Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruokadilemma hoidossa- "kaikkea pitää maistaa"

Vierailija
13.08.2014 |

Lapsellani on yksi ruoka(-aine), jota ei kerta kaikkiaan pysty syömään. On vauvasta asti oksentanut ko. ruuan. Ihan aina. Ei ole tietääkseni allerginen, ellei sitten tuota kakomista ja loppujen lopuksi oksentamista lasketa allergiaoireeksi.

Nyt hoidossa sitten hoitaja sanoi, että lasten pitää maistaa kaikkia ruokia :( Jopa siis tuota ruokaa, joka saa lapseni oksentamaan. Huoh!

Miten täsä pitäisi toimia nyt sitten?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on provo. Ja turhaa kun ap panttaa tietoa ruoasta, normaali ihminen olis kirjoittanu jo avausviestiin että "lapseni ei vaan voi syödä liisteri-perunamuusia".

Tai sit ap on huomionkipeä ja haluaa että ketju pysyy ylhäällä kun kaikki kyselee.

Vierailija
22/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko tähän tarinaan, ellei ap pysty kertomaan edes ruuan nimeä.

Oma esikoiseni ei jostain syystä pystynyt pienenä syömään perunamuusia (kuvitelkaa, lapsi joka sitä ei syö), ja päiväkodissa hänelle tarjoitiin kokonaiset perunat ilman sen kummempia perusteluita.  Sittemmin on oppinut sen muusinkin syönnin ihan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lapsuuden ystävä jolle sipuli on tehnyt AINA tuon oksureaktion ja edelleen tekee. Olemme siis tunteneet toisemme jo tarhasta asti, olimme samassa koulussa ja nykyään naapureita. On käynyt allergiatestit yms, hakenut hoitoa hypnoosista ja akupunktiosta ja silti tuo oksureaktio tulee kun on sipulia ruuassa. Ihan sama vaikka olis silputtu mössöksi...

Vierailija
24/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:58"]No pakottakoot sitten maistamaan. Saavat sitten siivota oksennuksen. Tuskin enää sen jälkeen maistattavat. Minusta vain älytöntä touhua :(

-ap-

[/quote]

Luultavasti niin tekevätkin ja sitten soittavat sinut hakemaan lapsen pois, koska "lapsesi on oksennustaudissa".

Minulle on kuulemma käynyt juurikin noin päiväkodissa, kun olivat pakottaneet syömään erästä ruoka-ainetta, jonka oksensin aina välittömästi ulos. Äitini oli silloin kysellyt, mitä olen syönyt ja vähän ärähtänyt, että "ei sillä mitään oksennustautia ole, oksentaminen johtui siitä ruuasta". Sen jälkeen eivät kai enää pakottaneet edes maistamaan.

Vierailija
25/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:02"]Miksi ihmeessä kaikkea on pakko maistaa? Ihme hyvinvointivaltion touhua taas. Eikö se riitä, että lapsi syö sen verran kuin jaksaa niitä haluamiaan ruoka-aineita, joita sillä aterialla on?

Itse olen ollut nirso lapsi ja muistan vieläkin kauhulla niitä lukemattomia kertoja, kun on ollut pakko maistaa tai syödä jotain itselle vastenmielistä. Iän myötä olen oppinut syömään kaikenlaisia ruokia vähän liiankin kanssa.

Neljästä lapsestani kolme ovat nirsoja ja yksi syö kaikkea ja paljon. Me ihmiset ollaan erilaisia, voisiko sitä erilaisuutta kunnioittaa tässäkin asiassa?

[/quote]

Jos ei koskaan tarvitse maistaa tiettyjä juttuja, ei niistä edes voi oppia pitämään.

Päiväkodeissa näkee yllättävän paljon lapsia, joiden kotona ei tarjota minkäänlaista lisukesalaattia. Olisiko se ok, että nuo lapset eivät koskaan saisi maistaa esim tomaattia, kurkkua ja salaattia?

Vierailija
26/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein päiväkodeissa on käytäntö, että vähän maustetaan ja sen jälkeen saa sanoa vapaasti, ettei tykännyt kyseisestä ruoka-aineesta.

