Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ketään vanhempaa täällä,joka tekee lyhennettyä työviikkoa, kun perheessä on pieni koululainen??

27.08.2006 |

Itselleni iski nyt sellainen tunne, että pitäisi ryhtyä siihen itsekin, kun meillä nyt pieni ekaluokkalainen. Kuvittelin tämän kouluunmenon olevan helpompaa kuin se todellisuudessa on, koskettaa kovasti koko perhettä tämä juttu.

Haluaisinkin nyt tietää,mistä tulisi tämän asian selvittäminen aloittaa? Mihin kaikkialle täytyy ottaa yhteyttä ja mitä papereita täyttää? Miten teillä muilla tuo lyhennetty työaika jakautuu ( 6h/ pvä vai 4pv/ vko töissä) ? Ja millaisessa työssä olette, miten työnantaja suhtautuu ?? Olisin erittäin onnellinen, jos vaivautuisitte kertomaan tuosta osittaisesta hoitovapaasta (tuolla nimellähän se kai Kelassa on) !!!!!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona ekaluokkalainen, kolmasluokkalainen ja kaksivuotias!

Työaikaani on lyhennetty siten, että työaika on noin 30t/viikko, useimmiten teen viikossa 4 päivää, joskus 5. Työnantajan on lain mukaan kai suostuttava järjestämään osittainen hoitovapaa; ilmoitusvelvollisuus työntekijällä on muistaakseni 2kk aikaisemmin, eli ihan heti ei voi ryhtyä... lisäksi kela maksaa jonkun mitättömän summan, oisko jotain 70e pintaan?

Kelassa tietävät osittaisesta hoitovapaasta, myös oman alasi liitosta kannattaa kysyä!

Vierailija
2/12 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt hän on tokaluokkalainen ja jatkan osa-aikaisuutta ensi kesän heinäkuun loppuun. Olen kolmevuorotyössä ja kolmen viikon listalla tunteja on yhteensä 90. Päivät eivät ole lyhyempiä vaan vapaapäiviä on enemmän. Lapseni ollessa koululainen,tekisin ehkä mieluummin lyhyempiä päiviä helpottaakseni pojan hoito-ongelmaa. Mutta lisääntyneet vapaatkin antavat taas enemmän lepoa itselle ja aikaa lapselle. Enpä voisi normaalia työaikaa ajatellakaan.

Osastonhoitaja on nykyisin suhtautunut asiaan ihmeen tyynesti. Osastollamme osittaisella hoitovapaalla olijoita on useampia. Suosittelen:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko täällä ketään opettajaa, joka olisi ollut osittaisella hoitovapaalla?? Olen itse yläluokan aineenopettaja ja miettinyt, että miten osittainen hoitovapaa käytännössä toimii ja miten se opettajalla hoidetaan. Eli pieneneekö opetustuntimäärä vain vai väheneekö esim. valvonnat, opekokoukset, yms. koulun " oheistoiminta" ...

Vierailija
4/12 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt useaankin otteeseen lyhennettyä viikkoa käytännössä neljänä päivänä viikossa. Kuuden tunnin päivä ei itselläni onnistu, koska harvoin pystyisin niin lyhyttä päivää tekemään. Lisäksi olen säästänyt hoitomaksuissa, kun lasten ei tarvi olla joka päivä hoidossa.

Eka- ja tokaluokkalaisesta saa Kelalta korvausta, joka on 70e miinus verot. Kelalle tarvii toimittaa työnantajan todistuksen työajasta. Hyvää syksyn jatkoa ja tsemppiä koulun alkuun.

Vierailija
5/12 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on tehnyt esim. 6 h /päivä.

Vierailija
6/12 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tällä hetkellä lapsi toisella luokalla.

Tein lapsen olessa ekalla luokalla 6h/pvä.

Kannattaa asiasta kysyä KELAsta, niin sieltä saa tarkat ohjeet ja tiedot.

Meillä lyhennetty päivä ainakin kannatti.

Kun työpäiväni lyheni, niin pieneni tietysti myös veroprosenttini, sitten tuli kelalta pieni avustus, ja kun lapsi oli iltapäivä hoidossa (eskari aikanakin oli hoidossa) hoitomaksu pieneni, kun tulot hiukan pieneni ja hoitoaika lyheni.

