Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te hoitoalan ihmiset aina lässytätte potilaalle ja muutenkin kohtelette kuin vähä-älyistä?

Vierailija
27.08.2006 |

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan puhutaan kohteliaaseen sävyyn, ja kunnioitetaan asiakasta.

Vierailija
2/16 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaan kuin lapselle ja lässytetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan yksinkertaistettua, selkeää puhetta on ollut ilo kuunnella, kun kysymyksessä on ollut vaikea sairauden hoito. Raivostuttavinta koko tilanteessa on ollut se, että usein ei ymmärrä puoltakaan siitä, mitä lääkäri ja sh puhuu.

Minä halua " lässytystä" . Haluan, että asiat selvitetään rautalangasta vääntäen ja vaikka paperille piirtäen. Kokeilkaa itse: puoleen tuntiin teille kerrotaan syövästä, sen levinneisyydestä, hoitosuunnitelma ja ennuste. Kuinka paljon meni ohi korvien?

Vierailija
4/16 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina osa menee ohi korvien. Ekalla kerralla ei siksi pitäisi liikaa informaatiota antaa, vaan pienissä osissa ja kerraten.

Vierailija
5/16 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse olen havainnut lässytystä jo kun astuu ovesta sisään (lääkäri, neuvola). " Mitäs teille kuuluu? Onko jotain vaivoja? Voi voi... Että flunssaa pukkasi?"

Eihän tuo tietenkään näin kirjoittaessa näytä lässyttämiseltä. Kyse on äänensävystä ja koko olemuksesta.

Vierailija
6/16 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitoalan ihmiset vielä meille potilaille puhuvat, ja mikä tärkeintä, viitsivät hoitaa. Viime yön vietin keskussairaalan ensiavussa, ja voi hyvää päivää... Mitä kohtelua hoitajat saivat potilailta. Marinaa ja välillä jopa suoranaista uhkailua. Ja siltikin he jaksavat meitä hoitaa.

Vierailija
7/16 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" onkos meillä vatsa toiminut"

No mistä mä SUN vatsan toimintoja tiedän, omani vaan...

Vierailija
8/16 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kerran noin kovasti häiritsee????

Vierailija
9/16 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka harrastaa tätä lässytystä ja tekopirteyttä. Asiat voi esittää selkeästi silti vaikkei puhu kuin yksivuotiaalle.

sh

Vierailija
10/16 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen sanonutkin. synnärillä ihan nätisti sanoin että eivät teitittele, koska se yhditettynä muuhun puheeseen sai aikaan sellaisen puhetyylin että oli epämukavaa minulle. Hankala sitä on tekstimuodossa kertoa, kun pitäisi olla äänensävy mukana. Ja eipä siinä mitään, eivät teititelleet ja ainakin minusta ilmapiiri rentoutui:) Eikä kätilöllä ollut kai mitään sitä vastaan että ei teititellä.

Vierailija
11/16 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomauttaa... Käsittämättömiä ihmisiä, kun ette saa suutanne auki. Turha vinkua, ellei itse saa suutaan auki.

Vierailija
12/16 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sitä hoitajille koulussa opetetaan :D

Mutta eivät he varmaan kaikille puhu samalla tavalla, potilaille vaan.

Vierailija
13/16 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hänen saattamassa olleen tyttärensä kanssa. Vanha rouva oli huonossa kunnossa, tuotiin ambulanssilla tarkkailuun. Siinä odotellessa tuli sitten hoitaja kyselemään vointia ja tytär samalla kertoi olevansa itsekin syöpäpotilaana huonovointinen ja valitteli omaa väsymystään. Vanha rouvakin sanoi toivovansa jo pääsevänsä pois. Tähän hoitaja rupesi selittämään, ettei kenellekään anneta kestettäväksi enempää, kuin jaksaa kantaa. Tytär sanoi tähän napakasti, että hän on eri mieltä. Hoitaja kehtasi jatkaa jankkaamista, vaikka oli päivänselvää, ettei tytär halunnut asiasta keskustella!

Minusta oli käsittämätöntä, että tuollaisessa tilanteessa hoitaja rupeaa lähes riitelemään siitä, kuinka paljon itse kukin jaksaa! Vaikka olisi itse kokenut kuinka kovia, niin aina on ihmisiä, jotka vain eivät jaksa ja sitten joutuvat ehkä mielisairaalaan tai mahdollisesti lopettavat elämänsä oman käden kautta.

Vierailija
14/16 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta asiallisuus koetaan usein empatian puutteena ja toykeytena, minulle usein sanotaan, etten vaikuta yhta empaattiselta, kuin toiset hoitajat tai laakarit, koska puhun asiallisesti ja asiassa pysyen. teen tyoni hyvin.

vaihtoehtoisesti voisi kysya, miksi kaikki asiakkaat ( eli potilaat) ja omaiset kertovat asioita, jotka eivat meille kuulu, hoitoon vaikuta tai meita kiinnosta tai miksi he haluavat pitaa kiinni kadesta tai heita kosketetaan? Samanlaista yleistysta, mutta oman kokemukseni mukaan n 90% potilaista ja omaisista eivat pysy asiassa ja sama prosentuaalinen maara haluaa koskettelua ja laheisyytta. tyoskentelen siis akuutissa sairaanhoidossa. miksi potilaista arsyttaa, ettei heihin kosketa ilman tarvetta ja silloin kasineet kadessa?

Vierailija
15/16 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaapa mitä te lässyttäjät teette työksenne niin voidaan sitte yhdessä marista mitä typeryyksiä teette omalla työpaikallanne.

joku varmasti hoitajistakin lässyttää mutta tuskinpa koskee suurinta osaa ammattikunnasta.

Vierailija
16/16 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohtavat taysin kaytostavat tullessaan sairaalaan, vaikka se on julkinen paikka? en usko, etta missaan muussa julkisessa tilassa e pankissa, kaupassa tai postissa tulisi heille edes mieleen kayttaytya niin! sekin aina kummastuttaa, etta naillakin, joilla omat kaytostavat on ihan hukassa on aina hirvea huoli muiden kaytoksesta. osaako joku sanoa syyta esim omalta kohdalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan