Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitenköhän tässä kannattaisi edetä (vauvan atooppinen iho + kiinteät)?

27.08.2006 |

Vähän sekava otsikko, mutta yritän tähän kirjoittaa selvemmin.

Meidän vauvalla alkoi tulla 3 kk iässä ihottumaa, joka välillä pahenee ja sitten taas paranee. Kun on pahana, laitetaan Sibicorttia, jolla lähtee parissa päivässä, mutta sitten tulee taas takaisin. Välillä lähtee pois ilman Sibicorttiakin. Perusvoiteella rasvataan aamuin illoin. Ihottumaa on vähän joka puolella: jaloissa (välillä taipeissa, välillä pohkeissa), käsissä, selässä, rinnassa, poskissa jne. Ihan pienenä oli myös vaippaihottumaa 2 kk ajan, mutta sitä ei ole enää moneen kuukauteen ollut. Mulla itselläni on atooppinen iho, joka lähinnä talvella kuivuu. Sama juttu esikoisella. Säännöllisellä rasvauksella pysyy kurissa.

Ensi ajattelin, että vauvalla on vain samanlainen atoopinen iho kuin mulla ja veljellään. Nyt olen kuitenkin alkanut miettiä, jos kyseessä onkin joku ruoka-aineallergia. En ole itse vältellyt mitään ruokia, koska en ole huomannut että mun syömiset pahentaisi ihottumaa. Pienempänä vauva itki vähän mahaansa, mutta ei läheskään niin paljon kuin esikoinen aikoinaan. Yleensä vauva on kuitenkin ollut oikein hyvätuulinen (5 kk iässä alkoi joku känkkäränkkä-vaihe, mutta se on nyt ohi). Yöllä herää 2 krt syömään ja kerran muuten vaan itkemään. Ikää vauvalla on nyt 6 kk.

Kiinteätä ruokaa alettiin maistelemaan vauvan ollessa 5,5 kk. Silloin vauva sai 2 päivänä bataattia, mutta sitten lähdettiin reissuun, joten pidettiin viikon tauko ja sen jälkeen aloitettiin kunnolla kiinteät. Nyt vauva saa bataatin lisäksi myös kesäkurpitsaa ja riisiä (puurona). Näistä mistään ei näyttänyt ihottuva pahenevan. Maissia annettiin ekan kerran viikko sitten ja sen jälkeen (en muista, oisko ollut tokana päivänä) ihottuma rinnan alueella ja poskissa paheni huomattavasti. Muualla ihottumaa ei silloin juuri ollutkaan. Annettiin maissia 3 päivänä ja jätettiin se sitten tauolle. Ihottumaa on edelleen (varsinkin poskissa, mihin ei olla kyllä Sibicorttia laitettukaan), mutta ei niin paljon. En tiedä, auttoiko se Sibicort vai se, kun jätettiin maissi pois.

Nyt on mulla pää sitten ihan sekaisin, että miten pitäisi edetä. Meillä on onneksi vakuutus, joten aion viedä tytön allergialääkärille. Neuvolassa sanottiin, että pitää olla nyt 2 viikkoa ilman maissia ja mitään uusia ruoka-aineita ja kokeilla sen jälkeen maissia uudestaan. Tyttö ei maissista tykännyt ollenkaan, joten musta on jotenkin turhaa kokeilla maissia uudestaan, kun mielummin ottaisin sitten jonkun uuden ruoka-aineen, mistä tyttö mahdollisesti tykkäisi. Tänään aamulla huomasin, että tytöllä on taas kasvojen ihottuma pahentunut (pientä punaista näppylää ja vähän karheaa) ja levinnyt myös kaulaan päin. Tyttö kuolaa kamalasti, joten ehkä sekin voi aiheuttaa näppylää. Eilen söin pitkästä aika suklaata, joten ehkä se johtuu siitä. Mistä hitsistä sen tietää?! Tai jos kyseessä onkin vain pelkkä atooppinen ihottuma!

Siksi olen alkanut miettiä allergian mahdollisuutta, kun tytön kasvu on ollut aika hidasta. Neuvolatädin mukaan tyttö kasvaa hienosti, mutta itse olen vähän eri mieltä. Viimeisen 5 viikon aikana painoa oli tullut vain 180 g ja pituutta juuri ja juuri sentti. Pituus oli ennen +käyrällä ja nyt laskussa. Voihan se olla ihan normaalia, mutta olen kuullut, että monen allergisen lapsen kasvu ei ole kovin hyvää. 6 kk + 1 viikon ikäisenä mitat oli 7110 g ja 66,5 cm. Syntyessään oli 3455 g ja 52 cm.

