralaisiin kertomalla ensin tarkat speksit kämpästä, mutta lisäämällä sitten ” sopii parhaiten opiskelijalle/pariskunnalle/ eläkeläiselle” tms yhtä älytöntä. Eikös se/(ne)vuokralainen ite päätä sopiiko ko. asumismuoto hälle.
Jätän tämmöiset muuten sopivalta tuntuvat asunnot pois harkinnasta kun en vuokranantajan määrittelemään asiakaskuntaan kuulu. ( miksi joku yksityinen edes haluaisi opiskelijan ennemmin kuin työssäkäyvän, jos vain tällä tekijällä merkitystä )
Kommentit (15)
En mä nyt usko että suoranaisesti pilaavat mahkunsa, mutta onhan tuo turha lausahdus.
Itse muuten nuorena jo yksin asuvana halusin vaihtaa asuntoa. Kävelin erääseen lahtelaiseen ”firmaan” (joka näytti olevan aikahyppy 60-luvulle, mutta en antanut sen häiritä..), kun tämä mummeli aikamiespoikansa kanssa kuuli että haluan asua lähellä keskustaa, suunnilleen heittivät minut ulos huutaen, että ei nuorilla ole mitään tarvetta asua keskustassa ja lähtöpassit tuli.
No, uusi ja parempi asunto järjestyi kyllä samantien, vähän nykyaikaisemman firman kautta. Ja keskustan läheltä.
Eiköhän vuokralainen itse määrittele mistä lähtee asuntoa hakemaan eikä muut määrittele sitä että esim. iän perusteella olet tuomittu periferiaan ja mutinat pois!
Toki se on eri asia saako asuntoa haluamaltaan alueelta, mutta ei kukaan voi kieltää yrittämästä.
Yksityiset vuokraa myös ihan fiilispohjalta. Samaistuu tai haluaa auttaa vuokralaista, tai mainostaa, että vuokraavat myös opiskelijalle. Itse olen vuokrannut pari asuntoa itselleni koirien "avulla", koska omistajalla ollut itselläänkin koiria. Mä vuokraisin mieluiten yo/amk opiskelijalle tai koiraharrastajalle, koska luotan näihin ihmisryhmiin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
En mä nyt usko että suoranaisesti pilaavat mahkunsa, mutta onhan tuo turha lausahdus.
Itse muuten nuorena jo yksin asuvana halusin vaihtaa asuntoa. Kävelin erääseen lahtelaiseen ”firmaan” (joka näytti olevan aikahyppy 60-luvulle, mutta en antanut sen häiritä..), kun tämä mummeli aikamiespoikansa kanssa kuuli että haluan asua lähellä keskustaa, suunnilleen heittivät minut ulos huutaen, että ei nuorilla ole mitään tarvetta asua keskustassa ja lähtöpassit tuli.
No, uusi ja parempi asunto järjestyi kyllä samantien, vähän nykyaikaisemman firman kautta. Ja keskustan läheltä.
Eiköhän vuokralainen itse määrittele mistä lähtee asuntoa hakemaan eikä muut määrittele sitä että esim. iän perusteella olet tuomittu periferiaan ja mutinat pois!
Toki se on eri asia saako asuntoa haluamaltaan alueelta, mutta ei kukaan voi kieltää yrittämästä.
Tää firma oli legenda! Olin nuorehko ja tyhmä ja laittamassa omaa asuntoani vuokralle. Ajattelin, että turvallista laittaa firman kautta. No eihän ne ottaneet sitä edes välitettäväksi, täti piti minulle puhuttelun, että mitään kaksiota keskustasta he eivät minulle välitä. Yritin vielä, että se on minun kaksioni, että jos siihen vuokralaista ja vastaus oli, että tarvitaan omistajan lupa, että saan laittaa sen vuokralle, onko sellaista. Sanoin, että omistan sen itse ja seuraavaksi tarvittiin isännöitsjän lupa.
Vuokralainen löytyi lehti-ilmoituksella.
