Kannustalon Rauhala
Minkälaisia budjetteja teillä, jotka ovat Rauhalan rakentaneet, on ollut? Siis pelkän talon osalta, ilman tonttiin ym menneitä kuluja? Ihan vaan mielenkiinnosta :)
Kommentit (7)
Teittekö FannyK mitään itse? Entä kuinka suuri teidän talonne on?
Rauhala 7 muunneltuna noin 185/215 neliötä paljon itse tehtynä (esim ei kirvesmiehiä ollenkaan) noin 250teuroa keskitason materiaalein. Talopaketin hinta oli jotain reilut 90teuroa.
Sanna
Jemey:
Minkälaisia budjetteja teillä, jotka ovat Rauhalan rakentaneet, on ollut? Siis pelkän talon osalta, ilman tonttiin ym menneitä kuluja? Ihan vaan mielenkiinnosta :)
Meillä 250.000¿.Mansardirauhala 2000m2 huoneistopinta-ala.Parasta aikaa rakennetaan, ainakin aluksi yritetään pärjätä ilman kirvesmiestä, katsotaan onnistuuko.Talopaketin hinta oli muistaakseni 113.000¿
Meillä juuri valmistunut Messu-Rauhalan muunnos 197/230 m2. Talopaketti maksoi 115 000 ja sen saa kertoa kolmella, sitten ollaan melko lähellä oikeaa hintaa. Yksi kirvesmies oli muuttoon asti, mutta todella paljon ollaan tehty itse. Talo on kaunis, mutta kallis.
Me rakennettiin vuonna 2000 Kannustalojen Rauhala (ei tosin kulkenut sillä nimellä vielä) ja kokonaiskustannukset olivat 1.150.000 mk eli noin 193.000 euroa. Mukana kustannuksissa vieläpä kahden auton autokatos kahdella varastolla (joista toinen lämmin), maalämpö ja parisataa metriä tienrakennusta. Materiaalit ihan suht laadukkaita, mm. parketit kaikissa muissa paitsi vessoissa, kodinhoitohuoneessa ja pesutiloissa, kaikki tilat tapetoitu.
Pinta-ala 186/211 m2.
Ihan äkkipäätä laskettuna kustannukset ovat nousseet n. 45 % (193.000 ¿ vs. 280.000 ¿). Järkyttävää....
Ihan ei kolmosella alkava luku mennyt rikki mutta ei kauheasti jäänyt vaille - tosin tuossa summassa on mukana joitakin perustusten yhteydessä tehtyjä juttuja jotka oikeastaan ovat pihatöitä. Mukana on kaikki liittymät ja rakennuslupaan ja tontin lohkomiseen liittyvät maksut mutta ei siis itse tonttia eikä varsinaisia pihatöitä (nurmikot, mullat, kasvit, pihalaatoitukset jne.)
Talon asumispinta-ala on n. 160 m2 ja mukana on varasto, autokatos, parveke ja talon mittainen terassi ja etukuisti (ei lasitettu). Materiaalit muuten ihan normaalia tasoa mutta keittiö ja kodinkoneet ehkä keskimääräistä kalliimmat (ja tottakai tooooosi laadukkaat, ainakin haluan uskoa niin :):):). Talo on ehkä lähinnä Rauhala 7:ää mutta mun mielestä enemmän messutalo pienennettynä. Meillä on harjakatto.
Meille kustannuksissa suurin yllätys oli kirvesmiestöiden osuus. Teimme itse siivoukset, sisämaalaukset ja talon ulkomaalauksen sekä yksittäisiä hanslankaripäiviä kirvesmiehen apuna. Esim. talon saattaminen lopulliseen asuunsa ulkopuolelta oli valtavan iso homma kaikkine koristeludoituksineen ja mm. parveketta tehtiin varmaan viikko, se on muutenkin kyllä Rauhalan heikko kohta tuo parveke: Talvella ihan nolla käytöllä kun lunta pitäisi olla luomassa koko ajan. Kesällä se on kyllä ihana paikka mutta silti tulee käytettyä enimmäkseen tuota terassia.
280te, taisi kyllä mennä ylikin...