Sori tämä mega-pitkä viesti. Kaikki asiat pyörii vaan mun päässä, joten ajattelin, että on parempi kirjoittaa ne ylös. Nyt menen kuitenkin Ruusulan nettisivuille varaamaan ajan allergialääkärille... Mutta jos jonkun lapsella on ollut samanlaisia oireita, niin olisin niistä mielenkiinnolla lukenut!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä atoopikko tarvinnut vajaaseen neljään vuoteen kortisoneja kahdesti. Calendula sarjan öljyt ja rasvat ahdkerasti käytössä. Kuivinpiin läntteihin tehoaa ulkoiluvoide.. ja pivittäisenä puhdistusaineena (kasvojen jne pesu) bodymilk. Käyttöohjeen sivulauseessa lukee pienellä sen sopivuus myös kuivan ihon puhdistukseen. Edes myyjä ei tiennyt.

SILENCIO:

Luitko´, mitä kirjoitin? Muistaakseni siinä oli jotain mahdollisimman monipuolisesta LAPSELLE SOPIVASTA ruokavaliosta. Toki tiedän, että monet ovat pähkinälle allergisia ja usein vielä pähkinäallergia on paha (ambulanssilla sokissa sairaalaan pillit huutaen heti pähkinän nauttimisen jälkeen). Kala-allergian tiedän teiniseurustelun kautta... Kundi tiesi illalla kotiin tultuaan jos äiti oli aamulla käsitellyt keittiössä kalaa.

Tottakai mikä tahansa ruoka-aine voi aiheuttaa jollekin oireita. Olet kuitenkin ensimmäinen, jolta kuulen quinoa-allergiasta. Oliko tuote luomua vai rikastettu lisäaineilla, kasvinsuojeluaineilla jne?

Nyt tuli todella mulle uutta. En ole kuullut allergiasta, jossa viljan jyvän ulompi kerros aiheuttaa allergisen reaktion, mutta ravinteeton ydin ei.

Vierailija
2/7 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arnica: En tarkoittanut loukata tai kritisoida sinua, vaan vain muistuttaa, että nämä ruoka-aineiden sopimattomuudet ovat erittäin yksilöllisiä, samoin kuin oireita aiheuttavat mekanismitkin!

En itse uskokaan, että ns. aidoissa allergioissa (eli IgE-välitteisissä allergioissa) olisi merkitystä tuolla valkoinen/täysjyväriisiasialla. Mutta kun kaikki allergiat eivät ole IgE-välitteisiä! Esim. meillä lieviä iho- ja hengitystieoireita, mutta vaikeita, useiden päivienkin viiveellä tulevia jopa viikon kestäviä suolioireita (todennäköisesti siis meillä enemmän näitä ei IgE -välitteisiä allergioita), jolloin kaikki proteiinipitoinen (mm. quinoa, possu) on sopinut erittäin huonosti. Suolioireita paljon hoitanut allergialääkärimme nimenomaan sanoi, että on hoitanut lapsia, joille käy vain valkoinen riisi. Ja mm. meidän tapauksessamme kaikki allergiatestit ovat suunnilleen turhia, sillä prick-testeissä näkyy vain maito. Halusin vain kertoa tämän esimerkkinä siitä, miten hankalista oireista ja välttämiskuvioista voi joissakin tapauksissa olla kyse!

Ei siis mitään henkilökohtaista Arnica:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

En jaksa nyt tähän kirjoittaa meidän koko tarinaa. Olen sitä jo tänne levitellyt useampaan viestiin tässä tämän päivän aikana.

Meillä kanssa alkoivat ihottumaoireet tytön ollessa 3 kk:n ikäinen. Minun syömiseni vaikuttivat oireisiin myös tosi paljon.

Puhuit kasvojen ihottumasta, pienistä punaisista näppylöistä ja karheasta ihosta tai jotain. Minusta se ei välttämättä liity mahdolliseen allergiaan ollenkaan. Jos näppylät ovat lähinnä suun ympärillä lähinnä alahuulessa ja leuassa, niin ennemminkin ne tuntuisivat johtuvan nimenomaan kovasta kuolauksesta. Näin muistaakseni meillä ainakin oli aikanaa. Tietysti vaikea sanoa mitään varmasti, kun en ole lastasi nähnyt. Kuitenkin meillä ja tuttavillamme kasvoihin jonkun allergian takia tulleet oireet ovat olleet aina, miten sen nyt sanoisi, aika isoja ja jopa märkiviäkin. Meillä tytöllä oli punainen laajahko läntti toisen korvan vieressä. Läntti paheni eli tummeni aina, kun tyttö söi jotain, jolle oli allerginen. Samaan aikaan pahenivat myös oireet käsissä, jaloissa ja muualla vartalossa.