Ihan sama on asuntojen myynti-ilmoituksissa, ainakin jos asialla on välittäjä.
Jos alle 5 km päässä on koulu tai päiväkoti, asunto on aina erityisen hyvä lapsiperheelle.
Vierailija kirjoitti:
Yksityiset vuokraa myös ihan fiilispohjalta. Samaistuu tai haluaa auttaa vuokralaista, tai mainostaa, että vuokraavat myös opiskelijalle. Itse olen vuokrannut pari asuntoa itselleni koirien "avulla", koska omistajalla ollut itselläänkin koiria. Mä vuokraisin mieluiten yo/amk opiskelijalle tai koiraharrastajalle, koska luotan näihin ihmisryhmiin enemmän.
Mä en luottais tällaiseen vuokranantajaan.
Mun mielestä pitäis katsoa ihan järjen kanssa, eikä fiiliksen mukaan.
Nää ”fiiliksen mukaan” - tyypit on lähes poikkeuksetta hulluja ketkä ei ymmärrä että vuokralainen on vuokralainen, ei kaveri, ei mahdollinen petikaveri, ei vanki, ei ystävistään tilivelvollinen tai mitään muutakaan.
Vain vuokralainen.
Se on kohtelias tapa rajata ketä haluaa vuokralaiseksi. Toimit toivotulla tavalla ja jätit ottamatta yhteyttä vuokranantajaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en luottais tällaiseen vuokranantajaan.
Mun mielestä pitäis katsoa ihan järjen kanssa, eikä fiiliksen mukaan.
Nää ”fiiliksen mukaan” - tyypit on lähes poikkeuksetta hulluja ketkä ei ymmärrä että vuokralainen on vuokralainen, ei kaveri, ei mahdollinen petikaveri, ei vanki, ei ystävistään tilivelvollinen tai mitään muutakaan.
Vain vuokralainen.
Vuosikymmeniä sitten nuorena miehenä huomasin olevani alakynnessä vuokra-asuntoa etsiessäni, kun nuoret naiset ajoivat ohi. Nyt kun osat ovat vaihtuneet, annan muuten samanveroista hakijoista asuntoni aina miehelle. Ihan vain niistä fiiliksistä, joita itse aikoinaan koin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki se on eri asia saako asuntoa haluamaltaan alueelta, mutta ei kukaan voi kieltää yrittämästä.Tää firma oli legenda! Olin nuorehko ja tyhmä ja laittamassa omaa asuntoani vuokralle. Ajattelin, että turvallista laittaa firman kautta. No eihän ne ottaneet sitä edes välitettäväksi, täti piti minulle puhuttelun, että mitään kaksiota keskustasta he eivät minulle välitä. Yritin vielä, että se on minun kaksioni, että jos siihen vuokralaista ja vastaus oli, että tarvitaan omistajan lupa, että saan laittaa sen vuokralle, onko sellaista. Sanoin, että omistan sen itse ja seuraavaksi tarvittiin isännöitsjän lupa.
Oikeesti?!
Ei hitsi :D uskon kyllä että muillakin on kyseisestä paikasta kokemuksia, oli nimittäin aika epäuskoinen tunne ”että mitä just tapahtui” kun lähdin sieltä.
Jos vuokraa oikeasti todella pientä asuntoa, ja sen haluaa vuokrata aikuinen, se ei oikein kerro hyvää siitä aikuisesta. Taustalla ehkä häätö ja huonekalut roskiksessa. Siksi vuokrataan mieluummin opiskelijalle, koska on ymmärrettävää, ettei heillä ole paljoa huonekaluja ja he voivat sen muutaman vuoden asia pienessä asunnossa, aikanaan sitten muuttavat isompaan.
Yllättävän usein vuokranantajalla on kokemusta siitä, millaiset ihmiset hänen asunnossaan oikeasti viihtyvät ja ketkä eivät, ja minkälaidille asukkaille asunto sopii, ja millaisille ei.
