Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsitellyn maidon terveysriskit

Vierailija
12.08.2014 |

"Murheita maidosta

Maidosta on tullut terveysriski.

Se aiheuttaa allergioita, limaisia infektioita ja astmaa, aknea, sydäntauteja, hedelmättömyyttä, diabetesta, syöpiä kuten eturauhasen ja munasarjojen syöpää ja on ilmeisesti osallisena autismissa ja skitsofreniassa. Miten entisestä lasten terveyden pelastajasta on päädytty tähän?"

http://www.elinahytonen.fi/2013/03/murheita-maidosta/

Loput artikkelista linkin takana, lukekaa. Mitä mieltä, totta vai tarua?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta senkin urpo! Ei kiinnosta teidän karppihihhuleiden propaganda pätkääkään.

Vierailija
2/8 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rasvaton maito on osa kevyttuotebuumia. Vuosikausia sitä on suositeltu ja markkinoitu terveysjuomana, jossa on kaikki maidon hyvä, ilman sitä pahaa eli rasvaa. Uudemmat tutkimukset osoittavat kuitenkin, että rasvattomasta maidosta saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä ja että juuri rasvan poisto voi olla syy maidon haitalliseen, jopa toksiseen vaikutukseen."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 13:42"]Lopeta senkin urpo! Ei kiinnosta teidän karppihihhuleiden propaganda pätkääkään.

[/quote]

Luitko jutun?

Vierailija
4/8 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijat tutkijat plää plää, mutta missä mainitaan minkä tahon tekemä ja rahoittama? ;) . Tohtori Tolonen on joo tosi pätevä lähde.

Vierailija
5/8 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti tarua, jossa voi olla totuuden siemen. Totuus kuitenkin on, että käsittelemätön maito voi levittää tappavia tauteja. Maito oli merkittävä lapsikuolleisuuden aiheuttaja ennen pastöroinnin keksimistä.

Tutkimuksessa tekijää ja rahoittajaa olennaisempaa on lehti missä tutkimus on julkaistu.

Vierailija
6/8 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mummoni joi kurria, eli rasvatonta maitoa jo 40-luvulla eikä hänellä mitään hedelmättömyyttä ole ollut. Ei kannata mennä överiksi ajattelussaan, tuo juttu haiskahtaa ja pitkälle haiskahtaakin.

Vierailija
7/8 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Tohtori Tolonen on joo tosi pätevä lähde.

Aina sama laulu; vitaaminikauppiaathan ne vääristelee asiat ja on sotkeentuneet kaikkeen… Kyllähän kaikki haluavat myydä sitä mitä kauppaavat, mutta kannattaa vähän suhteuttaa asioita: Valion liikevaihto oli 2013 n. 2000 miljoonaa euroa. Kenellä on parhaat edellytykset huolehtia, että julkisuudessa esitetään itselle sopivia mielipiteitä, Valiolla ja MTK:lla ja esim. lääketehtailla, vai kenties Tolosen putiikilla? Sitäpaitsi Tolosella ei käsittääkseni ole mitään maitoon liittyviä tuotteita kaupan, sen enempää kuin kuin tuon “murheita maidosta” -jutun kirjoittajalla.

Jutussa esitetty A1/A2 -maitohypoteesistä ei taida olla kovin luetettavaa tietoa olemassa, MUTTA maidon yhteys 1-tyypin diabetekseen on todettu jo aikaisemmin monissa tutkimuksissa. Tässä on teille pätevä lähde:

Suomalaisessa seurantatutkimuksessa todettiin, että nuoren, jolla on 1-tyypin diabetesta sairastava sisarus (eli käytännössä: kun geneettinen riski on olemassa), riski sairastua myöskin itse kolminkertaistuu, jos juo yli puoli litraa maitoa päivässä! Tietyssä geneettisessä tapauksessa riski viisinkertaistuu! Kts:

http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo94269.pdf

Vastaavia tuloksia on saatu myös muissa maissa. Kumma kyllä nämä tulokset ovat tyystin hävinneet julkisesta keskustelusta! Samoin kuin se, että lapsuuden D-vitamiinilisä näyttää pienentävän riskiä (ei tosin nykyisillä minimalistisilla suosituksilla.) Yhteenvetoa esim: http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/2013/nosto12_3.pdf

Jos jonkin vitamiinikauppiaan tuote aiheuttaisi lasten diabetesriskin moninkertaistumisen olisi ko. ‘viherpiipertäjä’ ristiinnaulittuna joka mediassa.

Jos ette sitä vielä tienneet, niin tiedoksi vielä että Suomessa juodaan maailman eniten maitoa — ja sairastetaan (väkilukuun suhteutettuna) maailman eniten 1-tyypin diabetesta.

Vierailija
8/8 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin molempiin:

> Minun mummoni joi kurria, eli rasvatonta maitoa jo 40-luvulla eikä hänellä mitään hedelmättömyyttä ole ollut. Ei kannata mennä överiksi ajattelussaan, tuo juttu haiskahtaa ja pitkälle haiskahtaakin.

> Lopeta senkin urpo! Ei kiinnosta teidän karppihihhuleiden propaganda pätkääkään.

Mitä järkeä on kommentoida juttua, jota ei ilmiselvästi ole edes lukenut? Jutussahan on juuri pointtina, kuinka paljon maito on muuttunut sitten 40-luvun. Paitsi sen käsittely, niin myös alkuperä; vain 1% lehmistä on alkuperäislajeja. Eikä aihe liity karppaamiseen sitten millään tavalla.

Jutussa on kyllä puutteensa, mutta monet kohdat olen toisaalta myös todennut omakohtaiseksi todeksi. Kun itse lopetin maidonjuonnin teini-ikäisenä, vaikutukset olivat pelkästään positiivisia, mm. akne helpotti.

Mikä olisi oikea korvike imeväisikäiselle, sitä en osaa sanoa, mutta sitä vanhemman maidonjuontiin en näe mitään syytä. Sitä perusteellaan pääasiassa 2 seikalla: maito on kalsiumin ja D-vitamiinin lähde.

No, kalsiumia on jonkin verran jokatoisessa ruoka-aineessa, ja jos sen haluaa nimenomaan maitotuotteesta, niin päivän tarpeen saa 4-5 juustoviipaleesta — ja koska sitä tulee jokatapauksessa muunkin ruoan mukana, niin vähempikin voi riittää. Silloin tällöin kiskaistaan kuitenkin jukurtti tai jätski välipalaksi. Ja kuten jutussa todetaan, liika kalkki voi olla haitaksi. Tämän olen itse todennut, kun mainoksen uhrina napsin kalkkitabletteja (ohjeen mukaisen määrän) ja sain nivelet kipeiksi. Kipu lähti kun tabletit loppui.

Maidon D-vitamiini puolestaan on siihen lisättyä. Voihan D-vitamiinia lisätä vaikka suklaapatukoihin, ja sanoa sitten että tässä on vitamiinin lähde, mutta yhtä hyvin nuo lisäykset voi hoitaa itse, tai syödä vaikka rasvaista kalaa silloin tällöin.

Suomi lienee osteoporoosinkin esiintyvyydessä maailman kärkimaita, joten eipä näytä auttavan maailmanennätys maidon kittaamisessa tässäkään suhteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi