Miksei neuvolassa kannateta ns. pehmeitä arvoja?
Mulla on esikoisen ja tämän kuopuksen kanssa ollut muistaakseni 5 eri neuvolatätiä, eikä kukaan heistä ole puhunut ns. pehmeiden arvojen puolesta. En tiedä, onko toi " pehmeät arvot" ihan väärä sana, mutta tarkoitan siis seuraavaa:
***Jokainen neuvolatäti on suositellut ihan pienellekin vauvalle vähintään 3 tunnin syöttöväliä. Mä ymmärrän sen, että jos vauva itkee mahavaivoja, niin ei ole välttämättä järkevää imettää " koko ajan" , mutta jos vauva haluaa imeä, eikä kärsi mahavaivoista, niin miksi pitäisi jo pienellä vauvalla pitää pitkiä syöttövälejä? En tarkoita, että vauvaa pitäisi vaan väkisin imettää puolen tunnin välein, mutta jos vauva haluaa imeä, niin miksei saisi?
***Miksei neuvolassa kannusteta perhepetiin vaan pyrkimys on se, että jokainen vauva nukkuisi omassa sängyssään pienestä pitäen? Tietenkin on vanhempia, jotka eivät halua/pysty/osaa nukkua vauva vierellään, eikä heidän tarvitsekaan, mutta entä ne vanhemmat, jotka haluavat. Musta tuntuu, että ainakin meidän neuvolassa melkein paheksutaan sitä, että vauva nukkuu vieressä (vaikkei tällä hetkellä nukui kuin osan yöstä). Meidän vauva on 6 kk ja neuvolatäti on jo useaan kertaan ehdotellut, että vauva nukkuisi yönsä omassa sängyssään. Musta on ihanaa nukkua vauva kainalossa ja sen sanoin myös neuvolassa!
***Miksei kantoliinoja suositella koskaan vaan aina vaan rintareppuja? Meillä esikoinen ei viihtynyt pienenä vauvana rattaissa ja neuvolassa aina sanottiin, että osta rintareppu. Kerroin, että meillä on kantoliina ja sitä myöskin käytetään ja paljon. Neuvolatäti ei edes tiennyt, mikä on kantoliina. Nykyinen neuvolatäti on myös kertonut rintarepuista, mutta ei mitään kantoliinasta. En sitten tiedä, mikä on oikea totuus, mutta joka paikasta olen lukenut ja kuullut, että kantoliina on vauvalle parempi paikka kuin rintareppu (asennon takia), joten miksei neuvolatädit tiedä sitä?
***Vielä tämä tuli mieleen, vaikkei olekaan mikään tärkeä juttu. Meillä on molemmilla lapsilla käytetty melkein pelkästään kestovaippoja ja kaikki neuvolatädit ovat olleet niistä ihan pihalla. En nyt tarkoita, että heidän pitäisi niistä kamalasti tietää, mutta voisivat hieman päivittää tietojaan (eli että nykyään on muitakin kestovaippoja kuin harsot ja ne muoviset vaippaliinat).
