Krooninen väsymysoireyhtymä ME/CFS
Olen 32-vuotias nainen. Normaalipainoinen, työssäkäyvä, en polta enkä juo. Ei perussairauksia. Viime syksynä alkoi minulla kummalliset oireet.. kuumetta oli kaksi viikkoa putkeen, sitten laski ja sitten nousi taas. Yhteensä ollut ja on edelleen kuumetta vähintään kolmena päivänä viikossa.
Lisäksi jatkuvasti hirveä väsymys. Pystyn nukkumaan vaikka 14h putkeen ja pienikin raistus kuten astianpesukoneen täyttö tai tyhjennys aiheuttaa huimausta ja väsymystä.
On ollut huminaa korvissa, silmissä välillä ”välkkyy”. Väsyttää. Kipujakin on nyt alkanut tulemaan erityisetsi jalkoihin ja selkään. Veriarvot muuten ok mutta kiakmi tulehdusarvot koholla... Imusolmukkeet turvonneet kaulalla ja kainaloissa ja nivusissa.
Olen ollut sairaslomalla nyt 5kk ja tänä aikana on yritetty etsiä syitä oireilleni. On otettu litroittain verta, kuvattu sydän ja keuhkot ja vatsa sekä pää. Virtsanäytteet jne. otettu. Naistentautien lääkärillä käyty. Jopa näytteitä otettu kainalon parista patista, Mitään ns. virallista syytä ei ole löytynyt. Rauta-arvot ja kilpirauhanen ym. kaikki ok. Ainoastaan leukosyytit ja trombosyytit ja crp koholla mutta niille ei ole syytä löydetty!?
Noin kuukausi sitten kun olin viimeksi lääkärillä niin hän alkoi puhumaan tällaisesta kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja että kaikki oireeni siihen sopivat. Puhui että on vakava aitoimmuunisairaus joka kestää lopun ikää. Säikähdin kovasti.
Seuraavalla lääkärillä kun otin asian vastaan niin hän sanoi että kyseessä on psyykkisen puolen sairaus ja ns. Psykosomaattinen ilmiö. Ei ns. oikea sairaus eikä siihen ole hoitoa eikä kyseistä diagnoosia edes mielellään ”kunnon lääkärit” anna. Hän sanoi myös että minun kohdallani tästä ei 100 varmasti ole kyse sillä olen normaalipainoinen, raitis, ei-syrjäytynyt ja kaikin puolin tasapainoisen oloinen nainen.
Hän sanoi että olisi vaarallista nyt alkaa tutkimaan jotain tekaistua sairautta kun minun kohdalla todennäköisesti kyse jostain oikeasta ja vakavasta sairaudesta. Mainitsi mm. joitain syöpiä. Polystemia vera jne.
Olen nyt todella todella hämilläni. Lisää tutkimuksia on tulossa. Odotellessa Olen kuluttanut googlen puhki etsien mikä minua vaivaa. Tiedän, ettei sais googlettaa, mutta... Nyt on kuitenkin päälimmäisenä mielessä tänä väsymystauti CFS. Sen kaikki oireet sinänsä sopivat minuun mutta olen monista lähteistä toisaalta lukenut että on psykiatrinen sairaus enemmänkin. Samaa mieltå oli myös ulkomailla asuva lääkäriveljeni. Ei kuulemma voi olla minulla tuota, kun en ole millään tapaa psyykkisesti epävakaa, ei psyk. taustaa jne.
Tässä on itsekin alkanut jo epäilemään omaa mielenterveyttään, että mitä jos onkin tärähtänyt. Mitä jos onkin kaikki oireet vaan luulotautia. Toisaalta miksi sitten kliiniset kokeet osoittaiisvat toista (poikkeavat veriarvot jne.?)
Olen hämilläni ja peloissani. Myönnän että ensimmäisen kerran elämässä jopa ahdistaa. Tähänkö tämä elämä nyt loppuu? Ura, harrastukset? Tuleeko minusta iäkseni pyörätuolin vanki tai mielenterveyspotilas? Pelottaa...
Kertokaa kaikki mitä tiedätte tästä cfs-taudista, tai jos jollakin on kokemusta aiheesta. Mikä tauti on kyseessä ja sopisivatko nämä ni un oireeni siihen mahdollisesti.
Ja kiitos jo etukäteen kun sain avautua. Olo keveni hieman.
Kommentit (4)
Taas tämä tyyppi jolla on pakkomielle tästä asiasta. Sama ketju on vuodelta 2018:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3138452/krooninen-vasymysoireyhtyma-cfs
No henkisesti tasapainoisin ihminen jonka tiedän sairastaa tuota. Ei ole psyykkinen sairaus. On eläkkeellä, mutta sopeutunut sairauteen ja on niin aktiivinen kuin terveys sallii.
Voisiko kotona tai työpaikalla olla hometta? Minulla oli juuri nuo samat oireet, jatkuva kuume, tolkuton väsymys, kipuja ja täysin jaksamaton olo. Työpaikalta löytyi sisäilmaongelma ja maiseman vaihdos sen jälkeen paransi olon.
Kas kun ei sähköallergia.