Niin käteen jäävä summa kuukaudessa minulla tuli olemaan sama, kuin olisin tehnyt normaalia päivää.

Työnantajat eivät tietysti yleensä pidä siitä kun jäädään lyhennetylle päivälle. Mutta niiden on pakko siihen vaan suostua, koska lyhennys on lakisääteinen.

Meidänkin työpaikassa tieto otettiin pitkin hampain vastaan, kun olisi, päinvastoin, pitänyt tehdä vielä normaaliakin pidempää työpäivää.

Lapsi menee meillä ainakin työn edelle.

Lapsen oli mukava talviaikaankin päästä valoisaan aikaan jo kotiin.

Kotona riitti aika vielä muuhunkin kuin pelkkään läksyn tekoon ja syömiseen.

Suosittelen.

Vierailija
7/12 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitteko uskoa,että tänään sain selvyyden asiaan ja vastaus oli: EI ONNNISTU!! Tosin huomenna otan yhteyden liittooni ja vaadin, että alkavat selvittää asiaa!!! Olen töissä päiväkodissa ja ei kuulumma onnistu siellä (oma esimieheni oli kyllä myöntyväinen, mutta ylemmältä taholta hän sai asiaan negatiivisen vastauksen). Minun pitää siirtyä johonkin toiseen työyksikköön, esim. asukaspuistoon tai johonkin kerhoon töihin , että kuulumma voi tehdä lyhennettyä päivää... Tosin oma toiveeni on yksi vapaapäivä/vko, sillä päiväkodissa on mahdotonta saada tehdä aina vain pelkkää aamuvuoroa, jotta lyhennyksestä olisi hyötyä ekaluokkalaiselleni. ja tietenkää en halua työpaikkaani vaihtaa, onhan tuo lakisääteistä työpaikasta riippumatta.

Eli tällaisessa vaiheessa on tämä asia nyt alkuperäisen osalta! Mutta TAISTELU ASIAN PUOLESTA VASTA ALKAA!!!!!!!

Vierailija
8/12 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Työnantaja ja työntekijä sopivat osittaisesta hoitovapaasta ja sen yksityiskohtaisista järjestelyistä haluamallaan tavalla. Työnantaja voi kieltäytyä sopimasta vapaasta tai antamasta sitä vain, jos vapaasta aiheutuu työpaikan tuotanto- tai palvelutoiminnalle vakavaa haittaa, jota ei voida välttää kohtuullisilla työn järjestelyillä. Työnantajan on esitettävä työntekijälle selvitys kieltäytymisensä perusteena olevista seikoista."

Vierailija
9/12 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä Sotaan, äläkä luovuta helpolla.

Liitosta ne tulevat varmasti mielellään selvittämään asiaa.

Vierailija
10/12 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taa meitä viilataan!

Vierailija
11/12 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli se Kelan avustus on n.70e, miinus verot.

Verot otetaan henkilökohtaisen verotuksen mukaan +2% lisätään siihen päälle vielä.

Ei siis mitenkään iso apu, mutta apu kuitenkin.

Tuli voimaan vasta viime syksynä.

Vierailija
12/12 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ottaa tuon 2 prosenttia enemmän kuin verokortissa lukee vain, jos ei toimita sinne muutosverokorttia erikseen. Käytännössä tuo kahden prosentin korotus Kelan tukeen johtaa liian korkeaan verotukseen, vaikka palkka verotettaisiinkin edelleen sen vanhan verokortin mukaan. Kun laskee kaikki tulonsa ja ilmoittaa verotoimistolle sekä palkan että hoitotuen, saa sieltä kaksi verokorttia, joissa on sama prosentti. Toinen siis työnantajalle ja toinen Kelaa varten. Vaikka eipä tässä isoista summista tosiaan ole kyse...

Minä teen 6-tuntista työpäivää niin, että olen joka päivä töissä n. 6 tuntia. Yleensä työaika venyy aina pikkuisen pitemmäksi, ja kertyneet ylityötunnit käytän sitten vapaina lasten lääkäreihin, vanhempainvartteihin yms. Loistava systeemi ainakin näin liukuvalla työajalla. Toivottavasti saat sovittua asiasta työnantajan kanssa!