Tälläisiä olen siis miettinyt. Onko muita, jotka ovat kyseisiä asioita miettineet? Tekisi mieli kysyä neuvolassa esim. sitä, miksi pienen vauvan pitäisi nukkua yksin omassa sängyssään tai sitä, ovatko neuvolatädit koskaan kuulleet kantoliinan hyvistä puolista verrattuna rintareppuun. en kuitenkaan kehtaa, koska olen varma, että neuvolatäti kokisi, että astun hänen varpailleen... Ja tämän mun viestin tarkoituksena ei todellakaan ole arvostella kenenkään äidin toimia, jos nukkuu eri sängyssä kuin vauva tai käyttää rintareppua! Ei todellakaan, vaan lähinnä kysellä niiltä äideiltä, jotka nukkuvat perhepedissä, käyttävät kestovaippoja vauvoillaan yms. että oletteko te saaneet neuvolasta tukea omille valinnoilleen/arvoillenne? Oispa ihanaa, jos jokaisessa neuvolassa ois yks terkka, jonka oma lapsi olisi nukkunut perhepedissä, kantanut lapsiaan kantoliinassa ja käyttänyt lapsillaan kestovaippoja. Ja ne, jotka haluaisivat, saisivat käydä hänen vastaanotollaan =)
Kommentit (26)
Kaalilaatikko:
Aion systemaattisesti korjata kaikki neuvolassa kuulemani väärät ja vanhentuneeseen tietoon perustuvat neuvot. Ajattelin lahjoittaa neuvolaan jonkun paksun englanninkielisen imetysopuksen, mutta epäilen, ettei terveydenhoitajien englanninkielentaito riitä sen lukemiseen ja vaikka opas olisi suomenkielinen ei aikaa lukemiseen työnohessa ole ja harrastuneisuutta vapaa-ajalla lukemiseen tuskin löytyy. [i/]
Tuota tuota... Ja sulla sitä uusinta ja ajantasaisinta tietoa on mitä kautta? Lahjoita toki se opus, vaikka ihan vaan v*ttuillaksesi -voit yllättyä mihin terveydenhoitajat kykenevätkään!
Musta tuntuu, että olen, toisin kuin terveydenhoitajani lukenut esim. uusimmat suositukset. Esim. STM:n suosituksethan on netissä luettavissa.
Musta valitettavasti tuntuu, että siitä oppaan hankinnasta ei olisi mitään hyötyä. Olen alkanut miettiä, että mitenkähän kaupungin saisi hankkimaan lisää terveydenhoitajia ja kaikille terveydenhoitajille vaikka kahden viikon imetysohjauskurssin.
Neuvolakohtaiset erot ovat varmasti myös erittäin suuret. Aiempi neuvolamme oli huomattavasti taloudellisesti paremmin toimeentulevien ihmisten alueella kuin nykyinen.
Words fail me :-O. Pointti olikin se, että köyhien alueella on idiootteja terkkoja? Varakkaille on varattu ne sun mielestä fiksuimmat? Köyhät eivät kestovaippaile, kantoliinaile, nuku perhepedissä? Damn, minähän olen rikas!
Ei kai sua nyt vaan ota aivoon se, että jouduitte muuttamaan sieltä taloudellisesti paremmin toimeen tulevien joukosta meidän tavisten seuraan?
Ei ota aivoon. Nykyinen asuinalue on paljon lapsiystävällisempi. Musta on vaan ikävää, että saman kaupungin sisällä ihmiset tuntuu olevan noiden julkisten palveluiden suhteen aika epäarvoisessa asemassa. Kunnallispolitiikassa mukana oleva ystäväni on mm. kertonut, että Espoossa aluekohtaiset erot terveydenhuollossa on niin isot, että tilastot ovat salaisia. Luulen, että meidän nykyisen asuinalueen terveydenhoitajat ovat kiireisempiä kuin aiemman. Ainakin vaikuttavat työhönsä väsyneemmiltä.
Niin ja ei -en ole terkka. Myötätuntoni on silti heidän puolellaan, kun ottaa huomioon mitä kaikkea työ vaatii. Ja millaisia asiakkaita pitää sietää.Joo. Mä kuulun tähän kusipäiset asiakkaat luokkaan. Vaikka omat terveydenhoitaja ärsyttääkin, täytyy myöntää että työ on monissa neuvoloissa liian kiireistä ja vaativuuteensa nähden aivan liian huonosti palkattua. Toivoisin terveydenhoitajille enemmän koulutusta, väljempää työrytmiä ja lisää liksaa.
Tai ehkä mä sitten vaan olen niin huono kirjoittamaan, että mut ymmärretään siksi väärin.