Miksi et voi paljastaa, mistä ruuasta on kyse?

Vierailija
27/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut lapselle, että suuhunsa ei tarvitse ottaa mitään sellaista, mitä ei itse halua, oli se sitten lautasella tai toisen kädessä. Jos on maistamispakko, niin suunsa saa pitää kiinni ja olla syömättä mitään. Suomessa ei lapset kuole nälkään, vaikka ei kaikkea maistaisi ja yksi henkiinjäämisen edellytys on se, että ei maista kaikkea. Päiväkodilta olen pyytänyt kunnan sivistyslautakunnan päätöksen siitä, että kaikkea on pakko maistaa. Sellaista en ole saanut.

Vierailija
28/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:06"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:02"]Miksi ihmeessä kaikkea on pakko maistaa? Ihme hyvinvointivaltion touhua taas. Eikö se riitä, että lapsi syö sen verran kuin jaksaa niitä haluamiaan ruoka-aineita, joita sillä aterialla on?

Itse olen ollut nirso lapsi ja muistan vieläkin kauhulla niitä lukemattomia kertoja, kun on ollut pakko maistaa tai syödä jotain itselle vastenmielistä. Iän myötä olen oppinut syömään kaikenlaisia ruokia vähän liiankin kanssa.

Neljästä lapsestani kolme ovat nirsoja ja yksi syö kaikkea ja paljon. Me ihmiset ollaan erilaisia, voisiko sitä erilaisuutta kunnioittaa tässäkin asiassa?

[/quote]

Jos ei koskaan tarvitse maistaa tiettyjä juttuja, ei niistä edes voi oppia pitämään.

Päiväkodeissa näkee yllättävän paljon lapsia, joiden kotona ei tarjota minkäänlaista lisukesalaattia. Olisiko se ok, että nuo lapset eivät koskaan saisi maistaa esim tomaattia, kurkkua ja salaattia?

[/quote]

Saisi maistaa ei ole synonyymi sille, että on pakko maistaa! Päiväkodeissa on myös runsaasti lapsia, jotka eivät osaa istua hiljaa paikallaan 30 minuuttia. Miksei siihen pakoteta? Yhtä tarpeellinen taito aikuisena kuin kaiken syöminenkin.

Vierailija
29/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään paljastaisi sitä ainetta täällä koska sittenhän joku voi tunnistaa!

Mustakin on älytöntä pakottaa syömään kaikkea. Voisko ap ihan suoraan topakasti sanoa ettei lapselleni saa syöttää sitä, piste. Kun tulee lässytystä etä kaikkea pitää maistaa, niin topakka ei. Eli kiellät sen vanhempana. Onnistuuko sellainen?

Vierailija
30/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:05"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:58"]No pakottakoot sitten maistamaan. Saavat sitten siivota oksennuksen. Tuskin enää sen jälkeen maistattavat. Minusta vain älytöntä touhua :(

-ap-

[/quote]

Luultavasti niin tekevätkin ja sitten soittavat sinut hakemaan lapsen pois, koska "lapsesi on oksennustaudissa".

Minulle on kuulemma käynyt juurikin noin päiväkodissa, kun olivat pakottaneet syömään erästä ruoka-ainetta, jonka oksensin aina välittömästi ulos. Äitini oli silloin kysellyt, mitä olen syönyt ja vähän ärähtänyt, että "ei sillä mitään oksennustautia ole, oksentaminen johtui siitä ruuasta". Sen jälkeen eivät kai enää pakottaneet edes maistamaan.

[/quote]

Minulla sama juttu! Lapsen pakko maistaa kaikkea, hoitaja tunkee ruokaa väkisin suuhun ja oksennus lentää kaaressa muiden päälle. Hoitajilla hätä soittaa minut hakemaan lapsi kotiin, mutta onneksi en päässyt vaan jouduin toteamaan, että "lähden heti, olen täällä 150 km päässä". Tosiasiassa olin työpaikalla 15 min matkan päässä. Kun hain lapsen normaaliin aikaan ja sain haukut siitä, että he joutuivat hoitamaan sairasta lasta, niin muistutin, että he olivat itse sen oksennuksen aiheuttaneet. Minun työnanajani ei tarvitse maksaa minulle palkkaa siitä, että hoitajat tekevät työnsä väärin.

