Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

sukupuoliherpes kokemuksia?

Vierailija
13.08.2014 |

Minua on alkanut seksitaudeista pelottamaan tämä eniten. Klamydia ym. Ovat hoidettavissa mutta herpes ei. Hiv on taas suomessa tuikiharvinainen ja keskittynyt tietyille kohderyhmille, eikä se tartu muutenkaan flunssan tavoin.

Kumilla voi ehkäistä nuo kaikki muutenkin, mutta herpestä ei täysin varmasti. Onko täällä monella genitaaliherpes? Kuinka sait sen ja miten se häiritse seksielämääsi? Oireileeko se pahasti ja näkykö se usein?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa herpestreffit, on ihan kokonainen foorumi aiheelle! :)

Vierailija
2/21 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 23:26"]Googlaa herpestreffit, on ihan kokonainen foorumi aiheelle! :)

[/quote]

Oikeesti? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jepp. Vertaistuki on tärkeää jne. Siellä on myös seuranhakua ;)

Vierailija
4/21 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 23:27"]Jepp. Vertaistuki on tärkeää jne. Siellä on myös seuranhakua ;)

[/quote]

Kaikkea sitä tälläkin palstalla oppii

"Missäs te Matti ja Tuija tapasitte?" "herpestreffeillä!"

Vierailija
5/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 09:38"]jos se ei kerta tartu kun rakkula vaiheessa niin musta on todella outoa että se levii tolla tavalla, kai sen nyt näkee et onko sillä panokaverilla niitä rakkuloita vai ei :D eli taitaa se virus tarttua muutenkin jos sitä kerta voi tietämättäänkin kantaa...

[/quote] Aika monta kertaa on nyt tässä keskustelussa kerrottu, että herpes voi tarttua myös silloin kun se ei ole aktiivinen, mutta ei siis kovin todennäköisesti. Ja kyllä, herpes voi olla myös täysin oireeton, niinpä sinullakin voi olla se.

Vierailija
6/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on, mutten yleensä edes muista sitä :D Sain tartunnan muistaakseni 2002, olen sen jälkeen ollut viisi vuotta kestäneessä pari suhteessa, sain lapsenkin, lapsen isä ei saanut tartuntaa. Sen jälkeen 6kk kestänyt suhde, ei tarttunut, yhden illan juttu, ei tarttunut, ja nyt viimeisin, ollaan oltu 4kk yhdessä, ei ole tarttunut. Kaikille olen kertonut. Itse olen oireillut viimeksi 2003, siksi varmaan asia tuppaa unohtumaan :)

Vierailija
7/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi turnoff

Vierailija
8/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se ei kerta tartu kun rakkula vaiheessa niin musta on todella outoa että se levii tolla tavalla, kai sen nyt näkee et onko sillä panokaverilla niitä rakkuloita vai ei :D eli taitaa se virus tarttua muutenkin jos sitä kerta voi tietämättäänkin kantaa...

Vierailija
9/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 09:08"]

Minullakin on, mutten yleensä edes muista sitä :D Sain tartunnan muistaakseni 2002, olen sen jälkeen ollut viisi vuotta kestäneessä pari suhteessa, sain lapsenkin, lapsen isä ei saanut tartuntaa. Sen jälkeen 6kk kestänyt suhde, ei tarttunut, yhden illan juttu, ei tarttunut, ja nyt viimeisin, ollaan oltu 4kk yhdessä, ei ole tarttunut. Kaikille olen kertonut. Itse olen oireillut viimeksi 2003, siksi varmaan asia tuppaa unohtumaan :)

[/quote]

Mä luulen, että sun miehesi on ehkä saanut sen, mutta sillä se vain on oireettomana, kuten monella on.

Vierailija
10/21 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau! Nytpä tiedän mistä seuraava flaksi löytyy!

Mulla siis herpes, jonka olen saanut eksältäni, joka kantoi sitä tietämättään. Kysyin nuo kaksi eksääni läpi kun sain herpeksen, ja toiselta löytyikin se sitten testeistä. En suhtaudu siihen oikeastaan mitenkään. Vähän kuin syylä, mutta tarttuva. Ei siltä olisi mitenkään voinut suojautua. Paitsi tietty olemalla täysin selibaatissa koko ikänsä, mikä ei tule kysymykseen.

Vierailija
11/21 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain parin kuukauden suhteessa, mies "unohti" ilmoittaa, että sellainen löytyy. Oireili yhden kerran, nyt ei ole 5 vuoteen haitannut. Seksielämä oli eron jälkeen katkolla 1,5 v koska en uskaltanut kertoa miehille herpeksestä, enkä halunnut harrastaa seksiä kertomatta. Nykyisen kanssa 3 vuotta, tämä mies otti asian hyvin, ei olla alun jälkeen käytetty kondomia eikä miehelle ole rakkuloita tullut koko aikana. Ei se mikän kuolemantuomio ole, vissiin 20 % suomalaisista on virus elimistössään, kaikilla ei vaan oireile. Ei aika yleinen.

Vierailija
12/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on, sain noin vuoden mittaisessa suhteessa sen, mies ei koskaan myöntänyt että se oli siltä. Oireillut vain sen yhden kerran, enkä ole onneksi tartuttanut myöhemmille kumppaneilleni, joita on ollut kolme nykyinen mukaan lukien. Kaksi näistä ottivat asian hyvin, yksi sai kertomahetkellä ns. kohtauksen, mutta se tyyppi nyt oli muutenkin vähän sellainen.