Muistaakseni kirjoitin jo ekaan kirjoitukseen, etten ole varma, onko toi " pehmeät arvot" oikea termi. Ilmeisesti ei ole. Suokaa anteeksi siis väärä sanavalintani. Luulin, että kirjoittamani esimerkit olisivat selventäneet, mitä tarkoitin eli just sitä perhepetiä ja vauvan tahtista imetystä esimerkiksi. Ja koko kirjoitukseni pointti oli se, että miksi jo ihan pienen vauvan vanhemmille aletaan tyrkyttää ohjeita, että " Vauva ei saisi nukahtaa syliin, vaan omaan sänkyyn" , " Vauvan pitäisi nukkua koko yö omassa sängyssä" , " Vauvaa ei pitäisi kyllä syöttää tunnin välein" jne. Musta oli ihanaa, kun kuopuksemme syntyi ja kätilö oli hyvin tyytyväinen, kun vauva nukkui yöllä mun ja miehen välissä =) Tuli tosi hyvä mieli kätilön kommentista.
Ja niistä ekassa kirjoituksessani mainitsemistani esimerkeistä se kantoliina liittyi asiaan lähinnä siksi, kun ihmettelen, kun neuvolassa on aina suositeltu rintareppua, vaikka olen kuullut ja lukenut, että liina olisi parempi. Mutta ehkä heitä ei kiinnosta, miten äidit vauvojaan kantavat vai kantavatko ollenkaan. Ja kestovaipat otin esimerkkiin siksi, kun ihmetytti, kun neuvolassa ei koskaan kukaan tiennyt kestovaipoista mitään. En todellakaan tarkoita, että heidän pitäisi vanhempia opastaa kestovaippojen käytössä, mutta netistä sain tietää, että neuvoloissa on jaossa joku vihkonen kestovaipoista, joka meidän neuvolassa sijaitsi siinä leikkipaikan/aulan pöydällä. Miksei sellainen olisi voitu jakaa ihan neuvolatädin toimesta, niin kaikki olisi sen sitten saaneet (ehkä joku olisi saanut kipinän alkaa kestoilemaan) ja neuvolatätikin olisi vaikka jossain vaiheessa voinut selata vihkosen läpi.
Enkä todellakaan arvostele muiden ihmisten valintoja siitä, mitä vaippoja käyttävät ja missä nukkuvat. Meilläkin esikoinen nukkui aina n. klo 6 saakka omassa sängyssään (joka oli kylläkin meidän sängyssä kiinni), jonka jälkeen tuli pariksi tunniksi vielä mun viereen. Eli ei meilläkään aina ole perhepedissä nukuttu. Eikä kuopuskaan nuku koko yötä vieressäni. Esikoista kannettiin liinassa paljon, mutta kuopusta ei ole kannettu kuin pari kertaa, koska ei siinä viihdy. On sitten rattaissa, kun ollaan liikkeellä.
AMANDAX: Sulle vielä ihan erikseen täytyy kirjoittaa, kun olit nähnyt niin paljon vaivaa ja kaivanut jostain vanhoista ketjuista esille, miten me toimimme poikamme kanssa. Mielestäni se, että pidämme säännöistä kiinni ja opetamme rajoja pojallemme ei ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa, että kannatamme niitä ns. pehmeitä arvoja (joka oli siis ihan väärä sanavalinta). Mutta asiastahan voi olla montaa mieltä. Ja siinä olet kyllä väärässä, kun kirjoitit, että minä en osaisi päättä noista valinnoista. Meille on ihan itsestäänselvyys, että käytetään kestovaippoja (ja äidillä kestositeitä, sitten kun menkat joskus alkaa). Perhepedissä nukkuminen on ihanaa ja sitä jatketaan niin kauan, kun hyvältä tuntuu. Osan yöstä tyttö kuitenkin nukkuu omassa sängyssään. Eli meillä on ihan selvät sävelet näissä asioissa. Jos jotain asiaa en osaa päättää, niin se on tällä hetkellä ehkä se, että olisiko parempi, että esikoinen nukkuu yöllä 10 h ja päivällä 2 h vai yöllä 12 h ja päivällä ei ollenkaan... Ja se ei liity tähän aiheeseen mitenkään ja sitä pähkäilen mielessäni.