Ja koska kaikki vuokranantajat haluavat vaivattoman ja pitkäaikaisen vuokralaisen, siis sellaisen jolle asunto sopii, on ihan ymmärrettävää että kertovat tästä ilmoituksessa ja jopa pitävät sitä valintakriteerinä.
Ei ole laillista määritellä "ei sossupummeille, ei mamuille, ei homoille, vain hiljaisille, ei lapsiperheille" - joten "positiivisuuden kautta" yritetään vihjata, että etsin "tämän kaltaista" vuokralaista.
Esim oman äitini taloyhtiössä ei voisi muuta laittaa kuin "sopii erityisesti eläkeläiselle" koska taloyhtiön asukkaiden keski-ikä on joku 70v (jota laskee merkittävästi se yksi "meidän homopari" joka asunnon sieltä erehtyi ostamaan. Siellä siis taloyhtiön säännöt eivät todellakaan sovi nuoret/lapsiperheiden/henkilöiden joiden elämästä tulee mitään ääntä -elämään. Mutta mummeleille hyvä "kyläyhteisö".
Vierailija kirjoitti:
🤦🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki se on eri asia saako asuntoa haluamaltaan alueelta, mutta ei kukaan voi kieltää yrittämästä.Tää firma oli legenda! Olin nuorehko ja tyhmä ja laittamassa omaa asuntoani vuokralle. Ajattelin, että turvallista laittaa firman kautta. No eihän ne ottaneet sitä edes välitettäväksi, täti piti minulle puhuttelun, että mitään kaksiota keskustasta he eivät minulle välitä. Yritin vielä, että se on minun kaksioni, että jos siihen vuokralaista ja vastaus oli, että tarvitaan omistajan lupa, että saan laittaa sen vuokralle, onko sellaista. Sanoin, että omistan sen itse ja seuraavaksi tarvittiin isännöitsjän lupa.
Oikeesti?!
Ei hitsi :D uskon kyllä että muillakin on kyseisestä paikasta kokemuksia, oli nimittäin aika epäuskoinen tunne ”että mitä just tapahtui” kun lähdin sieltä.
Se niiden firma oli perheen kodissa eli eteisessä oli tuoleja rivissä, siinä odoteltiin ja valitettavasti raollaan olevasta ovesta näkyi keittiö. Huh. Toimisto oli olohuoneessa, kirjahyllyssä oli Valittujen Palojen lyhennelmäkirjoja ja pino vanhoja puhelinluetteloja. Lattiana oli ikivanha sinapinruskea muovimatto ja tietty parhaalla paikalla samansävyinen nahkasohva. Se ei todellakaan ollut asiakkaille.
Kävin siellä uudestaan muunlaisissa asioissa vuosia myöhemmin, kaikki oli ennallaan ja tietokoneen sijaan käytössä oli edelleen kortisto.
Tää firma oli kuuluisa myös siitä, että näytöillä oli mukana perheen koira.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama on asuntojen myynti-ilmoituksissa, ainakin jos asialla on välittäjä.
Jos alle 5 km päässä on koulu tai päiväkoti, asunto on aina erityisen hyvä lapsiperheelle.
Asian vierestä: lähellä voi olla päiväkoti- eri asia saako juuri siitä päiväkodista paikan.
Samoin "mahdollisuus ostaa/vuokrata autohallipaikka". On mahdollisuus, jos joku myy tai jos paikka sattuu vapautumaan.
Olen töissä isännöitsijätoimistossa. Muutaman kerran olen törmännyt asunnon ostajaan, joka asunnon ostettuaan haluaa vuokrata autopaikan. - Joo, voin lisätä jonoon. Jonossa on jo 8 ihmistä. Sitten alkaa ulina "mutta myynti-ilmoituksessa sanottiin". Niin, talossa on autohallipaikkoja mutta ei vapaana. "Mahdollisuus" on välittäjän näkemys asiasta.
Kyseiset vuokranantajat saivat juuri sinut karsittua kaikkien hakijoiden joukosta. Eli keino toimii!