Vierailija
4/7 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä kasvojen ja kaulan seudun ihottuma viittaa usein juuri ruoka-aineallergiaan. Yleensä ottaen voi sanoa, että oireilu on äärimmäisen yksilöllistä ja sitä oppii tulkitsemaan vain seuraamalla oireita ja kirjaamalla niitä ylös (jos siis ruoka-aineallergiaa, on hyvä pitää ruoka- ja oirepäiväkirjaa!). Pelkkä atopia on toki mahdollista, ja eri lääkärien arviot vaihtelevat tässä: 30-90 prosenttia pikkulasten atopiasta on ruoka-aineallergian aiheuttamaa. Eli jos ruoka-aineet (sinun tai vauvan syömät) tuntuvat pahentavan oireita, voit epäillä kyllä allergiaa!

Minusta oireet kuulostavat hyvinkin ruoka-aineallergioilta. Erityisesti nuo kasvojen iho-oireet ja vatsavaivat pienenä (mahdolliset suolioireet) saattavat olla merkki ruoka-aineallergioista. Ja varsinkin tuo maissiin liittyvä oireilu kertoo mahdollisesti maissin sopimattomuudesta. Muistathan, että lapsi voi oireilla mille tahansa rintamaidon välityksellä!

Allergiaoireita on pääasiassa kolmenlaisia eli iho-oireet (esim. nokkosihottuma, ihottumat, näpyt, kuivat läiskät, hilseily jne.), suolioireet (ripuli, vihreä/löysä uloste, tihentynyt ulostaminen, pyllyn punoitus, ummetus jne.) ja hengitystieoireet (nuha, yskä, astma jne.). Edellä mainittuja oireita voi tulla vaikkapa heti tai sitten jopa viikon tai kahden päästä.

Sinuna jättäisin tosiaan maissin ehkä pois, koska se ei ole mitenkään tärkeä ruoka-aine ravitsemuksellisesti. Ongelmana on kuitenkin se, että lapsen pitäisi olla oireeton, kun kokeilet uusia ruoka-aineita. Eli jos jatkat imetystä, kannattaa ns. histamiinivapauttajat eli mm. sitrushedelmät, suklaa, kaakao, kiivi, mansikka jne. pois, minkä lisäksi oireilun jatkuessa kannattaa harkita maidottoman ja munattoman dieetin kokeilua. Esim. omalla kohdalla kokemusta on siitä, että sain viisikuisen vauvan oireettomaksi vasta kun olin itse 9 ruoka-aineen imetysdieetillä (mikä on tietenkin liian tiukka dieetti). Viimeisenä jätin pois perunan ja se oli yksi pahimmista oireiden aiheuttajista.

Eli kun lapsi on oireeton (esim. viikon kortisonirasvaus ennen kokeilua, mutta sitä ei jatketa kokeilun aikana jotta voidaan seurata oireilua. tämäkin edellyttää että äidin ruokavalio on ok), voidaan kokeilla yhtä uutta ruoka-ainetta ja aloittaa pienellä annoksella ja seurata tarkasti oireita. Jos oireet pikku hiljaa pahenevat, kannattaa kuitenkin seurata niin kauan, että olet varma, aiheuttaako ruoka oireita. KOkemus opettaa jatkossa arvioimaan oireita paremmin. Oireiden tultua lopetetaan ruoka-aine ja hoidetaan taas iho kuntoon, ennen kuin kannattaa kokeilla uusia ruokia. Aloita miedoista ruuista (joille silti vauvasi VOI olla allerginen), esim. mustikasta, riisistä, kesäkurpitsasta, päärynästä (ei kannata kokeilla koivun kukinnan aikaan ja kokeile ensin kypsänä), porosta jne. Kaikki ruuat kannattaa kypsentää ja pakastaa ennen tarjoamista. Kärsivällisyys on valttia tässä salapoliisintyössä!