Joku ehdotti, että minä (ja muutama muu) alkaisi terveydenhoitajaksi. Itse asiassa jos mä jonkun uuden ammatin haluaisin, niin se olisi terkka (ja erityisesti haluaisin olla se neuvolatäti). Tuskin kuitenkaan jaksan enää alkaa opiskelemaan, mutta eihän sitä koskaan tiedä.
emme ottaneet tammikuussa syntyneelle pojalle synnytyssairaalassa calmettea. mietin asiaa vielä keväällä yhdessä terkkarin kanssa ja hän sanoi ihan suoraan, että turha sitä varmaan on ottaa, kun ei meidän perhe kuulu riskiryhmiin . (siinä vaiheessa ei ollut vielä julkistettu tietoa calmetoinnin lopettamisesta). minusta hän oli siis edistyksellinen ja tiedoissaan ajan tasalla.
hän on aina kehoittanut lapsentahtiseen imettämiseen. kysellyt vaan välillä kuinka äiti jaksaa yöimetykset. olen kertonut jaksavani ihan hyvin,kun nukun vauvan kanssa samassa sängyssä. siihen hänellä ei ole ollut mitään negatiivista sanomista. terkkari kannusti kovasti 6kk täysimetykseen ja siihen, että imetystä jatketaan noin 1v asti.
ei olla keskusteltu kantoliinoista tai kestovaipoista tai muista vauvan tarvikkeista. mun mielestä neuvolan tädin työtä on lähinnä mittaukset, punnitukset, rokotukset sekä syömiseen ja yleiseen terveydenhoitoon liittyvät asiat. häneltä pitää voida kysyä neuvoa ja jos hän ei osaa vastata, hänellä pitää olla keinot etsiä vastauksia tai ohjata lääkärin tai tarvittaessa muun erikoisasiantuntijan puheille.
ymmärrän että eri ikäpolvien edustajilla voi olla pieniä eroja,mutta kyllä tälläiset perusasiat kuin 6kk täysimetys pitäisi minusta olla kaikkien terkkareiden tiedossa. ihmettelen jos ei ole.
Tässä villi veikkaus... miksi neuvolatätisi ei kannusta ylenmäärin sinua seuraavissa asioissa!
***Vähintään 3 tunnin syöttöväliä suositellaan luultavasti vauvan mahan takia. Ei ole pienelle masulle hyväksi syödä liian tiheästi, siitä koituu usein vain turhia masu vaivoja. Myös vauvan ehollistaminen tissin imemiselle on varmaan yksi syy miksi liian tiheää imetystä ei suositella terkkarissa. Eli tarkoitan sitä, että vauva opetettaisiin saamaan rintaa nälkään, mielipahaan, unen saantiin,imemisen tarpeeseen ym. Tällöin tissistä vierottaminen isompana olisi lapselle huomattavasti traumaattisempi ja rankempi kokemus, koska ruokailun muuttumisen lisäksi vauvalla muuttuisi aivan kaikki muukin. Eli terkkari ajattelee vauvasi parasta.
***Perhepetiin ei kannusteta luultavasti paristakaan syystä. Ensinnäkin tuo sama ehdollistuminen. Eli jos vauva opetetaan nukkumaan vieressä, niin se vierottaminen myöhemmässä vaiheessa on huomattavasti raaempaa lapselle joka on jo tottunut nukkumaan äidin sylissä kaikki yöt. Tällöin tehdään tavallaan tahallisesti vauvalle myöhempään vaiheeseen turhaa " kärsimystä" kun opetetaan pois perhepedistä. Tuskin se lapsi siellä voi kuitenkaan aikuiseksi asti nukkua :) Kun taas lapsi on pienestä asti nukkunut omassa sängyssä, niin se on lapselle luonnollista eikä aiheuta mitään ahdistusta. Toiseksi vieressä nukkumisessa on myös omat vaaransa. Vastasyntyneen vauvan päälle kun on nukkuvia äitejä ja isiä vierähtänyt. Turvallisin paikka vauvalle on oma turvallinen sänky! Jälleen kerran terppari ajattelee vauvasi parasta.
