Rivarissa ja omakotitalossa asuville kysymys
Jos talon vieressä ulkona puhutaan normaalilla äänellä, kuuluuko se teille sisään, jos sisällä on muutoin hiljaista? Erotatko sanoja? Jos auto ajetaan talosi ulkoseinän viereen, miten kovaa se kuuluu teille sisään?
Muutin juuri uudiskohteeseen, jossa meidän seinän takana on rivitalon yhteinen autokatos ja mietin onko tällainen äänten kantautuminen normaalia: lapsen puheesta saa selvää. Kun auto peruuttaa katokseen, mietin hetken että missä oikein lentää helikopteri ennen kun tajuan mistä ääni kuuluu. Auton oven paukahdus kuulostaa kuin oma ulko-ovemme menisi kiinni normaalivoimakkuudella.
Kommentit (8)
Ainoastaan, jos on ikkuna auki tuohon parkkiselle päin.
Minulla on keittiön ikkuna auki kaiken yötä, keittiö on etupihalle päin, en tiedä mitään äänistä, nukun yön kuin tukki. Auton lähtemisen kuulen päivällä kyllä, jos ikkuna on auki, mutta eipä tuo häiritse. Jos naapurit juttelevat juuri ikkunan kohdalla niin kyllä kuulen, että joku juttelee, mutta en saa sanoista selvää, ja siis vain jos ikkuna on auki. Naapuri on joskus valittanut, että talvella lumiaura herättää hänet aikaisin, minun makuuhuoneeni ei ole pihalle päin, minä en kuule kun lumiaura käy. Omistan 80 neliön kolmion, tämän on hyvän mallinen, äänet eivät keittiöstä kantaudu makuuhuoneeseen, vaikka siis ikkuna on auki.
Ikkunat kiinni ei kuulu. Lumen aurauksessa piippaus kuuluu ja tänä kesänä kerpeleen mopot, vaikka tielle tästä on toistasataa metriä.
Omakotitalo. Ikkunat kiinni saa kyllä puhua pihalla kovempaa kuin normaalilla äänellä että sanoista saisi selvää.
Ihan normaalia, että puheesta saa selvää ja auton katokseen ajaminen kuulostaa tuomiopäivänkoneelta.
Rivitalossa asutaan. Ei kuulu puheääni vierestäkään (ovet naapurin kanssa ihan vierekkäin), jos ikkunat ja ovet kiinni. Jos ikkuna auki niin tietenkin kuuluu.
Meillä rupesi kuulumaan äänet pihalta sisälle, kun asennettiin uudet ilmanvaihtoventtiilit...
Juu ei kuulu noin hyvin.
T.rivariasuja