Vierailija
31/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vain päiväkodin oma käytäntö. Minä ottaisin yhteyttä sivistyslautakunnan puheenjohtajaan,ja tekisin julkisen jutun, julkisuutta kehiin. Laita vaikka pj:lle sähköpostia.

Vierailija
32/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:24"]

Olen sanonut lapselle, että suuhunsa ei tarvitse ottaa mitään sellaista, mitä ei itse halua, oli se sitten lautasella tai toisen kädessä. Jos on maistamispakko, niin suunsa saa pitää kiinni ja olla syömättä mitään. Suomessa ei lapset kuole nälkään, vaikka ei kaikkea maistaisi ja yksi henkiinjäämisen edellytys on se, että ei maista kaikkea. Päiväkodilta olen pyytänyt kunnan sivistyslautakunnan päätöksen siitä, että kaikkea on pakko maistaa. Sellaista en ole saanut.

[/quote]

Voi vittu, sä olet sekaisin!

Vierailija
33/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:42"]

Suu tottuu makuun vasta 11 maistamikserran jälkeen. Ja saattaa olla ihan lapsella asenteestakin kiinni tuo oksentaminen, on päättänyt että "minähän en tästä ruoasta tykkää" ja oksentaa tahallaan.

[/quote]  Voi, miten inhoan tätä asennetta. Omalla lapsellani oli pari ruoka-ainetta, joita yökki ja itki, kun piti syödä. Äitini oli samanlainen. Aivan väkisin vain näitä syötti ja paasasi ja motkotti. Parin vuoden päästä todettiin koivuallergia ja lastenlääkäri sanoi, että pitää kuunnella lasta, koska tähän liittyy ristiallergia. Eli jotkut ruoka-aineet aiheuttavat kirvelyä ja huonoa oloa keväällä, mutta ei välttämättä muihin vuodenaikoihin. Mutta se kirvely aiheuttaa pelkoa tuota ruokaa kohtaan, vaikka se ei aiheuttaisikaan allergiaa jouluna. Lisäksi on lukuisia ruoka-aineita ja mausteita, jotka voivat aiheuttaa suussa ikävää oloa ja allergista reaktiota ja niitä ei saada ikinä kiinni. Esim. joku mauste, mutta lapsi ei tiedä, missä ruoassa sitä on. Eli joku ruoka on aiheuttanut pahan olon ja sen jälkeen ei pysty sitä syömään, vaikka toisella kerralla sinä ruoassa ei sitä ole.

Vierailija
34/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 17:15"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:24"]

[/quote]

Voi vittu, sä olet sekaisin!

[/quote]

Miten niin sekaisin? Päivähoidon säädöksissä ei missään sanota, että kaikkea on pakko maistaa ja erilaisten päivähoitoon liittyvien selvitysten ja tutkimusten perusteella ei ole löydetty mitään näyttöä siitä, että maistamispakko esim. laajentaisi lasten makutottumuksia. Päinvastoin on havaittu, että pakkomaistatus aiheuttaa osalle lapsia erilaisia ruokatraumoja, jotka jatkuva vielä aikuisena. Lapsen makuaisti on huomattavasti aikuisen makuaistia tarkempi ja osalle lapsia esim. tomaatti ja porkkana samalla aterialla aiheuttaa kipua ja kirvelyä, vaikka he eivät tiedä olevansa allergisia.

Minusta ei muutenkaan pidä laittaa suuhunsa yhtään mitään, mitä ei halua. Aikuisenakaan!

Vierailija
35/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistamispakko on pakkosyöttämistä. Toiseksi, ruuan maun maistaa ilman sen nielaisemista. Kolmanneksi, kaikki ei totu kaikkiin ruoka-aineisiin edes sadannella maistamiskerralla. Itselläni sienet ja sianliha on sellaiset joihin en totu vaikka kuinka maistelisin, ja maistelen siis edelleen nelikymppisenä. Kun en pidä, niin en pidä enkä niitä syö jos ei ole äärimmäinen pakko.