***Kantoliinaa ei terpparisi ole suositellut varmaan sen takia kun ei ole erotellut kantoliinaa ja rintareppua erillisiksi laitteiksi.Ydin Ideahan niissä on sama, vauvaa kannetaan lähellä äitiä tai isää. Muut erot ovat lähinnä maku asioita. Tuskin on tarkoituksella suosinut rintareppua! :)
***Kestovaippailuun ei varmaan ihmisiä yllytetä koska äidit on muutenkin kovin väsyneitä pienten lasten kanssa ja ehkä tällainen lisä homman (eli lisä pyykin peseminen) " tyrkyttäminen" äideille ei ole suotavaa. Terpparit saattavat tietää kestovaipoista paljonkin, varsinkin jos ovat vanhempaa ikäluokkaa, eli omilla lapsillaan ovat silloin taatusti käyttäneet kestovaippoja. Pitää vaan avata suu rohkeasti ja kysellä!
Mua taas olis ahdistanut ihan suunnattomasti, jos neuvolassa olisi alettu suositella kantoliinaa, kestovaippailua tai perhepetiä. Vastustan näistä jokaista omista syistäni. Tai no, " vastustan ja vastustan" -en siis ikimaailmassa ottaisi käyttöön. Jokaiseen on oikein hyvä syykin.
Se ei tietenkään tarkoita, etteikö ne sopisi jollekin toiselle. Jos taas meillä nukuttais perhepedissä yöt ja kantoliinassa päivät, niin takuulla ottais kaaliin, jos neuvolassa alettais niistä jeesustella.
Pointtini kuitenkin on, että mun mielestä nämä asiat eivät kuulu neuvolan vastuulle. Alkuaikana sain neuvolasta todella hyvää tukea pienen baby bluesin hoitoon ja terkkari otti mua vastaan kerran viikossa (ilmeisesti olin jollain tarkkailulistalla, mutta se kai on niiden työkin näinä aikoina?). Nyt kun asiat on hyvin, ei meillä paljoa ole neuvolassa asiaakaan. Siellä käydään lähinnä näitä terveys- ja kehitysasioita läpi.
Ruoka-asioissakin antavat vain suosituksia: " nyt voisi aloitella pikkuhiljaa kalaa" tai " pikkuhiljaa voisitte ottaa myös viljatuotteita mukaan" tai " ikenille olisi hyvä antaa purtavaa eli karkeampaa ruokaa" -näistä mikään ei mielestäni ole ohje vaan justiinsa suositus, jota voi sitten toteuttaa tai ei. Monet äidit kuitenkin ottavat tällaiset ohjeina ja sitten parkuvat " nyt se neuvolantäti sanoi, että on pakko antaa puuroa vaikka me ei haluta!"
Vastaa toki jos kysytään. Sinänsä allekirjoitan AP:n asian osittain. Pienen esikoisvauvan kanssa oli aika tuskallista kun mihinkään kysymykseen ei saanut selkeää vastausta vaan aina tuli joku " voi olla" tai " ehkä voisit kokeilla" tai " sellaista se on" -musta tuntui, että olisin halunnut piirun tarkan toimintaohjeiston, että kun teet näin, vauva tekee näin. Valitettavasti se ei liene mahdollista. Damn.
Neuvolatäti ei tuputa tietoa, vaan vastaa jos minulla on kysyttävää. Kuten joku jo aiemmin kommentoi, meilläkin otetaan vaan painot ja pituudet, ja tarkastetaan kuhunkin ikäkauteen kuuluvat asiat. Itse kerron jos minulla on jotain erityistä mielessä, ja kysyn jos on kysyttävää. En tiedä onko terkkari kaikille asiakkaille samanlainen, ehkä hänkin vaistoaa jonkin verran ihmisistä, että tuolle ei tarvitse ihan kaikkea tarkasti selittää, ja toinen taas kaipaa paljon enemmän terkkarin jakamaa tietoa.
Ja öö... asuinalueella on niin 70-luvun slummikerrostaloa kuin miljoona-omakotitaloa, ja kaikilla sama terkka:)