Minkä ikäisenä koiranpentu lopettaa jatkuvan pureskelun?
Kommentit (5)
Meidän pentu täytti 3kk viikko takaperin ja olen huomannut ettei näyki enää niin paljon ku pari viikkoa sitten. Hiljaa hyvä tulee.
Mä en ole antanut mun pentujen purra minua tai ketään edes alussa! Käytä koiran omaa kieltä. Tärkein "käsky" mulla on ollut kiljaisu/vinkaisu, kun pentu puree minua. Pentu keskeyttää toiminnan häkeltyneenä ihan kuin kysyen:"Sattuiko?" Se yleensä lopettaa nyt puremisen hetkeksi Ja pääset kehumaan sitä paremmasta käytöksestä! Muista kehu, koska muuten tämä harjoitus ei toimi monta kertaa...
Jos se koettaa purra ihan hulluna (kuin hepulissa) lähde pois. Keskeytä kaikki kiva toiminta ja huomio ja häivy huoneesta. Jätä koira huomiotta vähäksi aikaa. Jos se silti jatkaa (vaikka hyökkää jalkaan kiinni), sano "ei". Jos tilanne menee pahaksi, tuijota tarvittaessa paikalla seisten uhkaavasti silmiin, voit muristakin, se toimii. Pentu ei ymmärrä puhetta, mutta on oppinut jo emoltaan ja sisaruksiltaan aika lailla koiran kieltä! Sitten kun pentu lopettaa hyökkäilyn/puremisen ja katsoo sinuun, keksi sille aina vaihtoehtoinen toiminta, josta voit kehua. Anna heti sille lelu ja kehu, kun se ottaa sen suuhun. Älä rapsuta ettei se pääse taas puremaan. Muista kehua hyvää käytöstä - kun saat silittää sitä ilman puremista, kehu ja anna namia. Ota nahkaluu avuksi läheisyystilanteisiin. Pidä sitä koiran suussa (pentu kyllä puree luuta) ja voitte olla lähekkäin ihan kivasti.
Olen kyllä nähnyt tapauksia, joihin ei mikään meinaa auttaa, muuta kuin paksut hanskat... Mutta olen sitä mieltä, että pentu oppii kyllä olemaan purematta näillä neuvoilla.
En muista milloin, mutta muistan olleeni jossain vaiheessa ihan epätoivoinen: tämä meidän pentu ei koskaan lopeta näykkimistä. On se vain lopettanut, koska ei sitä enää ole tehnyt pitään aikaan.