Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkityksen aloitus

Vierailija
30.07.2021 |

Kauanko on kestänyt teillä ns. pahenemisvaihe? Aloitin alle 2 vko sitten tyroksiinin ja nyt on ollut kauheaa väsymystä ja huimausta. Pelottaa kävellä suojatien yli, on niin hidas pää että tuntuu autot ajavan päälle vaikka ihan selvästi näkee, että hidastavat.

Töissä en ole ja pelottaa kykenenkö enää ainakaan mitään fyysistä työtä tekemään. Olin sairaanhoitajaopintoja ajatellut, mutta mikä hoitaja se sellainen on joka on itse enemmän hoidon tarpeessa:( vali vali joo ja sanomattakin on selvää, että masennusta on myös.

Jaksan jotain kävelylenkkejä tehdä ex-urheilullisena, mutta sitten on jalat todella väsyneet, tönköt ja kipeät. Työelämässä ollessa olin myös jatkuvasti sairaana ja jouduin siitä seurantaan.

Eli miten nopeasti teillä on vaikuttanut hoito sitten kun sitä saa? Itsellä arvot vähän viitearvojen yläpuolella kun lääkitys aloitettiin.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyroksiinihoito tasaantuu kuukausissa ja olo paranee, on hyvä lääke ja elämänlaatu parane, näin kuullut kaikilta. Annos vaan pitää etsiä ensin kokeilemalla. Pidä kirjaa olostasi ja näytä se lekurille sitten.

Vierailija
2/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok kiitos, hyvä tietää ja hyvää kesää :) ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahenivatko oireet aloittamisen jälkeen? Onko mitään hyviä vaikutuksia? Annos?

Vierailija
4/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1vk--> auttoi oireisiin

3vk--> taas väsyttää

Vierailija
5/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota rautaa, jodia, seleeniä, d-vitamiinia.

Vierailija
6/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25 mikrogrammaa per päivä otan aamuisin. Hyvistä vaikutuksista en osaa sanoa, mutta noi huimausaamut on tihentyneet jolloin olen tosi sumussa ja keho tuntuu jäykältä, kasvot on ihan turvoksissa ja tuntuu kuin liikkeet olisivat jotenkin laahaavia. On kuin olisin jossain aineissa ja omissa maailmoissa. ap

Vierailija
7/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä muita kyllä, mutta varastorauta on täynnä. ap

Vierailija
8/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan rautaa, jodia tai seleeniä ei ole syytä rutiininomaisesti ottaa, jos ei ole todettua puutosta. Liika jodinsaantikaan ei ole kilpparille hyväksi, vajaatoiminnassakaan.

Vierailija
9/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pahenemisvaihe? En muista itselläni sellaista olleen enkä ole kuullut, että kuuluisi asiaan.

Vierailija
10/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25 mikrogrammaa per päivä otan aamuisin. Hyvistä vaikutuksista en osaa sanoa, mutta noi huimausaamut on tihentyneet jolloin olen tosi sumussa ja keho tuntuu jäykältä, kasvot on ihan turvoksissa ja tuntuu kuin liikkeet olisivat jotenkin laahaavia. On kuin olisin jossain aineissa ja omissa maailmoissa. ap

Onpa pienellä annoksella aloitettu, onko siihen jokin syy lääkärin mukaan? Aikuisella aloitetaan yleensä 50 mikrogrammalla tai jopa suoraan oletetulla ylläpitoannoksella. Tuollainen muru tuskin tuntuu olossa paljon suuntaan tai toiseen.

Vierailija
11/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt tyroksiinia vuosikymmenet ja olo helpottui lääkkeen myötä, mitään sumuja tai muita oireita ei ole ollut.

Ne varmasti liittyy johonkin muuhun, olisin yhteydessä hoitavaan tahoon.

Itse käyn enää kahden vuoden välein labrakokeissa.

Vierailija
12/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo annos vielä oireita poista. Onpa varovasti lääkäri aloitellut sulla tyroksiinin.

Vierailija
13/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt tyroksiinia vuosikymmenet ja olo helpottui lääkkeen myötä, mitään sumuja tai muita oireita ei ole ollut.

En myöskään lääkitse itseäni näillä lisäravinteilla.

Kannattaa kysyä lääkärin mielipide.

Vierailija
14/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap milloin sulla on kontrollilabra ja käskikö lekuri syödä kuinka monta vk ennen sitä tyroksiinia ja entäs nostaa?

Mulla alotti 50mikrog annoksella ja kontrolli on 8vk päähän alotuksesta. Aluksi tosiaan piristi n 1vk kieppeillä, mutta nyt alkanut taas väsyttää.

Vierailija
15/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten sulla ei liity kilpirauhaseen sun aiemmat oireet, jotka katosivat. 

Minulla on poistettu kilpirauhanen eikä lääkitys ole ollut kunnossa kymmeneen vuoteen, heiluu edes takas. 

Vierailija
16/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap milloin sulla on kontrollilabra ja käskikö lekuri syödä kuinka monta vk ennen sitä tyroksiinia ja entäs nostaa?

Mulla alotti 50mikrog annoksella ja kontrolli on 8vk päähän alotuksesta. Aluksi tosiaan piristi n 1vk kieppeillä, mutta nyt alkanut taas väsyttää.

Kontrolli 2 kk päästä eli noin syyskuun puolivälissä. Eli hoito aloitettiin heinäkuun puolivälissä. Mulla oli TSH 4,39 ja noussut siitä mitä se oli ollut aiemmin toukokuussa eli 4,15. T4V 14. Alunperin jossain vuosia sitten otetussa kokeessa TSH oli 1,7...ap

Vierailija
17/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kontrolli 2 kk päästä eli noin syyskuun puolivälissä. Eli hoito aloitettiin heinäkuun puolivälissä. Mulla oli TSH 4,39 ja noussut siitä mitä se oli ollut aiemmin toukokuussa eli 4,15. T4V 14. Alunperin jossain vuosia sitten otetussa kokeessa TSH oli 1,7...ap

Mullakin oli nelosen kieppeillä tsh ja joskus myös 6, mutta mulle määrättiin 50mikrog.

Vierailija
18/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa pienellä annoksella aloitettu, onko siihen jokin syy lääkärin mukaan? Aikuisella aloitetaan yleensä 50 mikrogrammalla tai jopa suoraan oletetulla ylläpitoannoksella. Tuollainen muru tuskin tuntuu olossa paljon suuntaan tai toiseen.

Mulla TSH oli rajan yli eli 4,39 ja suurimpia oireita väsymys. Masennuksesta en sanonut mitään kun en halunnut johdatella hommaa siihen suuntaan, että lyödään masennuslääkitys käteen.

Muita oireita kuten painonnousua on jonkin verran muttei hälyttävästi kun samat vaatteet menevät päälle kuin ennen (pituus 166 cm ja koko 34-36, painoa en tiedä). Eli veikkaan että siksikin lähti varovasti lääkitsemään ja tässähän pitää ymmärtääkseni löytää se tasapaino...? Mut ymmärsin myös, että se tasapaino voi mennä aluksi sekaisin kun tuota lääkettä alkaa ottaa. ap

Vierailija
19/19 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin oli nelosen kieppeillä tsh ja joskus myös 6, mutta mulle määrättiin 50mikrog.

Ok no sen näkee parin kuukauden päästä mitä sitten tapahtuu. ap