Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruokadilemma hoidossa- "kaikkea pitää maistaa"

Vierailija
13.08.2014 |

Lapsellani on yksi ruoka(-aine), jota ei kerta kaikkiaan pysty syömään. On vauvasta asti oksentanut ko. ruuan. Ihan aina. Ei ole tietääkseni allerginen, ellei sitten tuota kakomista ja loppujen lopuksi oksentamista lasketa allergiaoireeksi.

Nyt hoidossa sitten hoitaja sanoi, että lasten pitää maistaa kaikkia ruokia :( Jopa siis tuota ruokaa, joka saa lapseni oksentamaan. Huoh!

Miten täsä pitäisi toimia nyt sitten?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan aikuisena syö sitä, mitä en halua tai mikä oksettaa. Sipuli voi oksettaa sellaisia ihmisiä, joilla ei ole ihan samanlaisia vatsahappoja kuin enemmistöllä.

Vierailija
2/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikein hyvin käy niin lapsesi oksentaminen aiheuttaa ketjureaktion ja kaikki muutkin lapset oksentavat. Siinäpähän siivoavat kuten eräässä alakoulussa kerran vuosia sitten...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on se periaate, että kaikkea pitää maistaa, jollei tykkää niin jättää syömättä. Miten lapsi voi edes tietää miltä ruoaka-aine maistuu, jollei edes maista. Niistä ruuista, mistä lapsi ei tykkää ei todellakaan pakoteta syömään, lisäksi osaan sanoa päiväkodissa, rttä ruokaa/ainesosaa on jo kotona maistettu, ei tykännyt. Joten ei syö sitä päiväkodissakaan. Joku raja kyllä sillä maistamisellakin täytyy olla, jos oksentelee, niin eihänsiinä ole enää mitään järkeä. Luulis pkn sen ymmärtävän..

Vierailija
4/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että se on allerginen :)

Vierailija
5/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eivät voi pakottaa, ota yhteyttä pk:n johtajaan tarvittaessa, tai hanki lääkärintodistus yksityiseltä.

Vierailija
6/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei aikuisten pidä muuten maistaa kaikkea? Minulla on monta kaveria jotka eivät edes suostu maistamaan jotain, oli kyse sitten esimerkiksi sushista, hummerista tai vaikka juustoista. Ja jos tässä on jokin ikäraja, niin mikähän se mahtaa olla?

Vierailija
7/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suu tottuu makuun vasta 11 maistamikserran jälkeen. Ja saattaa olla ihan lapsella asenteestakin kiinni tuo oksentaminen, on päättänyt että "minähän en tästä ruoasta tykkää" ja oksentaa tahallaan.

Vierailija
8/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina hoitoon mennessä sanonut, että lapseni on todennäköisesti tomaatille allerginen, vaikkei ole testattu. Tätä ei ole pakotettu syömään. Eskarissa vaativat jo lääkärintodistusta allergiasta. No ei menty testeihin eikä likka ole silti suostunut tomaattia syömään, vaikka onkin juuri tuo maistamisen pakko. Eiväthän he oikeasti voi sitä tomaattia väkisin tunkea toisen kurkusta alas. Se olisi jo väkivaltaa.

Vierailija
9/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:41"]Miksei aikuisten pidä muuten maistaa kaikkea? Minulla on monta kaveria jotka eivät edes suostu maistamaan jotain, oli kyse sitten esimerkiksi sushista, hummerista tai vaikka juustoista. Ja jos tässä on jokin ikäraja, niin mikähän se mahtaa olla?

[/quote]

moni vetoaa siihen, että on maistanut jo... Yeah right. ;)

Mä nirsona olen opetellut maistamisen lasten myötä. Nyt nuo teinit maistelevat ennakkoluulottomasti mitä vaan ja mä olen puolestani alkanut himmailla, ilman showta. Ei kiitos riittää.

Kukin aikuinen joka vaatii maistamaan kaikkea toimikoot esimerkkinä. Äkkiä se tuputus heiltä siten loppuu.

Vierailija
10/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiasta vaaditaan lääkärintodistus. Kyllä päiväkodeissa usein yritetään, että kaikki maistavat kaikkea, edes pienen palan. Minkä ikäinen lapsi...?

Vierailija
11/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi  olla lääkärintodistus :/

Olen koittanut piilottaa ruokaa/maustaa erilailla jne, mutta maistaa heti ja sylkee pois :( Kerran oli pienen pieni pala suussa ja yritti sylkeä pois. Yhden vesilasillisen ja monen minuutin kakomisen jälkeen sai nielaistua. En siis antanut sylkeä, vaan sanoin silloin, että nielaisee nyt reippaasti vaan. Sen jälkeen en ole enää käskenyt syömään. En halua aiheuttaa lapselle traumaa tuosta.

Ja lapsi siis 6v. Tarjoan aina ko. ruokaa ja kysyn, haluaako maistaa. Rohkaisen ja kannustan. Pakota en todellakaan!!!

-ap-

Vierailija
12/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Curling.

Vierailija
13/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ruoka?

Vierailija
14/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:40"]No eivät voi pakottaa, ota yhteyttä pk:n johtajaan tarvittaessa, tai hanki lääkärintodistus yksityiseltä.

[/quote]

Ilman lääkärintodistusta johtajakin on todennäköisesti sitä mieltä, että kaikkea voi edes maistaa.

Esim pienten ryhmissä ne maistiaiset ovat yleensä tosi pieniä, esim juustoa 0,5cm x 1 cm pala. Lapsesta riippuen maistaminen voidaan aloittaa jopa pelkästä nuolaisusta. Maistamiseen kannustetaan hyvällä ja jälkeenpäin lasta kehutaan.

Vierailija
15/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ole curling vanhempi! Lapsi syö muuten tosi hyvin. Tästä vaan taisteltu vuosia ja joka kerta oksentaa, jos ko. ruokaa joutuu syömään :(

-ap-

Vierailija
16/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuollainen ruoka-aine on, mikä ei maistu missään muodossa eikä ruokaan piilotettuna...?

Vierailija
17/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pakottakoot sitten maistamaan. Saavat sitten siivota oksennuksen. Tuskin enää sen jälkeen maistattavat. Minusta vain älytöntä touhua :(

-ap-

Vierailija
18/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikset pysty kertomaan ruokaa?

Vierailija
19/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kaikkea on pakko maistaa? Ihme hyvinvointivaltion touhua taas. Eikö se riitä, että lapsi syö sen verran kuin jaksaa niitä haluamiaan ruoka-aineita, joita sillä aterialla on?

Itse olen ollut nirso lapsi ja muistan vieläkin kauhulla niitä lukemattomia kertoja, kun on ollut pakko maistaa tai syödä jotain itselle vastenmielistä. Iän myötä olen oppinut syömään kaikenlaisia ruokia vähän liiankin kanssa.

Neljästä lapsestani kolme ovat nirsoja ja yksi syö kaikkea ja paljon. Me ihmiset ollaan erilaisia, voisiko sitä erilaisuutta kunnioittaa tässäkin asiassa?

Vierailija
20/35 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttaako tuon oksentamisen ruuan koostumus vai maku?