Herpekseen on olemassa estolääkitys, jos lääkkeen ottaa ajoissa niin rakkula ei aktivoidu.

Vierailija
13/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 00:09"]

Mulla on, sain noin vuoden mittaisessa suhteessa sen, mies ei koskaan myöntänyt että se oli siltä. Oireillut vain sen yhden kerran, enkä ole onneksi tartuttanut myöhemmille kumppaneilleni, joita on ollut kolme nykyinen mukaan lukien. Kaksi näistä ottivat asian hyvin, yksi sai kertomahetkellä ns. kohtauksen, mutta se tyyppi nyt oli muutenkin vähän sellainen.

Herpekseen on olemassa estolääkitys, jos lääkkeen ottaa ajoissa niin rakkula ei aktivoidu.

[/quote]

Ei aktivoidu, mutta herpeshän kuitenkin tarttuu myös silloin, kun rakkuloita ei näy. 

Vierailija
14/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 00:09"]

[/quote]

Ei aktivoidu, mutta herpeshän kuitenkin tarttuu myös silloin, kun rakkuloita ei näy. 

[/quote] Voi tarttua, mutta ei kovin todennäköisesti. Estolääke vähentää myös tartuntariskiä, ei tosin poista sitä kokonaan.

Itse en tosiaan ole tartuttanut herpestä keneenkään kumppaneistani, ainakaan toistaiseksi. Suhteiden kestot ovat olleet 5kk, 9kk ja nykyinen 2 vuotta. Minulla herpes ei tosin ole ollut tuona aikana aktiivinen kertaakaan. Rakkulavaiheessa herpes tarttuu noin 100% varmuudella.

Vierailija
15/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 00:18"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 00:09"]

[/quote]

[/quote] Voi tarttua, mutta ei kovin todennäköisesti. Estolääke vähentää myös tartuntariskiä, ei tosin poista sitä kokonaan.

Itse en tosiaan ole tartuttanut herpestä keneenkään kumppaneistani, ainakaan toistaiseksi. Suhteiden kestot ovat olleet 5kk, 9kk ja nykyinen 2 vuotta. Minulla herpes ei tosin ole ollut tuona aikana aktiivinen kertaakaan. Rakkulavaiheessa herpes tarttuu noin 100% varmuudella.

[/quote]

Muistan jostakin lukeneeni, että estolääke ei oikein estä tarttumasta toiseen, mutta estää oireet estolääkityksen ottajalta.

Vierailija
16/21 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 00:37"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 00:18"]

[/quote]

[/quote]

Muistan jostakin lukeneeni, että estolääke ei oikein estä tarttumasta toiseen, mutta estää oireet estolääkityksen ottajalta.

[/quote] Ei estä, mutta vähentää tarttumisen riskiä jos estolääke on otettu ajoissa. Jos taas lääke otetaan siinä vaiheessa kun rakkula on jo kehittynyt, ei estolääke estä tartuntaa millään tavalla. Siis: rakkula tartuttaa herpeksen lähes 100 %n varmuudella, jos rakkulaa ei muodostu, vaikeutuu viruksen kulkeutuminen, mutta ei koskaan esty täysin. Herpes voi siis tarttua, vaikkei olisi lainkaan aktiivinen, mutta kovin todennäköistä esimerkiksi vuosia passiivisena olleen viruksen tarttuminen ei ole. Lääkärini kertoi, että estolääkkeen ahkera käyttäminen saattaa vähentää viruksen aktiivisuutta ja siten myös tartuntariskiä. Itse käytin estolääkettä ensimmäisen vuoden ajan lähes neuroottisesti, jonka jälkeen tulin järkiini ja päätin ottaa lääkkeen vain kun oikeasti tunnen oireita. Koskaan niitä ei tullut. Koska tahansahan se voi periaatteessa palata, mutta ainakaan toistaiseksi niin ei ole käynyt. Ainoasta rakkulastani on nyt kuusi vuotta.

Vierailija
17/21 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
18/21 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Limakalvot muuttuvat kukkakaaliksi, tummuvat ja kuoriutuvat pois.

Vierailija
19/21 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.facebook.com/groups/1067054010015941/

Tuossa linkki hsv tukiryhmään

Vierailija
20/21 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vau! Nytpä tiedän mistä seuraava flaksi löytyy!

Mulla siis herpes, jonka olen saanut eksältäni, joka kantoi sitä tietämättään. Kysyin nuo kaksi eksääni läpi kun sain herpeksen, ja toiselta löytyikin se sitten testeistä. En suhtaudu siihen oikeastaan mitenkään. Vähän kuin syylä, mutta tarttuva. Ei siltä olisi mitenkään voinut suojautua. Paitsi tietty olemalla täysin selibaatissa koko ikänsä, mikä ei tule kysymykseen.

Miten herpes voi löytyä testeistä, jos se ei oireile? Kysyin viime kesänä uteliaisuudesta lääkärikäynnillä asiasta, ja hän vielä varmisti että herpestä ei voida testata. Ainoastaan, jos olisi tuore rakkula limakalvoilla, niin siitä voidaan ottaa näyte diagnoosin varmistamiseksi, mutta useimmiten oirekuva riittää herpeksen toteamiseen.