Ja ehdottomasti kannattaa etsiä hyvä lasten allergioihin erikoistunut lääkäri! Ja jos imetyksellä lasta ei saa oireettomaksi, kannattaa lopulta harkita myös imetyksen lopettamista ja siirtymistä esim. erityiskorvikkeelle jos on maitoallergia. Monen moniallergisen elämä on helpottunut erityiskorvikkeelle siirtymisen jälkeen sillä silloin on helpompi vakioida muuttujia ja tehdä luotettavia johtopäätöksiä oireiden aiheuttajista. TSEMPPIÄ!

Vierailija
5/7 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

quinoa: amarantin jälkeen maailman ravinteikkain vilja, gluteiiniton. Saa esim. luontaistuotekaupoista ja isoista marketeista. Kätetään kuten riisiä. Minä ja lapseni pidämme enemmän quinoan kuin amarantin mausta. En ole kuullut kenenkään olevan tälle allerginen. Vilja on peräisin intiaaneilta Andeilta.

Vaihda valkoinen riisi hiomattomaan täysjyväriisiin. Pelkän vatsantäytteen sijasta lapsi saa myös tärkeitä kivennäis ja hivenaineita.

Tutustu ravito-oppiin ja anna lapselle hänelle sopivia mahdollisimman runsasravinteisia kasviksia, hedelmiä, viljoja, pähkinöitä, kalaa ..

Myös lisäaineille, kasvinsuojeluaineille jne moni on allerginen eli käsitelty hedelmä aiheuttaa oireet, luomu ei. Kaikki lisäaineet ym. keinotekoiset aineet pannaan.

Vierailija
6/7 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin tytön kanssa allergialääkärillä (Ruusulassa Sorvalla). Hän ehdotti, että otetaan Prick-testit ja niin tehtiin, mutta niissä ei näkynyt mitään. Näin arvelinkin, koska tiedän, ettei niissä aina näy allergiat. Myös maissia testattiin siinä, mutta siitäkään ei tullut reaktiota. Lääkäri oli sitä mieltä, että kun tytön oireet ovat kuitenkin niin vähäiset (esim. nyt ihottumaa on vain vähän poskissa), kyseessä on todennäköisesti pelkkä atooppinen iho/ihottuma. Antoi neuvoksi kokeilla uusia ruoka-aineita ihan normaalisti (ei nyt tietenkään niin yleisesti allergisoivia heti alkuun), mutta tosiaan vain kerran viikossa yksi uusi maku (me oltiin pidetty väliä 4-5 päivää riippuen ruoka-aineesta). Kysyin, kannattaisko mun jättää jotain ruoka-aineita pois omasta ruokavaliostani, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että koska oireet on niin lieviä, voin syödä ihan normaalisti. Sitä maissia ei nyt sitten kokeilla ihan heti uudestaan, kun ei tosiaan ole mikään kovinkaan tärkeä ruoka-aine (paitsi maissinaksuja ostin tytölle jo valmiiksi, mutta ne saa odottaa nyt kaapissa).

Eilen otettiin eka hedelmä mukaan ja se on nyt aprikoosi. En tiedä, onko hyvä vailnta, mutta mä halusin jonkun sellaisen, mistä tyttö varmasti tykkää, että saatais puuroa paremmin alas (aprikoosin kanssa). Muuten olisin ottanut päärynää, mutta ajattelin, että toi aprikoosi maistuisi paremmalta. Jos siitä ei tule mitään oireita, niin viikon päästä sitten kana (ajattelin, että se ois " turvallisin" liha).

Oisko jollain vielä vinkkiä, mikä rasva ois paras noille poskille ja sitten tytön nyrkkeihin/peukkuihin, joita imee? Ne on varmaan siitä imemisestä tullut ihan punaisiksi/ihottumaisiksi. Voiko sitä Sibicorttia käyttää, kun sitä menee sitten kuitenkin suuhun? Vai riittääkö pelkkä perusvoide (meillä nyt Essex plus)? Vai sopisko esim. Bepanthen parhaiten poskiin?

Vierailija
7/7 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meillä quinoa aiheutti maidon, perunan ja possun jälkeen voimakkaimmat suolisto-oireet ja ihottuman. eli sille voi olla allerginen kuten mille tahansa muullekin ruoka-aineelle. ja mainitsemistasi pähkinä ja kala ovat yleensä ottaen erittäin allergisoivia ruoka-aineita, joskin tietysti terveellisiä. samoin valkoisen riisin sijaan täysjyväriisi on toki terveellisempää, mutta valitettavasti jotkut sietävät vain valkoista riisiä. kaikki täytyy vain sitkeästi kokeilla! jos jollekin käy jokin ruoka-aine, se ei kerro mitään siitä, mikä käy toiselle:(