Meidän 2v. joutuu olemaan 16. 30 asti hoidossa =(
Onneksi ei tarvii mennä kuin aikasintaan yhdeksään, yleensä vasta syömään eli 10. 30. Ja niinä aamuina kun pitää mennä seittemään, pääsee jo välipalan jälkeen pois.
Tuntuu kamalalta laittaa lapsi hoitoon, vaikka joka viikko on ainakin yksi vapaapäivä.
Kommentit (12)
Meillä ei ainakaan näy ' kärsimyksen merkkejä' vaan iltapäivällä lapsi pitää melkein raahata pk:n pihalta pois. Riippuu kovasti lapsesta ja hoitopaikastakin miten sujuu. Oma lapsi on 2,5v.
T.2
Onneks asuu lähellä. Kyllä ainakin meidän vanhempi (4v) on ihan innoissaan, vaikka olis pidempäänkin hoidossa. Päiväkodissa on siis kivaakin:)
Ekalla kerralla tyttö piti mua kädestä ekat 2 minuuttia ja sen jälkeen ei äitiä näyttäny muistavankaan. Tokalla kerralla alko riemusta kiljuminen jo sillon kun näki päiväkodin. Uskon että lapsella voi olla siellä hauskaa, on saanut jo kavereita. Mutta silti mua ahditaa. Ehkä se ajan kanssa helpottaa. Olen sopinut itseni kanssa että, jos lapsi ei tunnu sopeutuvan hoitoon, jään uudestaan kotiin.
Tytön ryhmässä on yksi tasan yksivuotias, joka on hoidossa 9-10 tuntia päivässä =( On ollut siellä jo 3kk...
ap
meidän ystäväpiirissä kaikki päivähoidossa olevat lapset ovat siellä 9-10 tuntia. Eihän se mukavalta tunnu, mutta kun on normaali 8 tunnin työpäivä, niin matkoineen siitä aivan normaalisti tulee pitkä päivä. Ihan normaali siis niillä, joiden vanhemmilla ei ole mahdollisuus vaikuttaa työaikoihinsa tai ei ole mitään mummoloita hakemassa.
En koskaan uskonut sanovani näin, mutta taloudellinen tilanne pakottaa menemään töihin. ap
Meillä ollut lapset 4v ja 1,5v nyt 3 vk päiväkodissa ja olen positiivisesti yllättynyt hyvistä hoitajista ja koko paikasta. Ei ole yhtään syyllinen olo viedä lapset päiväkotiin.
Normaalipäivänä lapsi (2,5v) on hoidossa maksimissaan 5 tuntia. N. 4-5 päivänä kuukaudessa hoitopäivä on 8 tuntia.
Tosin se tarkoittaa, että meidän koko perhe on kotona yhtä aikaa vain myöhään illalla ja sunnuntaisin. Parisuhdetta tässä ei kyllä hoideta, elämä pyörii vain kodinhoidon ja lapsen ympärillä. Mutta toistaiseksi lapsen hoitopäivän pituus on tärkeämpi kuin se, kuinka usein äiti ja isi pitää toisiaan vähän hyvänä...
Älä katso kellonaikoja vaan kokonaisuutta. Minulla oli ensimmäinen suunnitelma mennä töihin kukonlaulun aikaan ja hakea lapsi klo 12-13, mutta siinä ei ollut mitään järkeä, koska päiväkodissa nukutaan silloin. Tärkeintä on arjen säännöllisyys ja hyvä hoitopaikka. 7h ei kuulostaa yhtään pahalta, se on paljon vähemmän kuin useimmilla.
ihan normaalia, että lapset ovat päiväkodissa. Ja eihän se hoitopäivän pituus ole ainoa asia, mikä vaikuttaa lasten ja aikuisten yhdessäoloaikaan. Joissakin perheissä ollaankin sitten kaikki vapaa-aika yhdessä perheellä, ja joissakin muissa lapsia riepotellaan hoitoon milloin minnekin naapuriin ja sukulaisille.
että alle 1-vuotiaita on päiväkodissa 8-10h/pvä.